۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۵۵۲۳۴
اسماعیلی:

الفت و اتحاد جامعه اسلامی در گرو تقوای ملت و مسؤولان است

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه الفت و اتحاد جامعه اسلامی در گرو تقوای ملت و مسؤولان است، گفت: منشأ همه فتنه‌ها بدبختی‌های بشری اختلاف و منشأ همه اختلافات بغی است.
دکتر محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، شب گذشته در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مؤسسه شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) وحدت را برای دوام جامعه اسلامی لازم می‌دانند ولی کافی نمی‌دانند زیرا جامعه اسلامی علاوه بر وحدت نیاز مبرمی به الفت دارد.  

وی افزود: بغی عامل اصلی اختلاف در یک جامعه است، اختلاف و خودخواهی مهم‌ترین دلیل نابودی دیانت و سعادت یک جامعه به شمار می‌رود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه منشأ همه فتنه‌ها بدبختی‌های بشری اختلاف و منشأ همه اختلافات بغی است، ابراز کرد: در جامعه دینی انسان خودخواه و منفعت طلب به مردم اعلام نمی‌کند که من به دنبال منافع خود و جاه طلبی خودم هستم زیرا این رفتار منجر به طرد شدن او از جامعه دینی می‌شود؛ بر همین اساس انسان خودخواه اهداف و خواسته‌های نفسانی خود را در قالب کلام حق و شعار دینی بیان می‌کند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: در بغی سوء استفاده از شعارهای دینی و دنبال کردن هوای نفسانی به اسم خدا نیز صورت می‌پذیرد و این امر در ادبیات دینی ما به عنوان بدعت یاد می‌شود، بدعت همان چیزی است که در دین بیان نشده ولی بدعت گذاران مباحثی را به نام دین مطرح می‌کنند.

وی با استناد به کلام امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی(ع) که می‌فرمایند: خودخواهی و تبعیت از هوای نفس سرآغاز هر فتنه‌ای است، گفت: عامل پیدایش فتنه‌ها احکامی است که به اسم دین جعل و به مردم ارائه می‌شود. اگر افراد خودخواه در جامعه دینی بدعت گذاری نکنند و نقاب دینداری به چهره نزدنند کسی سخن باطل آنان را قبول نخواهد کرد.

اسماعیلی ادامه داد: خوارج با شعار قرآنی بر کلام باطل خود روکش حق کشیدند و در مقابل امام ایستادند تا از این طریق به اهداف نفسانی خود دست یابند. انسان باغی هرگز به بغی خود اعتراف نمی‌کند بلکه خود را حق جو معرفی می‌کند تا از این طریق فتنه انگیزی کند؛ بنابراین انسان خودخواه حق خواه نیست.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه اتحاد جامعه در گرو پرهیز از اطاعت از هوای نفس و بدعت گذاری است، گفت: نقطه مقابل بغی تسلیم شدن در برابر احکام الهی است آن جامعه‌ای می‌تواند وحدت و الفت داشته باشد که ملت و مسؤولان آن خودخواهی‌ها را کنار گذاشته و به انجام تکالیف الهی مبادرت داشته باشند و این همان تقوا است؛ بنابراین تقوا تنها راه نجات جامعه فردی و اجتماعی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عاقبت بخیری و سعادت شامل کسی می‌شود که به دنبال برتری جویی از دیگران نباشد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات