۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۴۱۵۹۹
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران:

حقیقت وجودی طلبگی، معرفت نسبت به هدف خلقت است

حجت‌الاسلام اسکندری معرفت نسبت به حقیقت طلبگی را رمز موفقیت یک طلبه برشمرد و گفت: حقیقت وجودی یک طلبه، معرفت به هدف خلقت است و اگر این شناخت نباشد، نمی توان در مسیر طلبگی گام برداشت.
حجت الاسلام اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، امروز در همایش یک روزه طلیعه حضور طلاب جدیدالورود استان اصفهان که در محل مجموعه فرهنگی شهید کاظمی نجف‌آباد برگزار شد، گفت: معرفت نسبت به فلسفه طلبگی یکی از معارفی است که هر طلبه قبل از ورود به حوزه باید به آن برسد.

وی ورود به حوزه را یکی از نعمت های الهی برشمرد و افزود: برای شکر این نعمت سه مرحله بیان شده که بالاترینش شکر عملی است که شما طلاب در مقام عمل باید با تمام اعضا و جوارحتان در مسیر بندگی خدا قرار گیرید.

به گفته وی برای رسیدن به این شکر باید فلسفه حضور در حوزه ها را بشناسید و از سوی دیگر یک طلبه برای شناخت حقیقت طلبگی باید فلسفه خلقت را بداند.

حجت‌الاسلام اسکندری پایه عبادت که خداوند جن و انس را به خاطر آن خلقت کرد، معرفت برشمرد و افزود: طبق کلام الهی خداوند انسان را نیافرید الا لیعبدون، و مقدمه عبادت، معرفت است و تا انسانی به مرحله معرفت نرسد، طبق روایت پیامبر اکرم(ص) در جاهلیت است و تا انسان حقیقت وجودی خودش را نشناسد، نمی تواند در مسیر عبودیت قرار گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نتیجه بندگی، رسیدن به تقوا است، هر یک از عباداتی که خداوند برای انسان قرار داده، مقدمه رسیدن به تقوا الهی است که هر چقدر باتقواتر شویم به قرب الهی نزدیک‌تر خواهیم شد و تقوا یعنی آلوده نشدن در دنیا آلوده و حضور اجتماعی داشتن با پاک ماندن از آلودگی‌ها که بالاترین مفهوم تقوا در این عصر و زمان است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، معرفت نسبت به حقیقت طلبگی را رمز موفقیت یک طلبه برشمرد و بیان داشت: حقیقت وجودی یک طلبه، معرفت به هدف خلقت است و اگر این شناخت نباشد، نمی توان در مسیر طلبگی گام برداشت.

 وی بالاترین تفاوت انسان با سایر موجودات را در دو نعمت عقل و اختیار بیان کرد و گفت: برتری انسان به قدرت و زیبایی او نسبت به دیگر موجودات نیست، که اگر انسان این دو نعمت را نداشت همتراز دیگر موجودات می شد چنان که خداوند می فرماید اولئک کالانعام بل هم اضل، و عقل به عنوان حجت درونی است که انسان را به این برتری می رساند.

وی در ادامه تصریح کرد: کامل‌ترین برنامه سعادت‌بخش بشر، مبنایش فهم عقلی است و قرآن کتابی است که با عقل بشر قابل فهم است و در کنار این برنامه سعادت‌بخش، سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار نیز برای ما حجت است.

حجت‌الاسلام اسکندری با توجه به این مقدمه، درباره فلسفه طلبگی بیان داشت: طلبه باید برنامه سعادت‌بخش دین را استخراج و ابتدا برای خود و در مرحله بعد برای دیگران بیان و عمل کند و رسالت و وظیفه طلبگی ما است که بشریت را در مسیر تقوا و عبودیت حرکت دهیم.

وی ادامه داد: طلبگی مسیر فقاهت و دین شناسی است و طلبه ای، طلبه است که هم عالم باشد و هم انسان وارسته و متقی، که تعبیر به عالم ربانی می شود.

حجت الاسلام اسکندری ادامه داد: مسیر طلبگی، مسیر عالم ربانی شدن است و این همان مسیری است که انبیای الهی ترسیم کردند و حوزه های علمیه در طول تاریخ ایفاگر این نقش بودند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران درباره راه های رسیدن به درجه عالم ربانی افزود: داشتن برنامه ریزی که نیازمند تفکر، تدبر و تعقل بوده و براساس مسائل زندگی باید تنظیم شود، مناجات شبانه و توسل به اهل بیت، توکل به حضرت حق، صبر و حلم، و پیراسته شدن از تمام رذایل اخلاقی از مهمترین مواردی است که باید هر طلبه در ابتدای ورود به حوزه خود را متخلق به آن کند./1306/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات