۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۵۶۳۵۷۳
آیت الله جوادی آملی:

هرکس به قله کمال نرسد مغبون است

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی گفت: اگر انسان خود را به کمتر از بهشت و جنت بفروشد مغبون شده است، غبن هم درجاتی دارد و الزاما این نیست که انسان عذاب شود بلکه همین که انسان به مقامات بالا نرسد مغبون است، هرکس به قله نرسد مغبون است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که عناصر محوری سوره تغابن درباره اصول دین است، گفت: در آیه هفتم این سوره می فرماید گمان باطل کفار این است که انسان بین میلاد و مرگ خلاصه می شود.

وی افزود: این افراد تصور می کنند قبل از دنیا عالمی نبوده و بعد از مرگ نیز خبری نیست، تعبیر قرآن کریم به «زعم» نشان دهنده جهل گویندگان و غیر علمی بودن آن است، کافران تصور می کنند که دنیا پایان زندگی بوده و بعد از آن خبری نیست و پوسیده می شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که انسان نمی پوسد بلکه از پوسته در می آید، اظهار داشت: انسان مرگ را می میراند نه این که بمیرد، «رب» آن است که مدبر باشد و خداوند این عالم را بی حساب و کتاب خلق نکرده و یقینا محکمه دارد.

وی ادامه داد: خداوند تنها مربی نیست که بپروراند بلکه رب است و مدبر محسوب می شود؛ قرآن می فرماید که عالم به حق خلق شده است که اگر معاد برداشته شود باطل می شود چون حساب و کتاب آن از بین می رود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که در قیامت تمام اعمال و رفتار انسان به او گزارش داده می شود، ابراز داشت: کاری در عالم وجود ندارد که برای خداوند متعال دشوار باشد، گاهی پرسیده می شود که خداوند چگونه انسان ها را مجددا زنده می کند؟ قرآن می فرماید زنده کردن دوباره انسان و معاد آسان تر از مبدأ است، چون در مبدأ انسان از هیچ خلق شده است؛ البته این به زبان ساده سخن گفتن است چون کاری برای خدا آسانی سا دشواری ندارد.

وی عنوان کرد: ممکن است که انسان در دنیا مغبون شود اما محدود است اما تغابن اصلی در روز قیامت است که نمی توان جبران کرد، انسان نباید خود را به کمتر از جنت بفروشند، مردان الهی غیر از این که در جسم جنت را دارند در جان خود در محضر ذات اقدس الهی هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر انسان خود را به کمتر از بهشت و جنت بفروشد مغبون شده است، غبن هم درجاتی دارد و الزاما این نیست که انسان عذاب شود بلکه همین که انسان به مقامات بالا نرسد مغبون است، هرکس به قله نرسد مغبون است./1323/

ارسال نظرات