۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۹۰۹۰۷

افشای پرونده سنگین کلیسای کاتولیک در آمریکا

افشای پرونده سنگین کلیسای کاتولیک در آمریکا
سخنگوی دادستانی یکی از ایالات آمریکا اعلام کرد که تحقیقات در مورد فساد جنسی در آمریکا، نشان می هد که کلیسا به پلیس نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در ادامه رسوایی های اخلاقی کلیسای کاتولیک، هفتصد کشیش در ایالت ایلینوی (Illinois) آمریکا متهم به سوء استفاده جنسی از کودکان شدند. این رقم بسیار فراتر از آماری است که خود کلیسا پیشتر فاش کرده بود.

پیش از این، کلیسای کاتولیک ایلینوی اخبار فساد جنسی 185 کشیش را منتشر کرده بود که خود به تنهایی می توانست اعتبار کل این نهاد به اصطلاح مذهبی را زیر سوال برد.

در همین راستا، دادستان کل آمریکا در بیانیه ای غیر منتظره، دستکاری گزارشات مربوط به موارد سوء استفاده جنسی کلیسای ایلینوی از سوی این نهاد را محکوم کرد و گفت: کلیسا در برخی موارد، اصلا شکایات را بررسی نکرده و یا مراجع قانونی و مراکز مربوط به حقوق کودکان را مطلع نکرده است.

سخنگوی دادستانی در این باره گفت: مراحل اولیه تحقیقات حاضر، نشان داده است که کلیسای کاتولیک در درون خود به پلیس نیاز دارد.

تحقیق در حوزه کاتولیک ایلینوی بعد از انتشار تحقیقی از سوی دادستان کل پنسیلوانیا آغاز شد که در آن این موضوع فاش شده بود که در ایالت یاد شده، در یک دوره هفتاد ساله، سیصد کشیش کاتولیک، حد اقل هزار کودک را مورد تعرض قرار داده اند و این جرایم به طور نظام مند به دست مقامات کلیسا مخفی شده است.

در ماه اکتبر گذشته وزارت دادگستری آمریکا برای اولین بار تحقیقاتی را در مورد جرایم کشیش ها آغاز کرد.

همچنین در نامه ای که در ماه آگوست از سوی واتیکان منتشر شد پاپ فرانسیس مسوولان کلیسای کاتولیک آمریکا را برای قصور در محاکمه مجرمان آن کلیسا، محکوم کرد.

در چند ماه اخیر، کلیسای کاتولیک رومی با اتهامات گسترده ای نظیر مخفی کاری در موارد سوء استفاده جنسی از کودکان از سوی کشیشان مواجه بوده است؛ اقدامی که برای حمایت از افراد خاطی و نیز حفظ حیثیت مسیحیت کاتولیک انجام شده است.

طبق آمار کنفرانس اسقف های کاتولیک آمریکا (US Conference of Catholic Bishops)، بین سال های 1950 تا 2011 میلادی، حدودا شش هزار و نهصد کشیش کاتولیک در این کشور از حد اقل شانزده هزار و نهصد کودک سوء استفاده جنسی کرده اند.

موارد مشابهی مانند آنچه در آمریکا روی داده، در سایر نقاط کاتولیک نشین جهان نیز گزارش شده است که این مساله نه تنها مقبولیت اخلاقی کلیسا بلکه جایگاه اقتصادی این نهاد را نیز زیر سوال برده است چرا که کلیسا تا کنون مجبور به پرداخت میلیارها دلار به عنوان غرامت به قربانیان شده است.

در سال های اخیر پرونده های تجاوز و آزار جنسی کودکان از سوی کشیش ها و نیز مخفی کاری این موارد از سوی اسقف ها کلیسای کاتولیک، موجب مناقشاتی در سراسر جهان شده است.

کارشناسان معتقدند که سیاست کلیسا در مجرد ماندن کشیشان موجب بروز اختلالات جنسی در آنان شده است./847/ب901/ف

ارسال نظرات