۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۶۱۵۹۲۶
به همت کانون رسانه اقشار جمنا؛

مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با عنوان «اخلاق در رسانه» برگزار شد + صوت

مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با عنوان «اخلاق در رسانه» برگزار شد + صوت
مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با عنوان «اخلاق در رسانه» به همت کانون رسانه اقشار جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب در مجتمع ۱۳ آبان تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با عنوان «اخلاق در رسانه» با حضور سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی چمران، نایب‌رییس جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب، حسن شمشادی و مرضیه هاشمی، خبرنگاران انقلابی و جمعی از اصحاب رسانه و خانواده‌های شهدای خبرنگار، عصر سه شنبه ۱۵ مرداد در سالن بصیرت مجتمع ۱۳ آبان (لانه جاسوسی سابق) برگزار شد.

در ابتدای این برنامه و پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی کلیپی مربوط به شهدای عرصه خبر پخش شد و سپس مهمانان به سخنرانی پرداختند.

خبرنگاران باید بیانات رهبری را از مسؤولان مطالبه کنند

سید محمد حسینی به عنوان سخنران نخست این برنامه با تاکید بر اهمیت رسانه گفت: رسانه یکی از ابزار‌های بسیار مهم جبهه استکبار برای پیشبرد اهداف و خواسته‌های آنهاست.

وی با اشاره به برخی انقلاب‌های به اصطلاح مخملی در سطح جهان، گفت: استکبار جهانی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها موجب انقلاب‌های مخملی در سطح جهان شدند، آن‌ها از رسانه بعنوان ابزار برای تحقیر و تغیر و تحریک مردم استفاده می‌کنند.
تعداد بازدید : 7

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت رسانه برای مقابله با جنگ نرم دشمن، گفت: رسانه‌های انقلابی نقش بسیار مهمی را برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن دارند و باید با استفاده از ابزار موجود و با روشنگری و شفاف سازی نقشه‌های دشمنان را به خوبی شناسایی و آگاهی بخشی کنند.

وی مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را خبرنگاران دانست و گفت: اگرچه دولت و مجلس شورای اسلامی مطالبی را درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرده‌اند، اما اقدام عملی در این خصوص نداشته‌اند و این رسانه‌ها هستند که باید با مطالبه گری پیاده سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را از مسؤولان بخواهند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی گفت: خبرنگار باید بیانات مقام معظم رهبری و خواسته‌های ایشان از مسؤولان را انتشار و اجرای آن را مطالبه کند.

وی یکی دیگر از وظایف رسانه‌ها را حفظ و تداوم روحیه انقلابی در جامعه دانست و گفت: رسانه‌ها باید پیشگام در محاصره تبلیغاتی دشمن باشند و رسالت تاریخی خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.

تحریم وزیر امور خارجه کشورمان نشان داد که مذاکره با آمریکا به شکست منجر می‌شود

حسینی گفت: خبرنگاران نباید اجازه دهند اخبار ناامیدکننده، مأیوس‌کننده و تحریف‌شده منتشر شود و اگر هم منتشر شد نباید آن را برجسته کنند.

وی با بیان اینکه مسؤولان باید روحیه انقلاب داشته باشند، خاطرنشان کرد: مسؤولانی که در پیروزی انقلاب نقش داشتند باید به الگوی جوانان تبدیل شوند تا مسیر انقلاب ادامه پیدا کند.

حسینی صحبت‌های برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب را برای فریب افکار عمومی دانست و گفت: بعضی‌ها گفته‌اند که حافظه مردم ضعیف است و دوباره یک دوقطبی راه می‌اندازیم تا در انتخابات رأی بیاوریم، اما خبرنگاران باید هوشیار باشند و نگذارند این دوقطبی تشکیل شود.

وی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تحریم ظریف نشان داد که مذاکره با آمریکا به شکست منجر می‌شود و ما شاهد هستیم دشمن برای اینکه نگذارد ما به جوانب مختلف تحریم ظریف بپردازیم ماجرای دریای خزر را مطرح می‌کند، اما خبرنگاران نباید فریب این بازی‌ها و جوسازی‌ها را بخورند بلکه باید مصرتر به تحلیل جوانب مختلف تحریم ظریف بپردازند.

عضو شورای مرکزی جمنا با اشاره به وجود جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: چرا دولت باید نداند که در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جاسوس وجود دارد یا افرادی مانند جیسون رضاییان و نازنین زاغری با پوشش خبرنگار به جاسوسی بپردازد؟ چرا باید ما در محیط زیست و وزارت نفت و اقتصاد کشور جاسوس داشته باشیم؟ دولت باید در این خصوص دقت داشته باشد و ضروری است که خبرنگاران هوشیار باشند.

