۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۰۰۹۱۱

انتقاد ایران به سیاست‌ دوگانه رسانه‌ای غرب علیه تروریسم در نشست حقوق بشر

انتقاد ایران به سیاست‌ دوگانه رسانه‌ای غرب علیه تروریسم در نشست حقوق بشر
هیأت ایرانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از سیاست‌های دوگانه غرب عنوان کرد که رسانه‌ها در کشورهای غربی تریبون‌های خود را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا، چهلمین نشست اجلاس شورای حقوق بشر با حضور هیئت‌هایی از کشورهای مختلف از جمله هیئتی از جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نماینده ایران در این نشست که "مؤسسه آسیب‌دیدگان اجتماعی" نام دارد، طی سخنانی به انتقاد از سیاست‌های غرب در موضوع حقوق بشر و در پیش گرفتن سیاست‌های دوگانه درباره کشورهای هدف پرداخت.

در این سخنان آمده است: تحولات جامعه بین‌المللی در قرون گذشته و عصر حاضر این یافته غالب را در نظام حقوقی و سازوکارهای مرتبط با آن به‌دنبال داشته که «تروریسم تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی» و حاکمیت قانون است.

در این زمینه، 14 کنوانسیون بین‌المللی همراه با مجموعه‌ای متعدد از قطعنامه‌های بین‌المللی بر همین نقطه مشترک استوارند و از این رو «پیشگیری و مقابله» با آن را از ابعاد و زاویه‌های مختلف مدنظر قرار داده، جامعه بین‌المللی دولتها را به «تعهدپذیری، قبول مسئولیت، مشارکت و همکاری» در این زمینه فراخوانده‌اند، لیکن با وجود تلاش مستمر همه دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی همچنان شاهد آن هستیم که گروه‌ها و جریانات تروریستی به‌منظور دسترسی به اهداف و خواسته‌های شوم خود دست به کشتار مردم بی‌گناه در جای جای جهان می‌زنند و ناامنی را برای دنیای ما به‌ارمغان می‌آورند.

غیر از جلوگیری از تأمین مالی تروریسم و ممانعت از جابه‌جایی و تأمین مالی سلاح و جلوگیری از ترور و اقامت آزادانه آنها در نقاط مختلف دنیا، اقدامات دیگری نیز لازم است که کمتر به آن توجه شده است.

من می‌خواهم توجه شما را به برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای جلب کنم که متأسفانه تریبون‌های خود را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند. علی‌رغم خواست جهانی برای مبارزه با تروریسم، شبکه‌هایی در اروپا به آنها فرصت تبلیغ می‌دهند.

در 22 سپتامبر 2018 در ایران گروه تروریستی به‌نام «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» دست به اقدام تروریستی زد و چند ساعت بعد تلویزیون ایران اینترنشنال که از لندن پخش می‌شود، با سخنگوی این گروه تروریستی صحبت کرد و به او فرصت داد تا مسئولیت جنایتش را به‌عهده بگیرد، جنایتی که منجر به قربانی شدن 25 نفر اعم از زنان و کودکان شد.

در واقع مصاحبه‌ها و برنامه‌های چندساعته در این شبکه، فرصتی برای تبلیغ و ترویج این گروه تروریستی فراهم آورد.

بخش فارسی‌زبان شبکه بی‌بی‌سی نیز در سال 2009 با عبدالمالک ریگی، تروریست افراطی‌گرا مصاحبه کرد و از وی به‌عنوان مبارز آزادی‌خواه بلوچ یاد کرد. عبدالمالک ریگی فردی است که قریب به 800 نفر از مردم بلوچ را در ایران مورد هدف عملیات تروریستی خود قرار داد.

همچنین تلویزیون‌های آرین تی‌وی در سوئد و استرک تی‌وی در بلژیک نمونه‌های دیگر از شبکه‌های تلویزیونی هستند که مستقیماً در اختیار گروهک پژاک، شاخه ایرانی گروهک تروریستی پ‌ک‌ک قرار دارد.
پیگیری جنبه‌های حقوق کیفری مقابله با تروریسم و نقض حقوق بشر و بشردوستانه نیز مستلزم آستانه بالایی از همگرایی و توافق در جامعه بین‌المللی است.

استمرار آزادی عمل گروه‌های تروریستی در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی به‌لحاظ نبود واکنش بین‌المللی هماهنگ و مبتنی بر حاکمیت قانون هرچند آمیخته با مسائل بغرنج سیاسی و امنیتی است، اما یک نگرانی عمده برای چشم‌انداز حقوق بین‌الملل و حاکمیت قانون در منطقه خواهد بود.

از این رو، جامعه حقوقی بایستی با تکیه بر این زاویه نیز توجه جامعه بین‌المللی را به آسیب‌شناسی‌ها، اتخاذ بایسته‌ها و اصلاح و بازنگری روندها و هنجارها، جلب کند.

ائتلاف میان حقوقدانان و به‌کارگیری ظرفیت‌های دکترین حقوقی در تکمیل و اصلاح حقوق بین‌الملل و نزدیک کردن حقوق موجود به حقوق مطلوب، خروجی مناسبی از اقدامات جامعه حقوقی است.

بیایید برای جهانی امن در برابر تروریسم همه امکانات خود را به‌کار گیریم و در برابر کسانی که با بی‌مسؤولیتی به اشاعه و گسترش تروریسم کمک می‌کنند، بایستیم./847/ب101/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات