۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۰۵۰۳۸
به میزبانی کالج اسلامی لندن انجام شد؛

بررسی کتاب کشیش مسیحی درباره حضرت زینب

بررسی کتاب کشیش مسیحی درباره حضرت زینب
در برنامه «دیدار با مؤلف» کالج اسلامی لندن کتاب «نیمی از قلبم؛ روایت‌هایی از زینب دختر علی» به قلم کریستوفر پاول کلوهسی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، کالج اسلامی لندن در سال تحصیلی اخیر چند برنامه دیدار با مؤلف را برگزار کرده است تا جامعه آکادمیک لندن را با محققانی که در زمینه مطالعات اسلامی قلم می‌زنند آشنا کند؛ در آخرین برنامه این دیدار، کالج میزبان کریستوفر پاول کلوهسی، نویسنده و کشیش کاتولیک بود.

کلوهسی با استفاده از منابع شیعه و سنی کتاب‌هایی را درباره حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) به رشته تحریر درآورده که حاصل سال‌ها تلاش و تحقیق در زمینه تاریخ زنان قهرمان اسلام بوده است. «فاطمه، دختر حضرت محمد» و «نیمی از قلبم؛ روایت‌هایی از زینب دختر علی» دو اثر از این نویسنده است.

کلوهسی در برنامه دیدار با مؤلف درباره آخرین کتابش که «نیمی از قلبم؛ روایت‌هایی از زینب دختر علی» است، اظهار کرد: این اثر تحقیقی جامع درباره زندگی حضرت زینب (س) است و تلاش کرده‌ام که با ارائه تحقیقات در متون تاریخی اسلامی به تشریح ابعاد مختلف زندگی این بانوی قهرمان و پیام‌آور کربلا بپردازم.

امیر دی مارتینو از اساتید کالج اسلامی لندن به ارزیابی این کتاب پرداخت و از نویسنده برای تألیف این کتاب و نیز کتاب مربوط به حضرت فاطمه (س) تشکر کرد.

کلوهسی در پاسخ به اینکه با چه انگیزه‌ای این دو کتاب را نوشته است گفت: طی چند سال پیش، من و سه نفر از کشیش‌های کاتولیک که زمینه تحصیلات دکترای‌مان، مطالعات عربی و اسلامی است مشغول صحبت بودیم و از اینکه پژوهشگران اسلامی آثار آکادمیک اندکی درباره زنان بزرگ اسلام به زبان انگلیسی نوشته‌اند، تأسف خوردیم.

وی با بیان مصداق در این باره اظهار کرد: تا جایی که من اطلاع دارم هیچ زندگی‌نامه درخور توجهی درباره خدیجه (همسر پیامبر) وجود ندارد؛ بنابراین توافق کردیم که هر کدام از ما درباره یکی از بانوان بزرگ اسلام زندگی‌نامه جامعی بنویسیم.

کلوهسی ادامه داد: از میان چهار نفر یاد شده، من توانستم دو کتاب مورد نظر را بنویسم؛ من به سرعت مجذوب شخصیت زینب (دختر علی) شدم، زیرا ادامه مطالعاتم به زندگی مادر و برادر ایشان و همچنین بررسی‌هایی که درباره واقعه کربلا انجام داده بودم، اختصاص داشت.

بررسی کتاب کشیش مسیحی درباره حضرت زینب(س)

وی افزود: هر دو کتاب در تلاش برای تفسیر جدید و آکادمیک از زندگی این دو زن بزرگ یعنی فاطمه (س) و دخترش است؛ هر دو آنها در مبارزه با استبداد و بی‌عدالتی (فاطمه پس از مرگ پدرش و زینب بعد از واقعه کربلا) نمونه یا الگوی کامل ایستادگی در مبارزات انسانی برای زنان معاصر در زمانه ما هستند.

کلوهسی که ساکن ایتالیاست در جوانی مطالعات اسلامی خود را در قاهره و رم انجام داده و در مصر بیشتر به تحصیل مطالعات عربی پرداخته و در رم از حضور اساتید مسلمان و غیرمسلمان بهره‌مند شده است.

وی پیش از این به عنوان یک کشیش جوان در منطقه‌ای در شهر کیپ تاون (آفریقای جنوبی) که اغلب مردم آن را مسلمان‌نشینان تشکیل می‌دهند کار کرده و متوجه شده که تقریباً همه خانواده‌‌های ساکن آن منطقه خویشاوندان یا دوستان مسلمان دارند و چون کلوهسی فکر می‌کرد این موضوع مهمی است، لازم دید که غیرمسلمانان درک جامع و علمی از اسلام و مهمترین متون عربی آن داشته باشند؛ بنابراین شروع به تحصیل تا مقطع دکتری در مؤسسه کاتولیک مطالعات اسلامی و عربی در رم کرده است و هم اکنون در همان مؤسسه تدریس می‌کند./847/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات