۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۱۶۳۹۳
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

ایرانی ها همیشه تجدد زایی و نوآوری را مثبت دانسته اند

ایرانی ها همیشه تجدد زایی و نوآوری را مثبت دانسته اند
نجفی مدرنیزاسیون در عرصه فرهنگ و اعتقادات را خطرناک خواند و گفت: ایرانی ها همیشه تجدد زایی و نوآوری را مثبت دانسته اند، اما با مدرنیسم فرهنگی و اعتقادی مقابله کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، موسی نجفی در نشست علمی پنچمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی، این گفتمان را ارائه سبک جدیدی از مباحث علوم انسانی عنوان و در سخنانی اظهار کرد: به نظرم طرح ملی گفتمان علوم انسانی با سبک جدید در ارائه مباحث علوم انسانی، طرح مطلوب و موفقی است، این دوره فرمایشی نیست و مباحث به صورت جدی ارائه می شود و دانشجویان طرح بحث می کنند.

وی توجه دانشجویان به پنج موضوع را مهم برشمرد و افزود: در اکثر نظریات علوم انسانی، پنج مبحث اصلی به عنوان نظریات کلان در همه مباحث علوم انسانی وجود دارد، بحث هویت (در عرصه های مختلف ملی، فرهنگی و سیاسی)، تجدد، تمدن، تاریخ علم و فلسفه تاریخ که در پیشینه علوم انسانی مطرح است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تجدد خواهی را مثبت دانست و خاطرنشان کرد: تجدد خواهی از سوی ایرانیان همیشه به معنای گرفتن ابزار مدرن و جداکردن اندیشه از حامل اندیشه معنا شده و مثبت بوده است؛ اما آنچه در این باره مورد مذمت است تجدد خوانی و مدرنیزاسیون است که نوعی تقلید گرایی است و ایرانیان در مشروطه و انقلاب اسلامی با آن مخالفت کرده اند.

وی ابراز کرد: اندیشه ترقی هر چیزی غیر از خودش را ارتجاع می داند، اما بالاتر از ترقی منتقل شدن به اندیشه تعالی است که خوانشی جدید از تجدد است و مشکلات و ضعف های ترقی و تجدد را ندارد.

نجفی مدرنیزاسیون در عرصه فرهنگ و اعتقادات را خطرناک خواند و گفت: ایرانی ها همیشه تجدد زایی و نوآوری را مثبت دانسته اند، اما با مدرنیسم فرهنگی و اعتقادی مقابله کرده اند، در مقابل مدرنیسم به معنای ابزار جدید و استفاده از علوم بشری در جهت رفاه و پیشرفت مقاومتی نبوده است، اما ایران اسلامی همیشه با فرهنگ، اعتقادات و ادیان جدید (بهائیت، فرقه های نوظهور) و ایدئولوژیک کردن مدرنیسم مقابله کرده است.

وی افزود: ما در ادامه تجدد زایی جدید از دوران صفویه و مشروطه به انقلاب اسلامی رسیدیم و با تأسی از فرهنگ و تمدن برتر خود و در مواجهه با ابزار و افکار سیاسی جدید غرب، انقلاب اسلامی را با دو معیار اسلامیت و جمهوریت انتخاب کردیم؛ بنابراین همانقدر که انقلاب از بنیادگرایی به دور است از مدرنیزاسیون نیز جداست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به عقبه فکری و نوزایی اروپایی ها، تصریح کرد: غربی ها در یک دوره ای متوجه مسلمانان شدند تا نواقص و ضعف های خودشان را رفع کنند؛ اما ما در دوره قاجار متوجه غربی ها شدیم؛ اما به جای برطرف کردن نواقص خودمان، هویتمان را گم کردیم، بنابراین دچار بحران و انحطاط شدیم.

وی به هویت و پیشینه فرهنگی ایران اشاره و تأکید کرد:حدود پانصد سال قبل که رنسانس در اروپا شروع شد، تجدد خواهی و تجدد زایی نیز در ایران با ظهور صفویه و انتقال قدرت به تشیع آغاز شد، بنابراین ایران صفوی در مشرق اسلامی و خلافت عثمانی در مغرب اسلامی و غرب جدید در اروپا، سه قدرت جهانی بودند.

نجفی با اشاره به دوران های مختلف رشد و انحطاط ایران یادآور شد: ایرانی ها قرآن را با اوستا مقایسه کردند، بهتر را برگزیدند و اسلام را انتخاب کردند، لذا عرب نشدند و زبان فارسی را حفظ کردند، خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری را مطالعه کنید، چند دوره رشد و انحطاط داشته ایم، صدر اسلام عصر طلایی است و دوره دوم انحطاط است که در نهایت با حمله مغول ها به سقوط منجر شد؛ اما بعد از مدتی دوباره رشد دوم و امپراطوری عظیم صفوی در قرن دهم و در سال 906 آغاز می شود و ایرانی ها از اسلام خلافتی عبور کرده و اسلام ولایتی و اهل بیت علیهم السلام را انتخاب کردند.

وی افزود: دوره قاجار، دوره استعمار و انحطاط است، اما از اواسط دوران قاجار با بیداری اسلامی دوباره رشد آغاز می شود، هر چند بحران های زیادی داشته ایم؛ اما به هویت و خودآگاهی تاریخی توجه کرده ایم، از همین جهت در جهت رشد و پیشرفت، گاهی با بحران هایی روبرو شده ایم؛ همانند مریضی که باید درمان کند و دوره نقاهت را طی کند؛ ما نیز برای از بین بردن وابستگی، رسیدن به آزادی، پیشرفت و تحول علمی در کشورمان با این بحران ها مواجه هستیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: دستاورد ایران از مدرنیسم غرب، کوچک شدن ایران و عقده حقارت بود، ایرانی ها تجدد خواه هستند؛ اما برخی مثل رضا خان تجدد خوانی و تقلید گرایی ایران را می خواهند./1330/د102/ب1

ارسال نظرات