بی‌اخلاقی در رسانه گاهی باعث از هم پاشیده شدن یک زندگی می‌شود

در بخش دوم این مراسم مهدی چمران با انتقاد از برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای رسانه‌ای گفت: گاهی با یک خبر و فضاسازی دروغ، یک زندگی از هم پاشیده می‌شود و با تحریک یک فرد، طلبه‌ای را به شهادت می‌رسانند.

وی، یکی از وظایف جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب را انسجام نیرو‌های انقلابی دانست و گفت: نیرو‌های انقلاب وظیفه دارند با برنامه‌ریزی خاصی، در عرصه حضور داشته باشند.

چمران با بیان اینکه جریان انقلابی امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارد، تصریح کرد: اگر این وحدت حاصل نشود، ممکن است جهت جامعه تغییر یابد.

وی با اشاره به سخن یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر کوتاه‌مدت بودن حافظه مردم و فراموشی نارضایتی‌ها گفت: من معتقد هستم حافظه مردم به‌طور کلی حذف نمی‌شود. من هیچ‌گاه کوتای ۲۸ مرداد و روز ۳۰ تیر را فراموش نمی‌کنم.

چمران ادامه داد: چطور می‌شود جنایات آمریکا را فراموش کنیم؟ اتفاقات ۳-۲ سال اخیر را نمی‌توان فراموش کرد تا جایی که حتی قهرمان سازش را هم تحریم کردند.
تعداد بازدید : 13

وی با بیان اینکه مگر آلزایمر باعث شود که برخی اتفاقات فراموش شود، به برخی وعده‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: در ۲ سال اخیر، حتی یک واگن هم به مترو اضافه نشده است.

سازوکار جمنا توانست در مقابل دولت مستقر، ۱۶ میلیون رای کسب کند

چمران با انتقاد از اینکه عده‌ای دوست دارند بگویند کار جمنا تمام شده است، گفت: این یک موج رسانه‌ای است و حکم همان کسی را دارد که شایعه کرد حلوا توزیع می‌شود و خودش هم باور کرد.

نایب رییس جمنا ادامه داد: برخی از این نگرانند که یک جبهه توانسته از طریق یک سازوکار از پایین به بالا، در مدت کوتاهی فردی را معرفی کند که در مقابل دولت مستقر، ۱۶ میلیون رای کسب کند.

چمران با بیان اینکه ادامه و استمرار این حرکت مهم‌تر از خود این حرکت است، تصریح کرد: ممکن است ادامه حیات جمنا برای برخی خطرناک باشد و برای همین است که می‌بینیم اسامی مختلفی از جمله شاجا را در مقابل جمنا مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برخی از ادامه حیات جمنا ناراحت هستند، امّا ما کار را گسترده‌تر کرده‌ایم و کاری کردیم که همه در جبهه مردمی حضور داشته باشند و دست دوستی به همه می‌دهیم.

نایب رییس جمنا با بیان اینکه سخنانی از این قبیل که جمنا در شورای وحدت ادغام شده، درست نیست، گفت: کار جمنا تازه شروع شده است.

راه شهادت برای آنان که نگاهی امام حسینی (ع) دارند باز است

در ادامه این مراسم حسن شمشادی با اشاره به این که سال‌ها به روایات گری از سوریه و مدافعان حرم مشغول بوده است، گفت: خداروشکر بعد از سی سال کار رسانه از قسمت خبر صدا و سیما بازنشسته شدم.

وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس، گروهی دوربین و میکروفن به دست گرفتند و شدند خبرنگاران دفاع مقدس، مثل شهید غلامرضا رهبر؛ بعد از دفاع مقدس امثال شهید مرتضی آوینی این راه را ادامه دادند.

شمشادی ادامه داد: شهید آوینی سعی می‌کرد تا مردم سال‌های دفاع مقدس را فراموش نکنند و خیلی‌ها از این موضوع خوششان نمی‌آمد و همان‌ها که سد راه این شهید مظلوم بودند در روز تشییع شهید به زیر تابوت آمدند و عکس‌های یادگاری خود را گرفتند.
تعداد بازدید : 10

وی اضافه کرد: بعد‌ها که همه شهید آوینی را فراموش کردند، حادثه کنسولگری ایران در افغانستان پیش آمد و شهادت دیپلمات‌های ما که همراه آن‌ها شهید محمود صارمی هم به شهادت رسید و آن روز مبدأی شد برای ارج نهادن به مقام خبرنگار و تمامی کسانی که در این عرصه زحمت می‌کشند.

شمشادی گفت: بعد از گذشت مدتی دوباره اهمیت کار خبر فراموش شد تا آن روز که هواپیمای C۱۳۰ در ۱۵ آذر ماه ۸۴ سقوط کرد و ده‌ها خبرنگار و تصویر بردار و فعال رسانه‌ای که برای کار خبر می‌رفتند، شهید شدند و یاد آن روز یک خاطره بسیار تلخ برای اصحاب رسانه است.

این خبرنگار انقلابی ادامه داد: باز هم گذشت تا اینکه بحران در سوریه شکل گرفت و ما شاهد یک جنگ جهانی در آن کشور بودیم؛ یک جنگ تمام عیار، حتی در بعد رسانه ای؛ طوری که همه رسانه‌های غربی و حتی شرقی در یک طرف بودند و ما هم در طرف دیگر هر کاری که می‌توانستیم می‌کردیم با تمام محدودیت‌ها.

وی افزود: در آنجا بود که شهید هادی باغبانی که مشغول تهیه مستند خود بود توسط تروریست‌ها به شهادت رسید و دوربینش به دست رسانه‌های غربی افتاد و آن‌ها خواستند با تصاویر آن دوربین بر ضد جمهوری اسلامی اقدام کنند که به حمدالله این قضیه کاملا برعکس شد و باعث عزت و آبرو برای نظام شد.

شمشادی گفت: شهید محسن خزائی هم نمونه دیگری است که با اعتقادی راسخ در سوریه حضور داشت؛ به طوری که می‌گفت اگر از صدا و سیما اخراج هم شوم به کشور برنمی‌گردم، دوربینم را زمین خواهم گذاشت و سلاح به دست خواهم گرفت.

وی در پایان گفت: راه شهادت باز است برای اهل دل، برای آنان که ظاهر و باطن‌شان یکی است، برای آنان که نگاه‌شان انقلابی است، نگاه‌شان امام حسینی (ع) است و نگاه به چیز دیگر ندارند.

باید با بیان واقعیت ها، وظایف خود را به درستی انجام دهیم

مرضیه هاشمی هم به عنوان سخنران آخر این برنامه گفت: متاسفانه افرادی که نباید در جای مدیریت باشند مدیر برخی بخش‌ها شدند که جلوی پیشرفت کشور را گرفتند و این بخشی از جنگ نرم است.

وی افزود: اینکه برخی زمزمه‌ها و دیدگاه‌های دشمن از داخل به گوش میرسد اتفاق دردناکی است؛ بعضی وقت‌ها به خاطر صحبت‌هایی که می‌کنم حرف‌های زیادی از افراد می‌شنوم، اما این کار‌ها و صحبت‌ها به خاطر دیدگاهی است که دارم و محکم پای آن ایستاده ام.

هاشمی ادامه داد: وقتی یک خط و راه انتخاب می‌کنیم باید پای آن مقاومت داشته باشیم و اتفاق خوبی است که جوانان هم خط مقاومت را هم در پیش بگیرند؛ اینکه خط مقاومت را در پیش بگیریم می‌توانیم شب سر راحت بر بالش بگذاریم و از کمک خدا بهره مند می‌شویم.

این فعال رسانه‌ای همچنین گفت: مقاومت هزینه‌هایی در پی دارد که حملات جنگ نرم و جریان سازی‌ها بخشی از آن هزینه هاست، اما ما خبرنگار‌ها باید به آن بپردازیم و آن‌ها را روشنگری کنیم و به نمایش بگذاریم.
تعداد بازدید : 7

وی ادامه داد: تبلیغات رسانه‌ای کاری کرده که فکر می‌کنیم آزادی بیان در آمریکا وجود دارد و افراد بدون اینکه بدانند در این کشور چه اتفاقاتی می‌افتد، این کشور را بهترین کشور دنیا می‌دانند و از آن تعاریف عجیبی ارائه می‌دهند و ما خبرنگار‌ها وظیفه داریم واقعیت‌های آمریکا را بیان کنیم؛ امیدواریم بتوانیم در هر موضوعی که هستیم واقعیت‌ها را به نمایش بگذاریم و بتوانیم به وظیفه خود به درستی عمل کنیم.

مجری پرس تی وی ادامه داد: در آمریکا ۱۵ نفر از پولدارترین افراد رسانه را در دست گرفتند و خط قرمز‌های خبر را مشخص می‌کنند و هر تعریفی را از ایران و بقیه ارائه می‌دهند و دولت رسانه‌های آمریکایی را کنترل می‌کند.

وی در پایان عنوان کرد: باید نشان دهیم به دنیا که چطور در میان این حجم از خشونت در منطقه به آرامی نشسته ایم و امنیت زیادی داریم و باید نشان دهیم حاضریم برای ارزش‌های خود سختی بکشیم تا شاید بتوانیم به قدری تاثیر گذار باشیم.
 
لازم به ذکر است در انتهای این مراسم از خانواده‌های شهدای عرصه خبر شهیدان صارمی، خزائی و باغبانی تقدیر به عمل آمد؛ همچنین از آقای حسن شمشادی و خانم مرضیه هاشمی به عنوان خبرنگاران انقلابی تجلیل شد و از آقایان امینی و افشار که از عوامل تولید سریال گاندو بودند نیز تقدیر شد./۲۰۲/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات