۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۹۴۸۵۴
نماینده مجلس شورای اسلامی:

عشایر بیشترین ضربه را از خشکسالی های 20 ساله متحمل شده اند

عشایر بیشترین ضربه را از خشکسالی های 20 ساله متحمل شده اند
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بیشترین ضربه از خشکسالی‌های 20 ساله را عشایر متحمل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، نظر افضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جلسه مسائل و چالش‌های پیش روی عشایر که در محل اتاق تعاون استان برگزار شد، اظهار داشت: در برنامه پنجم هیچ نامی از عشایر نبود اما با پیگیری‌های متعدد زیاد توانستیم در برنامه ششم در 17 جای برنامه نام عشایر را هم بیاوریم و این منشأ تخصیص بودجه‌های خوب و توجه بیشتر به عشایر کشور شد.

وی گفت: مواردی که به صورت ساماندهی شده از طرف عشایر استان و حتی کشور به ما ارجاع شده را به صورت کامل پیگیری کرده و در حد توان در قانون گذاری به نفع عشایر کار کرده‌ایم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به تشکیل فراکسیون عشایری در مجلس شورای اسلامی و بحث‌های انجام شده در حال حاضر کفه عشایری در مجلس سنگین است، افزود: امروز در برخی مدارس نقاط عشایرنشین استان دانش آموزان آن با لباس عشایری به مدرسه می‌روند و معلمان نیز با لباس عشایری تدریس می‌کنند که این عمل بسیار پسندیده بوده و موجب حفظ سنت و رسوم عشایر و زنده نگه داشتن فرهنگ غنی عشایر می‌شود.

افضلی تصریح کرد: یکی از دلایلی که در نطق 28 آذرماه 97 در مجلس شورای اسلامی با لباس عشایری حاضر شدم نیز همین موضوع و جلب توجه ویژه‌تر به عشایر است و اینکه عشایر از لباس سنتی و رسوم خود خجالت زده نباشند چرا که در سال‌های اخیر با بی مهری‌های صورت گرفته چنین موردی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حمایت از محرومان و عشایر مرزی به هر نحو ممکن است، ادامه داد: متاسفانه بیشترین ضربه از این خشکسالی‌های 20 ساله را عشایر متحمل شده‌اند و باید در این شرایط و سال‌ها بیشتر به فکر محرومان و عشایر منطقه باشیم و با حمایت، تقویت و توانمندسازی آن‌ها گامی در جهت توسعه منطقه و پیشرفت سطح رفاه مردم برداریم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت مجلس از روستاییان با در اختیار گذاشتن علوفه و وام کم بهره به آن‌ها، خاطرنشان کرد: 30 درصد تمام مبلغ تخصیص داده شده جهت وام به روستاییان به عشایر تعلق دارد و کارمزد وام این افراد نیز نصف وام روستاییان یعنی 4 درصد است.

افضلی اظهار کرد: همچنین در جهت حمایت از دامداری و روستاییان و عشایر در منطقه و شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با پیگیری و مکاتبات زیاد توانسته‌ایم میزان 5 هزار تن علوفه دام برای این دو شهرستان از وزارت جهاد کشاورزی تهیه کنیم که از این مقدار 30 درصد به عشایر منطقه تعلق دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر یک هزار تن از این علوفه‌ها توزیع شده و بقیه نیز به تدریج توزیع خواهد شد، افزود: در زمینه سهمیه استان‌های کشور در علوفه و جو و ذرت نیز تخصیص سهمیه‌ها باید بر مبنای عدالت باشد و نه براساس تعداد عشایر هر استان چرا که در استان‌های غربی با وجود بارندگی بالا و وجود نهاده‌های دامی زیاد، عشایر زیاد هم داریم و اگر تخصیص بر اساس تعداد نفرات باشد عدالت رعایت نخواهد شد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین باید در تخصیص منابع نهاده‌های دامی به میزان بارندگی سالیانه منطقه و نوع آب و هوای آن نیز توجه ویژه شود چرا که این به عدالت توزیعی نزدیکتر است.

افضلی بیان کرد: باید شعاع مرزنشینی استان از 25 کیلومتر به 50 کیلومتر افزایش یابد و برای این موضوع مکاتبات و پیگیری‌های زیادی با وزارت کشور انجام شده و افزایش شعاع مرزنشینی و استفاده مرزنشینان و عشایر منطقه از مزایای آن سبب نگهداشت جمعیت در مرزها شده و این از نظر امنیتی بسیار برای ایران حیاتی است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات