۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۶۰۸۹۲۰
آیت الله سیدان:

انسان زاهد برای پست و مقام دست و پا نمی زند

انسان زاهد برای پست و مقام دست و پا نمی زند
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: انسان زاهد برای این که به جایی برسد و مطرح شود، دست و پا نمی زند چرا که او عزیز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه سلسله جلسات بررسی بیانات توحیدی در خطبه های امیرمؤمنان(ع) که در روزهای ماه مبارک رمضان برگزار می شود، با اشاره به خطبه ای که امیرمؤمنان(ع) پس از بیعت مردم با ایشان ایراد کردند، اظهار کرد: وقتی حضرت در مسجد و بر فراز منبر فرمودند «سلونی قبل أن تفقدونی»، شخصی از ایشان پرسید که آیا شما خدایی را که عبادت می کنید، دیده اید؟ امیرمؤمنان(ع) همچون دفعات قبل که این سؤال از ایشان پرسیده شده بود، فرمودند «بله؛ اما نه با چشم سر، بلکه با چشم دل.»

وی با بیان این که امیرمؤمنان(ع)‌ همواره بر پرسش مؤمنان از‌ آنچه نمی دانند، تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند «پنج چیز است که ارزش دارد انسان برای فراگیری آن بار سفر ببندد و متحمل سختی شود؛ اولا تکیه کردن بر خدا؛ ثانیا نترسیدن مگر از گناه خود؛ ثالثا پرسیدن از چیزی که نمی دانی؛ رابعا اقرار به نادانی؛ خامسا استقامت در راه حق.»

آیت الله سیدان با اشاره به یکی دیگر از سؤالاتی که در روایت مذکور از امیرمؤمنان(ع) پرسیده شده است، گفت: حضرت در پاسخ به این سؤال که رمز رهایی از آتش دوزخ چیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند «قوام و رشد جامعه وابسته به سه گروه است؛ اولا کسانی است که آگاهی داشته باشند، به علم خود عمل کنند و آن را به دیگران نیز برسانند؛ ثانیا کسانی که ثروت داشته باشند و از آن در راه خدا استفاده کنند؛ ثالثا فقرایی که صبور باشند.» مقصود حضرت این است که ببینید جزء کدام یک از این دسته ها هستید و به وظیفه خود عمل کنید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در ادامه فرمودند «اگر در جامعه مساجد فراوان است و جمعی در این مساجد جمع می شوند اما دل های آن ها از یکدیگر متفرق است، از دیدن آن مغرور نشوید.»

وی با اشاره به این که امیرمؤمنان(ع) در خطبه مذکور مردم را به سه گروه زاهدان، صابران و راغبان تقسیم فرمودند، خاطرنشان کرد: زهد به این معناست که انسان دل به دنیا ندهد و اگر ثروتی هم دارد، شیفته آن نباشد. زهد همان بی رغبتی به پوچی های دنیاست. ایشان در بیان علامت زهد فرمودند «زاهد کسی است که وقتی دنیا به او روی آورد، از نفس چنین اتفاقی لذت نمی برد و وقتی دنیا از او گرفته شود، ناراحت نمی شود.»

آیت الله سیدان افزود: به بیان حضرت، انسان زاهد برای این که به جایی برسد و مطرح شود، دست و پا نمی زند چرا که او عزیز است. چنین شخصی اگر به خاطر فرمانبرداری از خدا مورد بی اعتنایی مردم قرار گیرد هم احساس ذلت نمی کند. خداوند دست چنین شخصی را می گیرد و حکمت را در سینه او قرار می دهد. چنین گروهی رستگار خواهند شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در تشریح ویژگی های صابران، گفت: صابر کسی است که به هوا و هوس و دنیا علاقه مند است و از آن دل نکنده است اما در عین حال چون می داند عاقبت آن بد است، خود را حفظ می کند. چنین شخصی نیز از اهل نجات است.

وی تصریح کرد: سومین گروه راغبان هستند که به فکر حلال و حرام و درست و نادرست نیستند و برای رسیدن به خواسته های دنیوی خود به هر شیوه ای متوسل می شوند. این افراد شیفته دنیا می شوند و برای آن ها گرفتاری به وجود خواهد آمد.

آیت الله سیدان در پایان یادآور شد: به فرموده امیرمؤمنان(ع) مؤمن کسی است که آرزو می کند مانند نیکان باشد و متنفر است از این که جزء دشمنان خدا باشد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات