۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۶۶۸۲۶
آیت الله سیدان:

معصیت سوء استفاده از مهلت خداوند است

آیت الله سیدان گفت: معصیت به معنای غلبه بر خداوند نیست، بلکه خداوند انسان را مختار آفریده و به او مهلت داده است تا نیکوکار و بدکار مشخص شوند و معصیت در واقع نوعی سوء استفاده از این اختیار و مهلت است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در ماه رمضان در منزل وی برگزار می شود، با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی (علیه السلام)، ماه رمضان را میدان مسابقه و فرصتی استثنایی برای سبقت گرفتن و عبادت و انجام کارهای خیر توصیف کرد و گفت: البته همه عمر ما میدان مسابقه است، اما این خصوصیت در ماه رمضان بیشتر است. باید خیلی روی این ماه حساب کنیم، کارهای غیرضروری را کنار گذاشته و به خودمان برسیم و عیب ها و نقاط ضعف مان را برطرف کنیم.

وی عنوان کرد: عجیب است که انسان در اوقات ارزشمندی مانند شب و روز ماه رمضان به دنبال لهو و لعب باشد و در حالی که افرادی در جهت طاعت و خشنودی خدا از یکدیگر سبقت می گیرند، کوتاهی کند و به خسران و زیان گرفتار شود.

استاد حوزه علمیه خراسان در مورد امام مجتبی (علیه السلام) گفت: ایشان شخصیتی الهی و به تصدیق کل امت و هر شخصی که اندکی از معارف قرآنی سررشته دارد، یکی از افراد ستایش شده در آیات مهمی چون تطهیر، قربی، اطعام و مباهله است.

آیت الله سیدان با بیان این که سخنان امام حسن (علیه السلام) در مسائل مختلف توحیدی، اخلاقی، اجتماعی و موارد مختلف تربیتی بهت انگیز و راهگشاست، ابراز کرد: لجاجت ها، مخالفت ها و دشمنی های صورت گرفته با ایشان و سایر اهل بیت (علیهم السلام)، علی رغم وجود آیات متعدد در تصدیق عظمت ایشان، بی انصافی و بسیار عجیب است.

وی بخشی از سخنان خود را به نامه ای از امام حسن (علیه السلام) به یکی از یارانشان در مورد موضوع قضا و قدر اختصاص داد و در این رابطه اظهار کرد: اگر شخصی قضا و قدر و تقدیرات و اندازه گیری خداوند را قبول نداشته باشد، کافر است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان ظرفیتی ویژه در تکامل دارد و این ظرفیت به قدرت انتخاب و مختار بودن او مربوط است، گفت: تقدیرات دو گونه اند؛ ریشه برخی تقدیرات خداوند به کارهای خیر و شر و عملکرد ما بر می گردد و بخشی دیگر به خاطر آزمون ها و امتحانات الهی است.

آیت الله سیدان افزود: کسی که معصیت خود را به خداوند نسبت بدهد و بگوید که خداوند تقدیر کرد که من گناه کنم، نادرست گفته، فاجر شده و به خطا رفته است، چراکه خداوند هیچ کس را مجبور به گناه نمی کند، همان طور که عبادت کنندگان و اطاعت کنندگان نیز مختارند.

وی تصریح کرد: معصیت به معنای غلبه بر خداوند نیست، بلکه خداوند انسان را مختار آفریده و به او مهلت داده است تا نیکوکار و بدکار مشخص شوند و معصیت در واقع نوعی سوء استفاده از این اختیار و مهلت است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که خداوند اختیار را به انسان تملیک کرده و خود املک است، گفت: ما مجبوریم که مختار باشیم و به طور فطری می فهمیم که در موقعیت های مختلف می توانیم میان خیر و شر انتخاب کنیم و به همین دلیل نسبت به سایر موجودات حتی جبرئیل امین و سایر فرشتگان ظرفیت تکاملی بالاتری داریم.

آیت الله سیدان با اشاره به آیه «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (حشر/ 19)، ابراز کرد: فراموش کردن خود و به فکر خود نبودن، بدترین تنبیهی است که خداوند برای انسان در نظرمی گیرد و این خود نتیجه فراموش کردن خداست.

وی با اشاره به روایتی از امام موسی بن جعفر (علیه السلام) در مورد اهمیت برنامه ریزی برای اوقات شبانه روز، یاد خدا و عبادت، کار و کسب و تلاش برای امور مالی و معیشت، رفاقت با کسانی که عیب انسان را به او می گویند و هم چنین تفریح سالم را به عنوان 4 برنامه روزانه توصیه شده از سوی ایشان معرفی و عنوان کرد: متأسفانه بسیاری افراد به تفریح سالم توجه لازم را ندارند در حالی که تفریح سالم عاملی برای انجام بهتر کاهای خوب است.

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که در انتخاب تفریحات سالم باید اقتضائات مختلفی از جمله تناسب با سن رعایت شود، گفت: بسیار حیف است که انسان اوقاتی مانند عصر جمعه، عید فطر یا سایر اوقات ارزشمند را به تفریح بگذراند، بنابراین در انتخاب زمان برای تفریح نیز باید دقیق بود.

آیت الله سیدان افزود: اگر شخصی در جلسه امتحان وقت خود را به بطالت بگذراند و دانش خود را وارد برگه نکند، همه او را سرزنش کرده و وقت نشناس و غافل می نامند، بر این اساس لازم است از اوقات ارزشمند عمر خود به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی در پایان با اشاره به مناجات العارفین امام سجاد (علیه السلام) گفت: این مناجات نشانه های افرادی را بیان می کند که متفاوت از دیگرانند، تاریکی ها از عقایدشان کنار رفته و در ارتباط با آن ها شکی در دلشان نیست، چیزهایی را درک می کنند که دیگران از درک آن عاجزند و به مرتبه یقین رسیده اند./۸۶۱/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات