برخی چوب حراج به تراث گذشتگان میزنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم، امروز در اختتامیه نخستین جشنواره ادبی سیدعلی خان مدنی که در سالن همایشهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که هر دانشی نیازمند تکامل است، اظهار داشت: توقف دانش به منزله خاتمه یافتن حیات آن است.
وی ابراز داشت: پیدایش دانش توسط انسانهای خلاق صورت میپذیرد و پس از آن نیز باید اشخاصی باشند تا آن دانش را تکامل بخشند.
استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: مقصود از تکامل آن است که افراد با اتکای بر گذشته دانش را منضبط و با ابزارهای متناسب خود، رو به جلو ببرند. در صورتی که توجهی به گذشته صورت نگیرد، تحولی مرتجعانه رخ خواهد داد.
وی با اشاره به این که در سال 93 حرکتی به عنوان نقش ادبیات عربی در فرایند استنباط آغاز شد و نشست امروز نیز سومین نشست از آن سلسله نشستها است، تصریح کرد: در هر سه نشست تلاش شد تا انضباط ادبی، حرکت روبه جلو و اتکا به تراث گذشتگان صورت بگیرد.
عضو انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه با ابراز تأسف از عملکرد برخی از مسؤولان حوزه ادبیات عربی، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه برخی بدون توجه به عاقبت کاری که انجام میدهند، چوب حراج به تراث گذشتگان میزنند و خود نمیدانند که چه میکنند.
وی با بیان این که این سمینار در جهت اصلاح حرکتهای نادرست برخی از مسؤولان در حوزه ادبیات عربی برگزار شده است، عنوان کرد: در این سمینارها سعی شده است با عملگرایی، کسانی درگیر شوند که در خط مقدم این جهت حضور دارند.
آیتالله علیدوست گفت: آثار، مقالات و کتابهایی که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، غالباً از سوی جوانان فاضل حوزوی و غیرحوزوی است.
وی اضافه کرد: هدف آن است که در امواج ضلالی که سعی میکنند ناامیدی را به نسل دانش پژوه معاصر تحمیل کنند، بارقه امیدی برای آنها ایجاد کنیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که 100 اثر در قالبهای مختلف به دبیرخانه این جشنواه ارسال شده است، اظهار داشت: در اقدامی مناسب این آثار در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد.
وی ابراز داشت: در آثار ارسال شده به این جشنواره جوانانی از برادران و خواهان طلبه و فاضل عمدتاً تطبع خوبی داشتهاند اما به موازات آن، تحلیل، مدیریت و خلق اندیشههای جدید کمتر به چشم میخورد.
عضو انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه با تأکید بر تغییر شیوه آموزشی حوزه، تصریح کرد: مدیریت و خلق مباحث جدید در آثار پژوهشگران حوزوی کمرنگ است، باید تغییراتی در بخش آموزش حوزه صورت گیرد تا نتیجه آن در افزایش کمی و کیفی پژوهشها نمایانگر شود./878/پ۲۰۲/ی