۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۹۰۷۹۱
امام جمعه موقت کاشان:

اخلاص شرط قبولی اعمال است

اخلاص شرط قبولی اعمال است
امام جمعه موقت کاشان گفت: همه کار‌های خوب باید زیر چتر معنویت و عبودیت و ولایت خدا باشد و هرکاری که رنگ و بوی الهی نداشته باشد پذیرفتنی نخواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد در ادامه تفسیر آیه سوره رعد، گفت: خداوند در مجموعه‌ای از آیات این سوره صفات و ویژگی‌های انسان‌های اولوالالباب و خردمند را بیان کرده است و از عقل و عقلانیت و خردورزی و خردورزان تجلیل کرده است.

وی افزود: خداوند در این آیات هشت ویژگی انسان‌های اولوالالباب و خردمند را برای تجلیل از آن‌ها بیان نکرده است، بلکه برای این است که ما از آن‌ها سبک و روش زندگی را آموزش دیده و از آنهاالگو بگیریم.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند در آیه ۲۲ سوره رعد می‌فرماید، ‹‹وَ الَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدَّار›› انسان‌های اولو الالباب و خردمند کسانی هستند که رابطه خوبی با خدا دارند و برای خدا و در راه کسب رضایت خدا صبر می‌کنند.

وی افزود: انسان خردمند کسی است که رابطه اش با خدا و با مردم خوب باشد، از این رو خداوند نخستین کار خوب را بعد از اصلاح رابطه بین خود بین خود و خدا را انفاق به دیگران دانسته است که این امر بیانگر بهترین کار بعد از انجام واجبات و ارتباط با خدا، انفاق و خدمت به مردم است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: امام عسکری می‌فرماید، دو ویژگی است که بالاترین از آن وجود ندارد یکی اطمینان به وعده‌های خدا و ایمان واقعی به خدا که این کار جدای از انجام واجبات و ترک محرمات نیست و دومین ویژگی خدمت به مردم به ویژه به برادران دینی است.

حجت الاسلام اسلامی تبار ابراز کرد: انسان نمی‌تواند ارتباط خوب با خدا داشته باشد، اما با مردم ارتباط خوب نداشته باشد، چرا که انسان خردمند کسی است که هم با خدا و هم با بندگان خدا ارتباط خوب داشته باشد به همین دلیل این دو جمله ‹‹إقامة الصلاة وإیتاء الزکاة›› بار‌ها در قرآن و از ابتدای قرآن در کنار یکدیگر تکرار شده است.

وی افزود: خداوند چند چیز را بدون چیز دیگر در کنار هم نمی‌پذیردکه یکی از آن‌ها احسان به والدین است که خداوند عبادت و احسان به خدا را بدون احسان به والدین نمی‌پذیرد و دیگری موضوع انفاق است که خداوند نماز را بدون انفاق نمی‌پذیرد البته اگر انفاق در توان انسان باشد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اگر خدا چیزی را درکنار چیز دیگری نمی‌پذیرد بیانگر این است که از نظر مکتب اسلام انسان هم در مقابل خدا مکلف و مسؤولیت دارد و هم در مقابل بندگان خدا مسؤولیت دارد و مکلف است، از این انسان رو نباید به این موضوع بی تفاوت بود.

وی افزود: اگر خداوند همه جا ابتدا نماز را مطرح و بعد انفاق را مطرح می‌کند برای این است که انسان برای هرکاری نیاز به توانایی و قدرت روحی دارد، چرا که برخی مسائل نیازمند قدرت روحی و برخی دیگر قدرت شجاعت روحی می‌خواهد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: انفاق و دست کشیدن از پول و نیازمند قدرت روحی است، قدرت روحی و شجاعت روحی نیز در گروه نماز واقعی و ارتباط با خدا است.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: هرکس یقین داشته باشد احسان در راه خدا بازگشت چندین برابری دارد، دستان او برای کمک و احسان به دیگران نخواهد لرزید، از این رو اگر اعتقاد به وعده‌ها الهی که برگشت انفاق چندین برابر است، برای انفاق کردن حد و مرزی قائل نخواهد شد.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ›› همه کار‌های خوب باید زیر چتر معنویت و عبودیت و ولایت خدا باشد و هرکاری که رنگ و بوی الهی نداشته باشد پذیرفتنی نخواهد بود.

امام جمعه موقت کاشان شرط نخست قبولی همه اعمال را اخلاص دانست و گفت: شرط رسیدن انسان به اخلاص این است که بپذیرد مال و ثروت او از آن خدا است و بخشی از ثروتی را که خدا به او داده است را در راه خدا انفاق کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار در ادامه اعتقادات انسان را در زندگی موثر دانست و افزود: اعتقادات انسان در عملکرد انسان نقش مهم و بسزایی دارد و عملکرد هر انسانی بهترین راه برای پی بردن به اعتقادات او است، از این رو اگر انسان از قدرت بیان، نفوذ اجتماعی، ریاست و قدرت بدنی خود که از نعمت‌های خدا است برای خدمت به مردم استفاده کند به اخلاص رسیده است./۱۳۰۷/پ602/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات