ناعدالتی آموزشی بزرگترین آسیب خصوصیسازی مدارس
حجت الاسلام محمدمهدی بیاتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مشکلات و آسیبهای خصوصی سازی مدارس اظهار داشت: اولین و مهمترین آسیب خصوصی سازی از بین رفتن عدالت آموزشی است.
خصوصیسازی متناقض با سیستم آموزش و پرورش
مدیر موسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا ادامه داد: زمانی که مدارس را از نظارت مجموعه یکسانی همچون آموزش و پرورش که سیستم آموزشی متمرکزی دارد و معلمان آن تحت کنترل و یک سیستم تربیتی هستند، خارج کنیم، هر مجموعهای به دلیل خصوصی بودن و بر اساس مربیهای خود میتواند هر آموزشی را به دانشآموزان خود ارائه دهد.
وی افزود: خصوصی سازی عملا سبب حذف آموزش یکسان شده و بسیاری از والدین به دلایل مختلف همچون تعداد جمعیت یا امکانات مالی اندک نمیتوانند فرزندان خود را در پیشدبستانی یا مدارس غیردولتی ثبتنام کنند.
حجت الاسلام بیاتی با بیان اینکه بلاتکلیفی معلمان پیشدبستانی از دیگر مشکلات بزرگ خصوصی سازی است، گفت: سیستم آموزش و پرورش نسبت به این دسته از معلمان تعهد داشت، اما با خصوصی سازی این تعهد حذف و در نتیجه موجبات تحیر معلمان فراهم میشود.
عدم ثبات، نتیجه خصوصیسازی
وی اضافه کرد: عدم ثبات در سیستم آموزش و پرورش کشور از دیگر مشکلات خصوصی سازی است، خصوصی سازی، وضعیت نامطلوبی را در عدم ثبات سیستم آموزشی کشور ایجاد میکند، که نتیجه آن عدم شناخت بر مخاطبان خود، قالبهایی که در آن رشد کرده و فهم مشترکی آنها است.
مدیر موسسه فرهنگی و پژوهشی طهورا مطرح کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هیچ ردپایی از بحث خصوصی سازی مدارس مشاهد نمیشود و مشخص نیست که طبق کدام راهکار عملیاتی و پیشنهادی از سند تحول بنیادین، چنین برنامهر یزی صورت میگیرد، زمانیکه سندی در سال 84 که 13 سال از آن میگذرد، تصویب میشود، بایستی تمام فعالیتهای پس از آن بر مبنای آن صورت گیرد.
دلایل کمتوجهی با سند بنیادین
وی با اشاره به دلایل کمتوجهی مسئولان نظام آموزشی کشور نسبت به سند بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: به نظر از اساس نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیتوجهی شده و برعکس به سند آموزش پایدار یونسکو برای اجرایی کردن سند 2030 توجه میشود.
حجت الاسلام بیاتی افزود: در سند 2030 برای فرصتهایی که همه جا به طور منسجم فراهم نیست، پیشنهاد تبلیغ سیستمهای خصوصی میشود تا به صورت خرد و کلان در بخشهای خصوصی، این آموزش پایدار و سند 2030 اجرا شود.
وی با بیان اینکه مسأله خصوصی سازی، در عمل سبب اجرایی شدن سند آموزشی 2030 میشود، گفت: به همین جهت از این مسأله بوی خیانت به مشام میرسد، چراکه عدم اشراف و نظارت آموزش و پرورش بر رفتارهای بخش خصوصی را به دنبال دارد./876/ت۳۰۲/س