۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۶۰۱۷۰۹
حجت الاسلام ربانی:

مؤمن نمی تواند نسبت به مشکلات جامعه ایمانی بی تفاوت باشد

مؤمن نمی تواند نسبت به مشکلات جامعه ایمانی بی تفاوت باشد
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مؤمنان نسبت به یکدیگر وظایفی دارند، گفت: مؤمن نمی تواند نسبت به مشکل برادر ایمانی خود بی تفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی استاد حوزه علمیه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تأکید بر یاری رساندن و عطوفت مسلمین نسبت به یکدیگر گفت: معارف دینی و اسلامی تأکید ویژه ای بر احسان و یاری کردن مؤمنان دارد.

وی افزود: بیشترین سفارش امام صادق(ع) با یاران خود احسان و ارتباط با مردم بود، کمک هایی که جمع می شود تا گره ای از مشکلات دیگران باز شود احسان بوده و مورد تأکید آیات و روایات است؛ قرآن کریم می فرماید یکدیگر را در تقوا و کارها خوب کمک کنید.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) اظهار داشت: حضرت فرمودند حداوند متعال رحیم است و هر انسان رحیمی را دوست دارد، یکی از اخلاق مهم پیامبر و یاران ایشان این بود که با اجانب شدید و محکم بودند اما در میان خود و نسبت به مؤمنان رحیم و مهربان بودند.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی انسان مشاهده می کند کسانی با اجانب رفیق هستند و خوب برخورد می کنند اما به ملت می رسند به گونه ای دیگر رفتار می کنند که کم لطفی است چرا که ثقرآن کریم بر عکس آن دستور داده است.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که باید از سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) تبعیت کنیم، ابراز داشت: دستور همه بزرگان دین و پیشوایان این است که مؤمنان باید به فکر یکدیگر باشند نه این که نسبت به مشکلات دیگران حالت بی تفاوتی داشته باشد.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمود هر مؤمنی که نسبت به مؤمن دیگر احسان کند خراش و خدشه ای به صورت شیطان وارد شده و قلب شیطان مجروح می شود؛ بنابراین کمک مؤمنان و مسلمانان به یکدیگر جایگاه ویژه ای در اسلام دارد و باید مورد اهتمام جامعه مسلمین باشد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که برای حل مشکلات کشور باید جهادگونه وارد کار شوند، در روایات نیز تأکید شده که مؤمنان باید جهادگونه یکدیگر را یاری کنند، اگر در جایی مؤمنان گرفتاری مشکلی مانند سیل هستند مؤمنان دیگر باید به صورت جهادی وارد کار شوند.

وی اضافه کرد: مؤمن نمی تواند نسبت به مشکل برادر ایمانی خود بی تفاوت باشد، تنها نماز دستور دین نیست بلکه صدقات بخش مهمی از فقه را فرا گرفته است، در روایات آمده کسی که باور دارد خداوند جبران می کند در جهت صدقات کوتاهی نخواهد کرد.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که مراجع و فقها استفاده از یک سوم سهم امام را برای کمک رسانی به سیل زدگان مجاز دانسته اند، گفت: سیل زدگان شرایط سختی دارند و شاید تمام اموال خود را از دست داده باشند و سایر مؤممنان وظف هستند به یاری آن ها بشتابند، از نعمت های ویژه خداوند متعال این است که انسان احسان و نیکی کردن به نیازمندان را بفهمد.

محمد قمین
ارسال نظرات