۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۷۷۲۶۱
دبير جامعه روحانيت كاشان تشریح کرد؛

راه هاي هدايت و تقوا در قرآن

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند راه هاي هدايت و تقوا را به انسان نشان مي دهد اما اگر انسان نسبت به آنها بي توجه باشد خدا راه هاي هدايت خود را به روي او خواهد بست و گمراه خواهد شد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير آيه 115 سوره توبه، گفت: در آيات متعدد قرآن اين بحث كه خدا برخي را گمراه مي‌كند مطرح شده است در حالي كه خدا هرگز نمي خواهد بنده خود را به گمراهي بكشاند.

وي افزود: اگر اين سؤال مطرح است كه اگر وظيفه خداوند هدايت انسان است و پيامبران و كتاب آسماني را فرستاده تا انسان را هدايت كند پس چرا خداوند انسانها را گمراه مي كند بايد گفت، تنها خداوند است كه مي تواند انسانها را هدايت كند و براي همين است كه به پيامبر مي فرمايد اينگونه نيست كه تو را هركس را بخواهي هدايت كنيد، بلكه اين خدا است كه هركس را بخواهد هدايت مي كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اين آيه به ما مي گويد هدايت حتي در  اختيار پيامبر هم نيست بلكه اين خدا است كه هركس را بخواهد هدايت و يا گمراه مي كند، اگر پيامبر نمي تواند انسانها را هدايت كند ما انسانها به طريق اوعلي نمي توانيم كسي را هدايت كنيم.

وي افزود: وقتي پيامبر نتواند تنسان را هدايت كند خود انسان هم نمي توانند خودش را هدايت كنند چرا كه هيچكس به غير از ذات لايزال الهي توان هدايت انسانها را ندارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه 35 سوره يونس خطاب به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، ‹‹قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکائِکُمْ مَنْ يَهْدي إِلَي الْحَقِّ›› از او سوال مي شود آيا كسي هست تا انسانهايي كه غير خدا عبادت مي كنند آنها را به طرف حق هدايت كند، ‹‹قُلِ اللَّهُ يَهْدي لِلْحَقِّ›› در جواب بگو فقط خدا است كه به انسان را به سوي حق مي  هدايت ميكند، ‹‹أَ فَمَنْ يَهْدي إِلَي الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ›› و چه كسي شايسته تر از خدا است  تا از او تبعيت شود.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: اگر پيامبر هم نمي تواند انسانها را هدايت كند براي اين است كه تا خدا اراده نكند و راه حق را نشان پيامبر ندهد از او كاري ساخته نيست و اصلا پيامبر ادعا مي كرد من از خود هيچ حرفي نمي گويم و هرچه مي گويم از سوي خدا است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر خداوند به پيامبر مي فرمايد نمي تواني هدايت كني به اين معني است كه تو بدون من نمي تواني هدايت كني و هدايت پيامبر نيز براساس تبعيت از خدا است.

وي افزود: دنياي غرب اعتقاد دارد تنها كسي كه صلاحيت هدايت انسانها را ندارد خدا است و هر انساني صلاحيت اين را دارد تا مسير خود را خودش انتخاب كند و خدا نيز اجازه ندارد انسان را هدايت كند و هدايت  انسان يك امر شخصي است.

حجت الاسلام شاه فصل ادامه داد: هدف دنياي غرب از اين تفكر اين است كه خدا نمي تواند مسير هدايت را نشان انسان دهد، بلكه اين ما هستيم كه با استفاده از ابزارهايي كه در اختيار داريم مسير صحيح را نشان مي دهيم و كاري مي كنيم كه مردم تشخيص بدهند آنچه را كه ما مي گوييم صحيح است و اين همان شعار آزادي  آنها است.

به گفته وي، دنياي غرب انسانها را براي انتخاب دين آزاد نمي گذارد بلكه آنها را براي پذيرفتن بي ديني آزاد گذاشته است، اما اگر به طرف دين گرايش پيدا كند آزاد نيست.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه خداوند گمراه كننده انسان نيست بلكه هدايت خودش را از انسان بر مي دارد، گفت: اگر خدا در اين آيات برخي را گمراه مي كند منظور اين است كه هدايت خود را از انسان بر مي دارد چرا كه لازم نيست خداوند كسي را گمراه كند بلكه همين كه نور خودش را از انسان دريغ كند گمراه خواهد شد.

وي در ادامه به زمان برداشتن هدايت خداوند از انسان اشاره كرد و اظهار داشت: خداوند مي فرمايد از زماني كه انسان آفريده مي شود هدايت او را هم بر عهده مي گيريم و هر انساني كه متولد مي شود فطرتا متوجه زشتي ها و زيبايي ها مي شود، همه انسانها از زمان تولد داراي فطرت ثابت هستند اما در ادامه اين پدر و مادر او هستند كه او را به طرف بي ديني يا دينداري سوق مي دهند و خداوند عقل و پيامبر الهي و كتاب آسماني را براي هدايت انسانها داده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: اگر انسان منحرف شود و جذب حب دنيا شود گوش او از شنيدن حق باز بسته خواهد شد و ظلم را خواهد ديد و ساكت خواهد شد و يا حرف حق را متوجه خواهد شد اما بي توجه خواهد بود و اين انسان كسي است كه قرآن برايش خوانده مي شود و احكام ديني برايش گفته مي شود اما نمي پذيرد، قرآن و دستورات پيامبر را ناديده مي گيرد چون آنچه سبب هدايت او شده را نابود كرده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر خداوند هدايت خود را از ما دريغ كند اينگونه نيست كه هدايت خودش را از ما گرفته باشد، بلكه اين ما هستيم كه هدايت هاي خداوند را يكي بعد از ديگري از دست مي دهيم.

وي افزود: خداوند راه هاي هدايت و تقوا را به انسان نشان مي دهد اما اگر انسان نسبت به آنها بي توجه باشد خداوند نيز راه هاي هدايت خود را به روي او خواهد بست و گمراه خواهد شد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند مي فرمايد ما تمامي راه هاي تقوا و هدايت را به انسان نشان مي دهيم اما اگر به آن توجه نكند او را گمراه مي كنيم و اين مرحله اي است كه همه راه هاي هدايت به روي انسان بسته مي شود چرا كه خداوند بر تمامي كارهاي انسان آگاه است.

وي افزود: خداوند در آيه 116 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُحْيي‏ وَ يُميتُ›› مالك آسمان و زمين و احيا كننده و فنا كننده خدا است، گاهي اين احيا و ممات مادي و گاهي معنوي است، اما مردم خواب هستند و زمانيكه مرگ آنها را در برمي گيرد تازه از خواب بيدار مي شوند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: دنيا بازيچه است و حيات واقعي در آخرت است و حیات و ممات انسان هم مي تواند دنيايي و هم معنوي باشد، هركس هدايت شود احيا شده است و هركس گمراه شود مرده است به طوريكه خداوند در برخي از تعابير انسان كور تشبيح كرده است كه منظور از كوري ذلالت و گمراهي است.

وي افزود: خداوند در ادامه آيه 116 سوره توبه مي فرمايد، ‹‹وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصير›› به غير از خداوند هيچ يار و ياوري وجود ندارد و اگر انسان در مسير گمراهي قرار بگيرد بايد از خداوند كمك بگيرد تا در مسير حق قرار داشته باشد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات