۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۶۹۹۷۰
در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام خادمیان مطرح شد؛

اهمیت زیارت حضرت حمزه، عموی پیامبر

یک کارشناس دینی معتقد است که بر اساس گفته‌ای از رسول‌الله (ص) شرط قبولی زیارت پیامبر مکرم اسلام، زیارت مزار عمویشان، حضرت حمزه (ع) است.
قبر حضرت حمزه عموی پیامبر

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان، خطیب و کارشناس مسائل دینی به مناسبت پانزدهم شوال، سالروز شهادت حضرت حمزه (ع) عموی گرامی پیامبر اسلام (ص)، گفت: آن حضرت حتی قبل از ابوذر غفاری اسلام آورد و همین موضوع سبب شد تا بستگان ایشان و طوایفی که او را به عنوان بزرگ‌تر و رهبر خود می‌دانستند، به سرعت مسلمان شوند. همین امر موجب شد تا جمع کثیری از قبایل آن زمان به پیروی از رسول‌الله (ص) روی آورند و دشمنان را از همراهی شرک و کفر ناامید کنند.

وی ادامه داد: حضرت حمزه، علاوه بر این‌که عموی پیامبر (ص) بود، باجناق آن حضرت هم بود. یکی از همسران حمزه جناب «سلما بنت عمیس» از زنان شکوهمند عرب و خواهر جناب «میمونه» همسر پیامبر اکرم (ص) بود. رسول‌الله (ص) درباره عمیس فرموده‌اند: عمیس اکرم الناس اصهارا. یعنی عمیس باکرامت‌ترین مردم از جهت داماد است و این فرمایش پیامبر از مراتب عالیه جناب حمزه (ع) خبر می‌دهد.

حجت‌الاسلام خادمیان درباره همراهی‌های حضرت حمزه (ع) با نبی مکرم اسلام در جنگ‌ها و مواقع بحرانی نیز گفت: حضرت حمزه در پیمان برادری مسلمانان در مکه با زید بن حارثه برادر شد و در روز احد هم او را وصی خود کرد. در توانایی آن حضرت همین بس که در جنگ‌ها با دو دست و دو شمشیر می‌جنگید و در جنگ احد رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.

این کارشناس دینی افزود: همراهی حضرت حمزه (ع) با فرستاده خدا فقط در جنگ‌ها نبود؛ بلکه در دو ـ سه سالی که مشرکان، بنی‌هاشم و بنی‌مطلب را در شِعب ابی‌طالب محاصره کرده بودند، حضرت حمزه (ع) با مسلمانان همراه بود.

خادمیان درباره مقام و منزلت عموی پیامبر در نظر ایشان نیز گفت: حمزه نخستین شهید احد بود که پیامبر اکرم (ص) بر او نماز گزارد و سپس سایر شهیدان را در چند نوبت آوردند و کنار او نهادند و رسول خدا بر آنها و بر او نماز می‌گزارد. بدین ترتیب، پیامبر اسلام (ص) حدود ۷۰ بار به صورت مستقل و همراه با دیگر شهدا بر پیکر وی نماز گزارد. این در حالی است که حمزه (ع) را در پارچه‌ای که خواهرش صفیه آورده بود، کفن کردند؛ چرا که مشرکان او را برهنه کرده بودند. پیامبر اکرم (ص) وقتی عموی بزرگوارشان را در آن وضعیت دیدند، گریستند و آن‌گاه که گریه انصار بر کشتگان خود را شنید، فرمود: «حمزه گریه‌کننده ندارد.» سعد بن مُعاذ این سخن حضرت محمد مصطفی (ص) را شنید و زنان را بر در خانه رسول خدا آورد و آنان بر حمزه گریستند. از آن زمان به بعد، هر زنی از انصار که می‌خواست بر مرده‌ای گریه کند، نخست بر حمزه می‌گریست.

وی درباره علاقه ویژه حضرت صدیقه طاهره (س) به حضرت حمزه (ع) نیز اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) مکرر به زیارت قبر حمزه (ع) می‌رفت و آن را با سنگچین مشخص کرده بود. حتی برخی نقل کرده‌اند که حضرت زهرا (س) با خاک قبر حضرت حمزه، تسبیحی برای خود ساخته بود.

حجت‌الاسلام خادمیان با بیان این‌که مزار سردار رشیدی که این همه مورد توجه فاطمه زهرا (س) بود، بارها مورد تعرض دشمنان قرار گرفت، ادامه داد: امویان به دلیل دشمنی با خاندان پیامبر (ص) رفتار ناشایستی با قبر حمزه و دیگر شهدای احد داشتند و گفته شده که ابوسفیان در عهد خلیفه سوم بر قبر حمزه لگد زد و خطاب به او گفت: آن چه دیروز برای حفظ آن بر ما شمشیر کشیدی، امروز بازیچه جوانان ماست. معاویه نیز ۴۰ سال پس از واقعه احد، از سر دشمنی و به قصد جاری کردن آب چشمه و قناتی در احد، دستور داد شهدای احد از جمله حمزه (ع) را نبش قبر و جنازه آنان را به جای دیگری منتقل کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی آن‌گاه به نقلی از سلمان فارسی پرداخت و گفت: سلمان در خواب از حمزه پرسیده است که کدام عمل در برزخ بسیار موثر است؟ حمزه (ع) صلوات بر محمد و آل محمد را گره‌گشاترین عمل مسلمین دانسته و این نشان می‌دهد که مومنین در گرفتاری‌ها صلوات نذر حضرت حمزه کنند و اثرش را ببینند.

خادمیان در پایان گفت: پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمود: هرکس مرا زیارت کند و به زیارت قبر عمویم نرود به من ستم کرده است. تفسیر و توضیح این جمله آن است که شرط قبولی زیارت رسول‌الله (ص) زیارت مزار حضرت حمزه (ع) است./۹۶۹/د102/ب1

منبع: فارس

ارسال نظرات