۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۱۰۷۵۰
تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب:

ولنگاری فرهنگی، نتیجه عملکردهای انفعالی در حوزه فرهنگ است

ولنگاری فرهنگی، نتیجه عملکردهای انفعالی در حوزه فرهنگ است
حجت الاسلام سینایی ولنگاری فرهنگی را نتیجه انفعالی بودن عملکردها در حوزه فرهنگ دانست و گفت: هنرمندان و نخبگان دانشگاهی و حوزوی مسأله حجاب را به درستی معرفی و ترویج کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت و اولویت داشتن مسأله حجاب، گفت: حجاب برآیند شخصیت انسان‌ها و نمود هنجارهای اسلامی در ظاهر مسلمانان است، بر این اساس برخورد و مقابله با هنجارشکنان در اماکن عمومی امری لازم و ضروری و پرداختن به مسأله حجاب در اولویت است.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی بدحجابی را نتیجه صدها کم‌کاری و غفلت در بخش‌های دولتی، آموزشی و فرهنگی دانست و عنوان کرد: از یک طرف کم‌کاریها در بخش‌های مختلف آموزشی و فرهنگی بی‌حجابی و بی‌عفتی را در جامعه ایجاد و ترویج کرده و هزاران نفر را بدحجاب می‌کند از طرف دیگر اینکه ما بخواهیم با دستگیر کردن یک یا چند نفر هنجارشکن در گوشه و کنار کشور مسأله بدحجابی را حل کنیم، شدنی نیست.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) بیان کرد: روز اولی که نیروی انتظامی از مردم خواست گزارش کشف حجاب در ماشین را به پلیس بدهند 44 هزار گزارش مردمی به پلیس داده شد، تعداد بسیار بالایی که کار را بر نیروی انتظامی نیز دشوار کرد، بنابراین در مبارزه با پدیده بدججابی در جامعه باید علاوه بر برخورد با بدحجابان و هنجارشکنان باید به علت‌ها و عوامل به وجود آمدن بدحجابی نیز توجه کرد و جلوی ایجاد بدحجابی را گرفت.

وی افزود: نمی‌شود خانواده‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه، سینما و صداوسیما هزاران نفر را بدحجاب کنند و در مقابل با برخورد با چند نفر انتظار داشت مسأله بدحجابی حل شود.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اینکه مسؤولان و همه کسانی که دغدغه حفظ حجاب و عفت در جامعه را دارند باید از سرچشمه‌های تولید بدحجابی غفلت نکنند، اظهار داشت: ابتدا باید نقش سرچشمه‌های تولید بدحجابی یعنی خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، سینما، صداوسیما و دیگر سازمان‌ها مطالعه، بررسی و اصلاح شود و در کنار آن برخورد با هنجارشکنان نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با بیان اینکه برخورد در کف خیابان با معتاد، فقیر و بدحجاب اگر چه لازم است اما راه علاج نیست، عنوان کرد: راه علاج و درمان واقعی مسأله فقر، اعتیاد و بدحجابی اصلاح سرچشمه‌های تولید آنها است.

وی افزود: دستگاه‌های فرهنگی و افراد موثر در جامعه مانند حوزه‌های علمیه، وزارت ارشاد، دفتر تبلیغات، سینماها، هنرمندان نقش بسیار زیادی در تولید بدحجابی و بی‌عفتی و یا باحجابی و باعفتی دارند، آیا امروز در جامعه ما یک هنرمند از یک فرد عادی باحجاب‌تر و باعفت‌تر است؟ یا اینکه هنرمند مساوی با بدحجابی است؟ متاسفانه فرهنگ غلطی که در جامعه ما بوجود آمده این است که هنرمند بودن یا آزاداندیشی برابر با سرپیچی از احکام الهی مانند حجاب شده، این فرهنگ غلط باید اصلاح شود.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به اینکه در هنرمندان و نخبگان دانشگاهی مسأله حجاب به درستی معرفی و ترویج نشده است، بیان داشت: متاسفانه امروز بسیاری از هنرمندان، دانشگاهیان و حتی بسیاری از ارگان‌های فرهنگی مانند وزارت ارشاد اطلاع درستی از مسأله حجاب ندارند و از این جهت این امر در بین آنها بسیار کمرنگ شده است.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با بیان اینکه اکثر متولیان فرهنگ در جامعه دچار قصور هستند و نه تقصیر، اظهار کرد: بسیاری از مسؤولان فرهنگی در جامعه نه از سر تعمد بلکه از سر نداشتن علم و اطلاعات کافی پیرامون مسأله حجاب صرفا با انجام دادن یک سری کارهای سطحی و زودگذر تصور می‌کنند وظیفه خود درباره حجاب را انجام داده‌اند.

وی افزود: متاسفانه حوزه‌های علمیه نیز در این عرصه کم‌کاری داشتند، وظیفه حوزه‌های علمیه در مسأله حجاب شاید بیشتر از هر ارگان دیگری باشد، حوزه‌ها باید علل و عوامل بدحجابی در جامعه را مورد تحقیق و بررسی قرار داده و برای آن راه‌حل علمی و دینی ارائه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی در پایان خاطرنشان کرد: این حرف درستی نیست که بگوییم ارگان‌های فرهنگی و مسؤول در امر حجاب به عمد مردم را گمراه کردند، بلکه درست این است که آنها خواستند این انحراف را در جامعه اصلاح کنند اما سواد و علم این کار را نداشتند و به جای دارو، سم به جوانان دادند، متاسفانه امروز در بین دانشجویان هنجارشکنی، آزاداندیشی تلقی می‌شود، این تفکر اشتباه و سمی است که باید اصلاح شود./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات