۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۷۶۳۷۱
جهاد اسلامی:

قطع بودجه انروا باج خواهی آمریکا است/ واکنش انروا به تصمیم واشنگتن

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین تلاش دولت آمریکا برای پایان دادن به کار آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد (انروا) را باج خواهی سیاسی توصیف کرد.
جهاد اسلامی فلسطین

به گزارش خبرگزاری رسا، یوسف الحساینه از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: تلاش آمریکا برای حذف و پایان دادن به کار آنروا باج خواهی سیاسی علیه ملت فلسطین و تلاش برای حذف حق بازگشت فلسطینی ها به خانه و کاشانه خود و تداوم همراهی با نقشه های صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حقوق آنها است.

وی افزود: تلاش های آمریکا راهزنی سیاسی و سقوط اخلاقی جدید دولت آمریکا است که نقشه های صهیونیست ها برای از بین بردن مسأله آوارگان و تبدیل آن از یک مسأله سیاسی با ابعاد حقوقی به یک مسأله انسانی را اجرا می کند و این به معنای حذف پرونده آوارگان و وادار کردن کشورهای میزبان برای اسکان دادن یا کوچاندن آوارگان فلسطینی است.

وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که این کشور دیگر هیچ کمکی به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی نخواهد کرد.

آمریکا سال هاست که تامین کننده اصلی آنروا به شمار می آید و قطع کمک های این کشور به آنروا ادامه فعالیت این سازمان در خاورمیانه را تقریبا غیر ممکن خواهد ساخت.

این تصمیم همچنین باعث وخیم تر شدن جدی شرایط انسانی آوارگان فلسطینی خواهد شد چون واقعیت این است که آنروا به تامین غذا، خدمات درمانی و آموزش میلیون ها آواره فلسطینی در غزه،‌ کرانه باختری، اردن، سوریه و لبنان می پردازد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که تصمیم قطع کمک های مالی به آنروا به این دلیل اتخاذ شده است که آمریکا دیگر تمایلی ندارد تا سهم نامتناسبی از هزینه های گسترده آنروا را بر عهده بگیرد.

حماس: هدف از قطع کمک به انروا از بین بردن حق بازگشت است

جنبش حماس هدف از تصمیم آمریکا برای لغو کامل کمک های مالی خود به انروا را از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود دانست.

سامی ابوزهری از رهبران حماس امروز در توییتی نوشت: این تصمیم تنش آمیز خطرناک آمریکا بیانگر پشتوانه صهیونیستی سران آمریکا است که دشمن ملت و امت ما شده اند و ما تاکید می کنیم که هرگز تسلیم این تصمیمات ظالمانه نخواهیم شد.

عریقات: تصمیم آمریکا درباره انروا مغایر با قوانین بین المللی است

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تصمیم دولت آمریکا برای توقف حمایت مالی از انروا را محکوم کرد و گفت: آمریکا حق حذف آژانس انروا را ندارد زیرا این آژانس را مجمع عمومی سازان ملل براساس قطعنامه 302 خود تشکیل داده است. در این قطعنامه بر تشکیل انروا برای خدمات رسانی تا زمان حل و فصل همه جوانب مسأله آوارگان فلسطینی تاکید شده است.

وی تاکید کرد: این تصمیم آمریکا مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه سازمان ملل است و آمریکا حق ندارد که سرقت اراضی فلسطینی و استعماگری غیرقانونی رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین و سرقت قدس را تایید و حمایت کند. آمریکا حق دخل و تصرف در آن را براساس امیال شلدون ادلسون و بنیامین نتانیاهو ندارد.

عریقات گفت: تصمیمات دولت آمریکا در قبال قدس و آوارگان و شهرک سازی، ویران کردن قوانین بین المللی و امنیت و ثبات منطقه است.

ابراز شگفتی انروا از تصمیم آمریکا

سخنگوی آژانس انروا ابراز شگفتی خود از تصمیم آمریکا برای قطع کمک های مالی به این نهاد را ابراز داشت و گفت: انروا از تصمیم آمریکا برای توقف حمایت مالی از این نهاد متعجب و شگفت زده است. ما با شدیدترین لحن انتقاد آمریکا از مدارس آنروا و مراکز بهداشتی و برنامه های آن برای کمک به موارد اضطراری را رد می کنیم./۸۴۷/ب۱۰۲/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات