۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۵۸۰۲۴۹
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:

دولت و مسؤولان زمینه زیارت اربعین را برای مردم فراهم کنند

استاد حوزه علمیه گفت: دولت و مسؤولان اگر زمینه زیارت اربعین حسینی را برای مردم که مریدان امام حسین(ع) هستند هموار نکنند خداوند آنان را عاقبت بخیر نخواهد کرد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که در دانشگاه هنر برگزار شد، گفت: یکی از راه‌های غرب برای اداره جوامع بشری ضعیف نگه‌داشتن انسان‌ها است.

وی افزود: در غرب ترویج فرهنگ مبتذل و سبک زندگی هرزگی را یکی از راه‌های ضعیف نگاه‌داشتن جوامع بشری می‌دانند؛ ازاین‌رو هر خوبی و نظمی در این کشورها دیده شود بی‌ارزش بوده و موجب سعادت انسان‌ها نمی‌شود. کسانی که غرب را سنبل نظم و قانون‌مداری می‌دانند چرا نمی‌گویند سران سیاسی غرب جزء جنایتکارترین و رذل‌ترین افراد جهان بشریت به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: امروز میلیون‌ها انسان بی‌گناه به خاطر پشتیبانی سران فاسد غربی با چراغ سبز و حمایت از عربستان در یمن قتل‌عام می‌شوند؛ بنابراین چگونه ممکن است جامعه‌ای ویژگی‌های مثبتی داشته باشد اما سران آنان از جنایتکارترین و رذل‌ترین‌ها باشند؛ برهمین اساس خوبی‌های انسان‌های ضعیف بی‌ارزش است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انتخاب زندگی باعزت تنها در مرام امام حسین(ع) نیست بلکه خواسته همه بشریت است، اظهار داشت: هنرمندان به‌راحتی می‌توانند عزت طلبی را به مخاطبان انتقال دهند. اینکه امام حسین(ع) مرگ باعزت را به زندگی با ذلت ترجیح دادند چیزی است که همه فطرت‌ها آن را می‌پذیرند.

وی با اشاره به اینکه امروز در بسیاری از کشورها مدیران و فرماند‌هان نظامی با تحقیر کردن زیردستان کارمندان و نیروهای نظامی را کنترل می‌کنند، گفت: قدرت بخشیدن و شخصیت دادن به کارمند باعث کاهش اختلافات و افزایش اتحاد و همبستگی در ادارات می‌شود؛ بنابراین تمرد برای انسان‌های ضعیف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان برخی فن‌های قدرت بخشی و یا کنترل کردن‌ها را عاملی برای تضعیف روحی انسان دانست و اظهار داشت: گاهی تنبیه و تشویق کردن‌ها موجب تضعیف روحی و مانع رشد خلاقیت افراد می‌شود.

تولیت حوزه علمیه دارالحکمة با بیان اینکه فرهنگ مقاومت باعث قدرتمند شدن انسان‌ها می‌شود، اظهار داشت: با تقویت فرهنگ مقاومت و کاهش کنترل‌ها، تشویق‌ها و تنبیه‌ها است که می‌توان جامعه را بهتر اداره کرد. کسی که همیشه با کنترل می‌شود فردی ضعیف است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: روش و برخورد دین در راستای قوی کردن انسان‌ها است.

وی در بخش دیگر درباره اهمیت زیارت امام حسین(ع)، گفت: طبق صریح روایات؛ کسانی که تمکن مالی دارند در سال حداقل باید دو بار به زیارت امام حسین(ع) بروند و اما کسانی که از تمکن مالی بی‌بهره هستند در سال حداقل باید یک‌مرتبه به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) مشرف شوند؛ امسال با گرانی‌هایی که وجود دارد نباید زیارت اربعین کمرنگ شود.

این خطیب مشهور افزود: دولت و مسؤولان اگر زمینه زیارت اربعین حسینی را برای مردم که مریدان امام حسین(ع) هستند هموار نکنند خداوند عاقبت آنان را به نیک بختی ختم نمی‌کند و در مقابل دولتی را که زمینه راحتی مردم را در بهره بردن از زیارت معنوی اربعین هموار ‌کند را نیک‌بخت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه درگذشته برای اینکه مردم به زیارت امام حسین(ع) بروند دستشان را قطع می‌کردند، گفت: شرایط اقتصادی نباید مانع حضور در زیارت اربعین شود. یکی از عوامل قوت بندگان الهی شیوه برخورد حضرت حق در پاداش دادن عبادات و انجام اعمال صالح فرد است که در آخرت به انسان عطا می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند بلافاصله در این دنیا پاداش عمل نیکو را نمی‌دهد و این سیاست و راهکاری برای قدرتمند شدن انسان‌ها است.

وی کرامت بخشیدن به مؤمن را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در روایت است اگر کسی کرامت مؤمنی را ضایع کند از ولایت ما اهل‌بیت(ع) خارج است؛ در دین مبین اسلام توصیه‌شده تا کرامت انسان‌ها حفظ شود و این کرامت بخشیدن سبب قدرتمند شدن افراد می‌شود، طبق صریح روایات؛ اگر امروز گناهکاری را دیدید حق ندارید فردای همان روز به چشم گناهکار به او نگاه کنید، کریمانه برخورد کردن از مصادیق فرهنگ مقاومت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امروز اکثر قوانین توهین به مردم جامعه است، ابراز کرد: قوانین حق ندارند به گونه‌ای وضع شوند که به مردم با چشم دزد و یا دروغ‌گو نگاه شود این کرامت مردم را نابود و آنان را تحقیر می‌کند درحالی‌که با اعتماد به صداقت مردم باید به آنان حکومت کرد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات