۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۶۰۲۹۵۵
حجت الاسلام واعظ موسوی:

اعطای حکمت از سوی خداوند نتیجه صبر بر ناملایمتی ها است

اعطای حکمت از سوی خداوند نتیجه صبر بر ناملایمتی ها است
کارشناس و مشاور خانواده گفت: حکمت در دانشگاه و حوزه و با تعلیم و تعلم به دست نمی آید، بلکه با صبوری بر ناملایمتی و بداخلاقی های همسران اعطا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی عصر امروز در سخنرانی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه در قرآن عبارت «خیر کثیر» دو بار بیان شده است، گفت: این عبارت در قرآن یک بار درباره حکمت و بار دیگر در رابطه با روابط میان زن و شوهر به کار رفته است. قرآن درباره کاربرد دومی می فرماید: «و عاشروهن بالمعروف. با همسران و خانم های خود خوش رفتاری کنید».

مشاور خانواده با اشاره به ملاک بودن عرف عقلا در تشخیص برخورد و رفتار خوب و خوش افزود: معروف در آیه فوق به معنای برخورد ها و نظرات عموم مردم درباره رفتار با همسر نیست. باید دید عقلا و حکما در مورد مصادیق خوش رفتاری و برخورد خوب در رابطه با همسران چه می گویند و بعد آن را انجام داد.

وی توجه به صفت عاقل بودن فرد مورد مشورت را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در مسائل زناشویی و خانوادگی حتما باید با فرد عاقل مشورت کرد. فردی به پیش مشاور رفته بود و درباره خیانت همسرش از او راهنمایی خواسته بود. مشاور نیز به او پیشنهاد خیانت داده بود! این مشاور عاقل نیست و باید حتما توجه داشته باشیم که از مشاوران عاقل و حکیم مشورت و درخواست راهنمایی کنیم.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه در روابط زن و شوهری نباید در صورت مشاهده مشکلات سریعا به سمت طلاق رفت گفت: قرآن می فرماید که ما از بسیاری از چیزها مانند جنگ خوش مان نمی آید اما آن چیز ها به نفع و خیر ما است. قرآن یکی از این موارد را همسری می داند که ما نسبت به او کراهت داریم اما خدا در او خیر کثیر قرار می دهد.

مشاور خانواده با اشاره به نتایج صبر بر بداخلاقی همسران افزود: حکمت در قرآن خیر کثیر نام دارد و طبق آیه گفته شده در رابطه با همسری که از او خوش مان نمی آید، نتیجه صبر بر بداخلاقی های این چنین همسری اعطای حکمت از جانب خداوند است. باید صبوری کرد تا بتوان همچون حکمای بزرگ که با صبر خود بر بد اخلاقی های همسرشان به میوه حکمت دست یافتند، دست یافت.

وی خاطر نشان کرد: حکمت را در دانشگاه و حوزه و با تعلیم و تعلم نمی توان به دست آورد. حکمت با صبوری و تحمل بر ناملایمتی ها و مکروهات به دست می آید.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان یکی از مصادیق جهاد اکبر و جهاد اصغر تصریح کرد: جالب است که قرآن در رابطه با جنگ می گوید که با اینکه آن را ناخوش می دارید برایتان تنها "خیر" است. اما در رابطه با صبر بر بداخلاقی های همسر می فرماید این کار برایتان "خیر کثیر" را به همراه دارد. قرآن عبارت خیر کثیر را برای جنگ به کار نبرده است و تنها آن را برای صبر بر همسر به کار برده است.

مشاور خانواده با اشاره به ضرورت آموزش صبر به فرزندان افزود: متاسفانه نسل امروز عجول است و با صبر بیگانه است. به سرعت ازدواج می کند و به سرعت هم طلاق می گیرد. والدین باید در زمینه آموزش صبر تلاش های تربیتی خود را بیشتر کنند.

وی رابطه صبر با ایمان را بسیار وثیق دانست و خاطر نشان کرد: نسبت صبر با ایمان نسبت سر با بدن است. ایمانی که صبر ندارد مانند بدنی است که سر ندارد. چنین بدن و ایمانی مرده است.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه اکثر نزاع ها به خاطر بی صبری و تلاش برای غلبه بر دیگری است، گفت: در زندگی و بحث ها طرفین می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند و نتیجه این می شود که نزاع بالا می گیرد. امام هادی می فرمایند که بحث کردن به این علت بد است که هر کدام از طرفین می خواهد بر دیگری غلبه کند و مغالبه به قطیعه و جدایی می انجامد.

مشاور خانواده افزود: محیط خانواده جایگاه عشق ورزی و نمک گیر کردن یکدیگر است و جایگاه بحث برای احقاق حق و باطل نیست. زندگی در محیطی که هر کدام از طرفین بخواهند خود را اثبات کنند و در پی سلطه بر دیگری باشند تلخ و گزنده خواهد بود.

وی با ذکر روایتی از امیرمؤمنان(ع) خاطر نشان کرد: برخی قبل و بعد از ازدواج تصورات کمال گرایانه ای دارند و انگار که در ابرها زندگی می کنند! در صورتی که امیرمؤمنان(ع) می فرمایند: «فرزندم مطمئن باش که در زندگی خود به تمام آنچه که می خواهی نخواهی رسید و تنها به بعضی از آنان خواهی رسید». باید دانست که همه زندگی کاملا شیرین و یا تلخ نیست و باید ساختن آن را به فرزندان خود بیاموزیم./861/پ202/ب1

ارسال نظرات