۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۵۵۸۹۲۶
دورخیز برای لغو برجام؛

خودکشی سیاسی ترامپ

انتخاب «مایک پمپئو» رییس بدنام سازمان جاسوسی سیا به عنوان وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده آمریکا، خودکشی سیاسی دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور محسوب می شود.
«مایک پمپئو» رئیس سیا

به گزارش خبرگزاری رسا، انتخاب «مایک پمپئو» رئیس بدنام سازمان جاسوسی سیا به عنوان وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده آمریکا، خودکشی سیاسی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور محسوب می شود.همچنین با توجه به نگاه خاص پمپئو علیه برجام، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا، نوعی دورخیز آشکار برای لغو رسمی توافق هسته ای با ایران محسوب می شود.بدون شک، این انتخاب جنجالی هزینه های بسیار زیادی را در آینده بر کاخ سفید تحمیل خواهد کرد و حتی متحدان ایالات متحده آمریکا را نیز از واشنگتن و دولت ترامپ دورتر خواهد ساخت. موضوعی که ترامپ آن را به شدت نادیده انگاشته است.  

رکس تیلرسون وزیر خارجه معزول آمریکا در حالی از طریق توئیتر از سوی ترامپ برکنار شد که از سفر چند روزه آفریقایی‌اش به واشنگتن بازگشته بود و تصور می کرد که با اقتدار به کار خود ادامه خواهد داد.ترامپ در پیامی توئیتری اعلام کرد که مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» را به عنوان وزیر خارجه این کشور منصوب کرده است.رئیس جمهور آمریکا پس از برکناری تیلرسون اعلام کرد که دلیل این اقدام اختلاف نظربا تیلرسون در برخی مسائل، از جمله توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی (۲۳ تیر ماه سال ۹۴) موسوم به «برجام» بوده است.ترامپ در این خصوص گفت: من زمانی با «مایک پومپئو» کار کرده ام. او همیشه یک حالت دارد و پر انرژی و با هوش بسیار است.

به راستی پمپئو کیست، تشابه دیدگاه وی با ترامپ در چه حوزه هایی است و چه سیاستی را درباره ایران در پیش خواهد گرفت؟به گزارش «بی‌بی‌سی»، مایک پمپئو از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است و انتصاب او در حالی صورت گرفته که دو ماه دیگر دولت آمریکا باید نظرش را درباره پایبندی ایران به توافق هستهای اعلام کند.

تأیید نکردن این پایبندی به این معناست که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا ادامه نخواهد یافت. دولت آمریکا می‌گوید اگر برجام «اصلاح» نشود، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.مایک پمپئو ۵۴ ساله به عنوان رئیس سازمان سیا به طور مرتب دونالد ترامپ را در جریان مسائل اطلاعاتی قرار می‌دهد. او یکی از تندروترین چهره‌ها در زمینه سیاست خارجی در حلقه نزدیک به رئیس جمهوری آمریکاست.

پمپئو مانند خود دونالد ترامپ از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران است و بارها خواهان لغو آن شده است. وی چندی پیش درباره ایران مدعی شده بود که تهران «دست به اقدامات بی‌رحمانه‌ای می‌زند تا به قدرت برتر در منطقه تبدیل شود».این فرد، در گفته های پیشین خود (همگام با ترامپ) بارها تصریح کرده است که رفتار واشنگتن با پیونگ یانگ باید به اندازه ای شدید و سخت باشد که دارای بازدارندگی کافی بوده، کره شمالی را از ادامه فعالیت های هسته ای و موشکی این کشور منصرف کند.

شبکه «سی ان ان» با توجه به جدیدترین تحولاتی که در دولت آمریکا به وجود آمده است گزارش کرد که انتظار می‌رود که پمپئو برای پیشبرد سیاست‌های افراطی و تند ترامپ در قبال ایران و کره شمالی، هدایت وزارت خارجه آمریکا را برعهده بگیرد.این گزارش در توضیح آنچه که بیان کرده بود، نوشت، پمپئو از حملات نظامی علیه ایران حمایت کرده است و در عین حال به شدت علیه برجام اقدامات لابی‌گرایانه‌ای را انجام داده است و همچنین یکی از نیروهای پشت پرده اقدام دولت ترامپ برای اعمال فشار به کره شمالی بوده است.

بنا به گفته ناظران، برکناری تیلرسون و جایگزین کردن وی با پمپئو، ابهامات و  ناپایداری‌هایی را به وجود آورده است.مقامات کاخ سفید به «سی ان ان» گفته‌اند که پمپئو از طریق جلسات اطلاعاتی روزانه خود با رئیس‌جمهور آمریکا یک پیوند نزدیک به وجود آورده است و شخصاً 3 الی 4 مرتبه در هفته به رئیس‌جمهور گزارش ارائه می‌کرد.طبق گزارش «سی ان ان »، در صورتی‌که پمپئو به‌عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا تأیید شود، اولین وظیفه وی به‌عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا، بررسی موضوع نشست با کره شمالی است که برای ماه مه معین شده بود.

یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید در گفتگو با «سی ان ان »گفت که دلیلی که ترامپ، پمپئو را برای وزارت خارجه برگزیده است، این است که خواستار «آماده کردن یک تیم قوی برای کره شمالی است!».

نشانه‌ها حاکی از آن است پمپئو در صدد است حداکثر فشار علیه پیونگ‌یانگ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را حفظ کند.این گزارش سپس درباره ایران نیز توضیح داد، پمپئو همچنین عقاید بسیار جنگ‌طلبانه‌ای در قبال برجام دارد و خواستار انحلال آن و حملات نظامی علیه تهران به جای به کار گیری دیپلماسی شده است.گروهی موسوم به «دیپلماسی کارساز است» در بیانیه‌ای اعلام کرد که «پمپئو یک رهبر بی‌ثبات‌کننده برای وزارت خارجه خواهد بود که رئیس‌جمهور را به عقب‌نشینی از تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای ترغیب می‌کند و می‌تواند کشور ما را به سوی یک جنگ دیگر در منطقه سوق دهد»./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات