۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۵۹۴۱۷۷
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

عقلانیت و شکیبایی در حصول به نتیجه لازمه فعالیت طلبگی است

عقلانیت و شکیبایی در حصول به نتیجه لازمه فعالیت طلبگی است
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: برای عمل به رسالت تاریخی روحانیت باید همواره عقلانیت در گفتار و شکیبایی در حصول به نتیجه را مدنظر قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، شامگاه امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با تأکید بر توجه ویژه طلاب به مباحث تذهیبی و تربیتی، به تشریح حدیثی از امام علی (ع) پرداخت.

وی افزود: کمیل بن زیاد که از اصحاب سر امیرالمؤمنین است از این امام همام درباره پایه‌های دین می‌پرسد، می‌گوید: «سَأَلْتُ أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ ع عَنْ قَوَاعِدِ اَلْإِسْلاَمِ مَا هِی فَقَالَ قَوَاعِدُ اَلْإِسْلاَمِ سَبْعَةٌ فَأَوَّلُهَا اَلْعَقْلُ وَ عَلَیهِ بُنِی اَلصَّبْرُ وَ اَلثَّانِی صَوْنُ اَلْعِرْضِ وَ صِدْقُ اَللَّهْجَةِ وَ اَلثَّالِثَةُ تِلاَوَةُ اَلْقُرْآنِ عَلَی جِهَتِهِ وَ اَلرَّابِعَةُ اَلْحُبُّ فِی اَللَّهِ وَ اَلْبُغْضُ فِی اَللَّهِ وَ اَلْخَامِسَةُ حَقُّ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ مَعْرِفَةُ وَلاَیتِهِمْ وَ اَلسَّادِسَةُ حَقُّ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلْمُحَامَاةُ عَلَیهِمْ وَ اَلسَّابِعَةُ مُجَاوَرَةُ اَلنَّاسِ بِالْحُسْنَی».

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: امام علی (ع) پاسخ می‌دهد: پایه‌های دین اسلام هفت چیز است؛ نخستین پایه آن عقل است که بنیاد شکیبایی است، دومین آبروداری و راست‌گویی، سومین تلاوت قرآن در جای خود، چهارمین دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا، پنجمین رعایت حق آل محمد صلی‌الله علیه و آله و شناختن ولایت آنان، ششمین رعایت حق برادران و حمایت از آنان و هفتمین حسن هم‌جواری با مردم.

وی با بیان اینکه بنا به فرموده مولای متقیان اگر یکی از این هفت مورد تزلزل داشت و ناقص بود در مسلمانی فرد خلل ایجاد می‌شود، افزود: پایه عقلانیت در اسلام یعنی هر چه در اسلام می‌گوییم باید منطبق بر عقل باشد و تمام گفته‌های اسلام عقلانی است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: از آن طرف بر عقل، صبر بنا شده است؛ یعنی عقل فونداسیون بوده و صبر بر آن استوار شده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: فرشته‌ها در استقبال از اهل بهشت می‌گویند: «سَلامٌ عَلَیکمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ؛ بر شما درود باد به خاطر استقامت و صبری که کردید».

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: بنا به فرموده امام علی (ع) دومین رکن و پایه اسلام آبروداری و صریح‌اللهجه بودن است و در حالی که آبروداری و صریح‌اللهجه بودن هم‌زمان بسیار مهم است؛ اما خداوند به بهترین شکل به‌صورت هم‌زمان آبروداری کرده و صدق لهجه هم دارد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خطاب به طلاب، افزود: ما هم برای اینکه بتوانیم به رسالت تاریخی خود عمل کنیم باید همواره عقلانیت در گفتار و عمل و شکیبایی در حصول به نتیجه را مدنظر قرار دهیم./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات