۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۶۵۹۵۱

مروری بر کتاب "کلید پیروزی در جنگ اراده‌ها"

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "کلید پیروزی در جنگ اراده‌ها" را منتشر کرده است.
پیروزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "کلید پیروزی در جنگ اراده‌ها" نوشته حجت‌الاسلام محمدرضا سلیمی را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در شش فصل با عنوان های: مفهوم شناسی بصیرت، مراتب و ابعاد بصیرت از منظر قرآن کریم، عوامل بصیرت از منظر قرآن کریم، موانع بصیرت از منظر قرآن کریم، آثار بصیرت از منظر قرآن کریم و الگوهای بصیرت از منظر قرآن کریم تدوین کرده است.

بصیرت همان شعور درونی مرموز و ادراک باطنی و یا به تعبیری قوه قدسیه‌ای در وجود انسان است که قدرت تشخیص نیک و بد و حق و باطل را به او می‌دهد، از این رو نگارنده در مقدمه در تعریف بصیرت چنین می‌نویسد:

بنابراین شخص را به پیروی از حق و دوری از باطل فرامی‌خوانده، او را به آینده‌نگری رهنمون ساخته، و در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، و سیاسی... او نمود پیدا می‌کند. این ادراک و شعور در ابتدای زندگی به صورت فطری و اجمالی در نهاد همه انسان‌ها وجود دارد که تدریجاً به سبب فراهم آمدن زمینه‌ها و عواملی قابل شکوفایی است. بصیرت در سعادت و خوشبختی افراد و جامعه از عوامل مهم و اساسی به شمار رفته که بدون وجود این خصیصه درونی هر لحظه احتمال انحراف و گمراهی از مسیر حق وجود دارد.

نویسنده در فصل اول به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی بصیرت، حقیقت بصیرت و حقیقت بصیرت و ویژگی های اهل آن پرداخته است و درباره مقام والای اهل بصیرت چنین آورده است:

از نظر قرآن کریم اهل بصیرت با دیگران قابل مقایسه نیستند و بارها خداوند متعال این مطلب را در آیات مختلف و یا الفاظ گوناگون بیان فرموده است: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ»؛ بگو آیا نابینا و بینا مساوی‌اند؟! پس چرا نمی‌اندیشید؟! و یا این آیه شریفه که می‌فرماید: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ»؛ (آیا چنین کسی با ارزش است) یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: آیا کسانی که می‌دانند یا کسانی که نمی دانند هرگز یکسان نیستند؛ بلکه از مقام والای اهل بصیرت-به خاطر دانایی و خردگرایی شان-در روایات تجلیل ویژه‌ای از آنان به عمل آمده است.

همچنین نگارنده در فصل سوم عوامل بصیرت از منظر قرآن کریم را چنین برشمرده است: ایمان، ذکر و یاد خداوند، تقوی، دعا و نیایش، تفکر و اندیشه ورزی، تمسک به قرآن، تدبر در قرآن، گوش‌سپاری به آیات قرآن، انابه و تضرع، تهجد، اخلاص، انفاق و کمک به مستمندان، عبرت‌آموزی، معجزه و امدادهای غیبی.

در ادامه حجت‌الاسلام سلیمی در فصل چهارم کفرورزی، گناه و ظلم به نفس، نفاق و دوروی، اعراض و رویگردانی از آیات و ذکر الهی، تکبر و قدرت طلبی، دنیاگرایی و ثروت اندوزی، غفلت ورزی، پندار مصونیت از آزمایش و فتنه، هواپرستی، آرزوهای طولانی، اطاعت از طاغوت، تبعیت و پیروی از شیطان، جهاد گریزی و تکذیب آیات الهی را از موانع بصیرت از منظر قرآن کریم دانسته است.

سرسپردگی به طاغوت و طاغوتیان نور بصیرت را در وجود آدمی خاموش کرده و شخص را به موجودی تبدیل می‌کند که فقط  خواسته‌های شیطانی و ظالمانه آن‌ها را اجرا می کند، گویا از خودش هیچ‌گونه اختیاری ندارد؛ بنابراین نگارنده درباره اطاعت از طاغوت چنین نوشته است:

در حالی که کفرورزی به طاغوت ها خواسته اساسی و حیاتی دین مبین اسلام است: «...وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ...» یا اینکه به آن‌ها دستور دادهِ شد که به طاغوت کافر شوند. و از طرفی کسانی را که از بندگی طاغوت ها اجتناب می‌کنند به آن‌ها بشارت الهی داده شده و از آنان با عنوان بندگانم یاد شده است: «وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ»؛ و کسانی که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سوی خداوند بازگشتند، بشارت از آن‌هاست پس بندگان مرا بشارت ده! بدین ترتیب کفرورزی به طاغوت و دوری از بندگی آن‌ها یک تکلیف اساسی به شمار می‌رود که موجب شکوفایی بصیرت درونی است. در مقابل، بندگی و اطاعت از آنان نور بندگی و ایمان را از انسان سلب کرده و جای آن را تاریکی‌ها فرا می‌گیرد.

نویسنده در فصل ششم یکی از الگوهای بصیرت از منظر قرآن کریم را آسیه همسر فرعون معرفی کرده است و در توصیف بصیرت ایشان نسبت به پیامبر  زمانش چنین می‌نویسد:

ایشان نیز یکی از معدود صدیقین صاحب نام محسوب می‌شود. همسر فرعون همه امکانات زندگی و عیش و نوش برایش فراهم بود و از لحاظ مقام دنیوی بزرگ‌ترین بانوی زمان خودش بود؛ اما وقتی دعوت‌ها و معجزات حضرت موسی را دید، نور معرفت و بصیرت در قلب او جرقه زد و به پیامبر الهی ایمان آورد؛ حضرت آسیه همسر فرعون با بصیرتی که داشت به حضرت موسی ایمان آورد. وقتی فرعون از ایمان او خبردار شد درصدد برآمد تا مانع ایمان او شود؛ ولی او با تمام قوا پای ایمانش ایستاد؛ چراکه با بصیرت و معرفت کامل راه یکتاپرستی را انتخاب کرده بود.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کلید پیروزی در جنگ اراده‌ها را در 295 صفحه  با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 17000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس حاصل کنند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات