۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۵۶۹۹۷
سرمقاله؛

ارزش افزوده سرمایه‌های ما در خارج چیست؟

اگر با آمریكا مشكل داریم هیچ نقطه ابهامی در روابط جمهوری اسلامی ایران باتروئیكای اروپایی وجود ندارد و با امضای برجام نباید داشته باشد.
برجام و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا، الحمدلله در سایه سیاست‌های اعتدالی دولت یازدهم و دوازدهم مبنی بر تنش‌‌زدایی باغرب و فیصله یافتن پرونده هسته‌ای و تاییدیه‌های پی در پی آژانس انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران اگر با آمریكا مشكل داریم هیچ نقطه ابهامی در روابط جمهوری اسلامی ایران باتروئیكای اروپایی وجود ندارد و با امضای برجام نباید داشته باشد. با رفع تحریم‌ها و لغو بالمرّه آنها از تاریخ امضاء و اجرایی شدن برجام كلیه مطالبات پولی- مالی - بانكی ما با غرب از جمله فرانسه و آلمان كه عضو 1+ 5 بودند باید به وضع عادی برگشته باشد و اوضاع عادی شده باشد. آیا شده است؟ پاسخ به پرسش‌های زیر از مراجع نظارتی می‌تواند عادی شدن روابط مالی را به داوری بنشاند.

1- وام یك میلیارد دلاری ایران به فرانسه در شركت‌‌های اورودیف (1) وسورودیف آیا اصل و فرعش بعد از گذشت بیش از 40 سال تسویه شده است یا نه ؟اگر تسویه شده سند مثبته آن كدام است ؟

2- چند در صد از سهام این دو شركت متعلق  به ایران است؟

 آیا سود سهام حق السهم ایران از فعالیت این دو شركت از بیش از 40 سال پیش تاكنون وصول و ایصال شده است؟

3- به موجب تبصره 32 قانون بودجه سال 1353 وبودجه اصلاحی سال 1354 كل كشور مبلغ 200/897/36 فرانك فرانسه بابت سهم دولت ایران در شركت اورودیف از شركت سورودیف تعیین و طبق تصویب نامه شماره 71944 مورخ 18/12/1354 هیئت وزیران وقت از محل اعتبار ردیف 801000 بودجه كل كشور در سال 1353 پرداخت شده حق السهم ایران از سود شركت های فوق در طی 46 سال گذشته به چه مبلغ بوده آیا وصول و ایصال گردیده است یا نه؟

4- هر تحریم و هر مانعی كه طی این سال‌ها برقرار بوده با امضاء و اجرای برجام علی بركت الله باید لغو گردیده باشد و حقوق صاحبان سهام كه در طی این مدت طبق قواعد مالی باید محفوظ بوده و با اجرایی شدن برجام و تایید مراجع صلاحیتدار و بین المللی ناظر برجام  این حقوق به صاحب سهم مسترد گردد. آیا این حقوق تاكنون كه 2سال از اجرای برجام می‌گذرد مسترد شده یا نه ؟

5- از فرانسه به آلمان می‌رویم. در قانون بودجه سال 1354 و اصلاحی سال 1353 بیش از 000/044/16 مارك سرمایه دولت ایران در شركت DEUTSCH BABCOCK AND WILCOX. AG افزایش یافت و مبلغ افزایش یافته طی تصویب نامه شماره 82066 مورخ 18/12/54 هیئت وزیران پرداخت شد از آن تاریخ تاكنون 43 سال می‌‌گذرد و تكلیف سرمایه ما و سود سهام متعلقه از آن تاریخ تاكنون با توجه به رفع كامل تحریم‌های مالی - بانكی ازبركت برجام چیست؟ آیا سهم السود متعلقه كه قاعدتاً باید به حساب حقوق سهام در صورت‌های مالی شركت محفوظ بوده باشد در وجه ذینفع پرداخت شده یا نه؟

6- مخلص كلام: دو نمونه فوق مصداق بارزی از صدها نمونه از روابط مالی و سرمایه گذاری ایران در خارج از كشور بوده كه با توجه به توافق برجامی ایران با اروپایی ها هرچند آمریكایی‌ها مخالف آن باشند، باید به صورت عادی درآمده باشد. آیا سازمان سرمایه‌گذاری و كمك های  فنی اقتصادی ایران مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی. استیفای حقوق ایران در این شركت‌ها را  در رصد دارد؟ مراجع نظارتی از جمله  دیوان محاسبات كشور چطور؟

7- ختم كلام ؛ راقم این سطور هم در مورد  معضل نجومی بگیران ارزی و هم در مورد عملكرد مدیریت سهام و  سرمایه گذاری های ایران درخارج  از كشور در قالب بخشی از كاركرد دو شركت ایهاك و ایفیك در حوزه مسئولیت سازمان سرمایه‌گذاری و كمك‌های فنی اقتصادی ایران را در سال 95 طی 4 مقاله منتهی به مقاله‌ای با عنوان«43 میلیون یورو ضرر عملكرد دو نجومی بگیر» در رسالت مورخ 1/8/95  رونمایی كردم اما اگر از سنگ صدا در آمد از وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت هم صدا درآمد. آن وزیر محترم رفت  و وزیر جدید آمد.آیا جا ندارد با پیگیری موضوعات مطروحه پاسخ‌های لازم برای تشحیذ افكار عمومی در مورد شركت های یاد شده از باب صیانت از بیت‌المال روشنگری شود./۹۶۹/

پی نوشت :

1- اورودیفEurodif كوتاه شده نام European Gaseous Diffusion- Uranium Enrichment یكی از شركت های تابع شركت فرانسوی آروا است و  تاسیسات غنی سازی اورانیوم مركز نیروی هسته ای تریكاستن را اداره می كند . در سال 1974 میلادی ایران 10% از سهم این شركت بین المللی را خریداری می كند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات