۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۱۵۳۴۳
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی مطرح کرد؛

اهمیت حق الناس با توجه به آیات و روایات

اهمیت حق الناس با توجه به آیات و روایات
استاد حوزه علمیه گفت: خداوند ارحم الراحمین است و حق الله را می بخشد اما در حق الناس باید حق مردم را ادا کرد و اگر آبرو و مال کسی را برده باشیم باید جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در حرم مطهر رضوی به اهمیت حق الناس با توجه به آیات و روایات اشاره کرد.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) در مورد توجه به حق الناس گفت: حضرت می فرماید:«انسان به گونه ای در دنیا زندگی کند که وقتی از این دنیا به ملاقات خدا می رود جان، مال و آبروی مردم بر عهده او نباشد.» و  در ادامه امام علی(ع) به این نکته اشاره می کند که در قیامت قصاص حق الناس حد و تازیانه نیست بکه آن جا قصاص بسیار سنگین است که این حد و تازیانه دنیا در برابر آن هیچ است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار کرد: خداوند کسی که ظلم به مردم کرده را نمی بخشد اما اگر حق الله بر عهده شخص باشد مانند نماز و روزه و توبه کند، خدا می بخشد و امام صادق(ع) در بحث توبه از گناهان می فرماید:«کسی گناه انجام داده و پشیمان شد، خدا می آمرزد قبل از این که استغفر الله بگوید.» بنابراین شرط پذیرش توبه پشیمانی از گناه است.

کارشناس رساله ملی افزود: در نگاه دین مسأله ای در حق الناس بالاتر از جان، مال و آبرو مردم نداریم و متأسفانه امروز در جامعه دینی از همه چیز ارزان تر این سه مورد است، خداوند ارحم الراحمین است و حق الله را می بخشد اما در حق الناس باید حق مردم را ادا کرد و اگر آبرو و مال کسی را برده باشیم باید جبران کنیم.

وی به جایگاه حق الناس ازدیدگاه امام جواد(ع) اشاره و بیان داشت: امام جواد(ع) فرمود:«مومن خیانت نمی کند، اگر کسی به کسی بدهکار است و به زیارت مستحبی برود، خیانت است.» بنابراین حق الناس چنان اهمیت دارد که اگر کسی حقی از کسی به عهده او باشد باید ادا کند مگر این که صاحب حق به زیارت او رضایت دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) به جنازه کسی که بدهکار بود و ارثی بر جای نگذاشته بود که دین خود را بدهد، نماز نمی خواند حال چرا درهای خیر را به روی خود می بندید، از مال مردم بالاتر آبروی مردم است پس مومن باید به این امر توجه داشته باشد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات