۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۵۴۴۰۰۱
آیت الله توکل:

وحدت حوزه و دانشگاه مبنای عقلی و اعتقادی دارد

نماینده مجلس خبرگان با اشاره به مبنای اعتقادی و عقلی به موضع وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: حوزه و دانشگاه دو بال برای سعادت جامعه دینی هستند و نبود هر یک آسیب های جدی را در مسیر پیشرفت کشور ایجاد می کند.
 آیت الله توکل

آیت الله سید رحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با گرامیداشت سالروز شهادت شهید آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: حوزه علمیه مرکز تعهد دینی است که در آن نگاه الهی و معنوی بر همه امور علمی اشراف و برجستگی خاصی دارد.

وی افزود: دانشگاه جایگاه تخصص علمی است که در آن نگاه متخصصانه به امور به ویژه خارج از حیطه علوم انسانی به صورت ملموس و چشمگیر وجود دارد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم جامعه رو پیشرفت و سعادت را مانند پرنده ای رو به پرواز دانست و اظهار داشت: دانشگاه و حوزه دو عنصر مکمل و به مانند دو بال برای پیشرفت و ارتقای علمی و معنوی جامعه اسلامی هستند که نبود هر یک آسیب های جدی را به سطح جامعه وارد می کند.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را یک راهبرد استراتژیک بیان و خاطرنشان کرد: امام راحل بنیان انقلاب اسلامی را بر اساس وحدت آحاد ملت بر اساس کلمه الله بنیان گذاشت تا خدامحوری در همه امور جامعه ما در راستای همواره رضای الهی تسری داشته باشد.

آیت الله توکل وحدت حوزه و دانشگاه را از نگاه امام راحل برای حفظ دو عنصر دین باوری و پیشرفت علمی در جامعه دانست و تصریح کرد: شعار برائت از دنیای استکباری و شیطانی برگرقته از عمق باورهای اعتقادی و دینی ما است که باید در کنار شعار تنفر از آمریکا و رژیم صهیونیستی، قدرت خود را آنچنان بالا ببریم تا استکبار جرات حمله و تجاوز به ما را نداشته باشد.

وی علم را از عناصر مهم قدرت یک ملت بیان کرد و افزود: فناوری های جدید عامل مهم قدرت یک جامعه است و باید دانشگاه های ما با رویکرد دینی خود، به فناوری های پیشرفته دست پیدا کنند و تراز ما را در عرصه جهانی بالا ببرند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری نگاه عقلی به موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه را مورد اشاره قرار داد و گفت: از نگاه عقلی، اتحاد و وحدت در جامعه مساله ای ضروری است زیرا تفرقه عامل بدبختی و سقوط هر جامعه محسوب می شود و راه را برای نفوذ دشمن در جامعه فراهم می کند.

وی تعهد را عامل بازدارنده از به کارگیری از عنصر علم در راه غیر صحیح آن بیان کرد و اظهار داشت: جامعه دانشگاهی متخصص و انقلابی ایران با جهاد علمی خود توانست به فناوری پیشرفته هسته ای دست یابد اما بر اساس تعهد دینی که ماحصل حوزه علمیه است، هیچگاه به سمت بمب اتمی نمی رویم و استفاده ازآن را حرام می دانیم.

آیت الله توکل ادامه داد: اگر جامعه ای تنها به دنبال مسائل دینی برود و از فناوری های تخصصی علمی روز دنیا عقب بماند، دشمن بر این جامعه تسلط پیدا می کند و بنیان این جامعه دینی را بر می چیند.

وی خطر دیگر جامعه را سکولاریته شدن و حذف نقش دین در عرصه جامعه بیان کرد و گفت: نگاه صرف فناورانه و علمی به همه مسائل و کنار گذشتن دین و ارزش ها موجب دور شدن افراد متخصص علمی دانشگاهی از تعهد می شود و ارزش ها رنگ می بازد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: از دنیای غرب دانشمندانی بدون تعهد پدید می آید که دست به ساخت سلاح هایی مانند بمب اتمی می زنند و بشریت در راستای منافع سران استکبار در معرض خطر قرار می دهند./1313/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات