۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۲۲۴۷۰

درس‌نامه‌هایی از زندگانی پیامبر اکرم ر «و ناگهان طلوع...»

درس‌نامه‌هایی از زندگانی پیامبر اکرم ر «و ناگهان طلوع...»
مؤسسه انتشارات دلیل ما با همکاری مؤسسه فرهنگی رشد پویای نجات کتاب چندرسانه‌ای "و ناگهان طلوع... (درس‌نامه‌هایی از زندگانی پیامبر اکرم)" را منتشر کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات دلیل ما با همکاری مؤسسه فرهنگی رشد پویای نجات کتاب چندرسانه‌ای "و ناگهان طلوع... (درس‌نامه‌هایی از زندگانی پیامبر اکرم) " نوشته مسعود اسماعیلی را منتشر کرده است.

نویسنده کتاب را در سه فصل و چهارده درس‌نامه نگاشته که عناوین آن بدین شرح است:

فصل اول: سخن نجات، پیش گفتار، مقدمه، راهنمای کتاب، معرفی کلی طرح درس‌ها.

فصل دوم: طلوع خورشید، روزنه‌ای به آسمان، نوری در آسمان ادیان، خورشید و خویشان، همیشه تابان، درهٔ تاریکی، آفتاب بی‌نقاب، ماه دو نیمه و گرمای مهر، شیر بیشه شجاعت، خفاشان نورستیز، سیاهی در سیاهی، دل نگرانی آفتاب، مهرورزی با انوار آفتاب و روزگار روشنایی.

فصل سوم: کاربرگ‌های متربی، پاسخ کاربرگ‌های متربی و کتاب نامه.

نگارنده در مقدمه کتاب درباره انگیزه تألیف کتاب چنین می‌نویسد:

با ترسیم مسیر هدایت توسط حجت خدا، ابلیس هم برای ایجاد ضلالت و گمراهی هم زمان دو نقطه را مورد هدف خود دارد: خارج کردن امر بسیار مهم هدایت نوجوانان از اولویت کار شیعیان و در اولویت قرار دادن نوجوانان در دستور کار غیر شیعیان به این معناست که در حوزهٔ کار تربیت دینی گویا جامعه تشیع برنامه‌های اثرگذار و جذابی برای نوجوانان ندارد. این شد که به همت جمعی از کارشناسان اهل علم، هنر و اندیشه درس‌نامه نوشتیم و به اجرا گذاشتیم.

مؤلف در درس نهم فصل دوم  به شجاعت امیرالمؤمنین در غزوه احد و بدر پرداخته است و با رویکرد جدید تدریس در ادامه چنین می‌آورد:

هدف اصلی: بیان شجاعت و دلاوری‌های امیرالمؤمنین علی علیه السلام و نقش بی‌همتای ایشان در سرنوشت جنگ‌ها.

اهداف فرعی: شناخت نقش امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان دلاوری بی‌همانند در نبردها، حامی همیشگی رسول خدا و دارندهٔ جایگاه و مقامی دست نیافتنی در نزد خدا و پیامبر خدا. احساس علاقه قلبی به امیرالمؤمنین علی به سبب حفظ جان پیامبر اکرم و اسلام با فداکاری‌ها و جان‌افشانی‌های ایشان. توانایی بیان خلاصه از غزو‌های بدر و احد و گوشه‌ای از رشادت‌های امیرالمؤمنین علی؛ الگوبرداری از صبر، مجاهدت و استقامت امیرالمؤمنین علی در برابر مشکلات؛ تلاش برای یاری امام عصر به عنوان حفظ مهم‌ترین ارزش زندگی (با توجه به نتیجهٔ شکست مسلمانان در جنگ احد)

هر درس شامل این موارد برای تدریسی جذاب‌تر می‌باشد:

طرح درس در یک نگاه، ملاحضات تدریس، مراحل یاددهی-یادگیری، کاربرگ متربی، پیوست نامه (نمایش‌نامه) دانش‌افزایی درس، ارزیابی درس.
 آقای مسعودی به دلیل علاقه‌مندی نوجوانان به جذاب بودن کتاب، در فصل سوم نیز کاربرگ‌هایی برای متربیان، همراه با پاسخ کاربرگ‌ها طراحی نموده است و گنجاندن تصویر از هر درس در آخر هر اجرا و تدریس به‌صورت امتحانی خیلی ساده و  پر کردن جای‌های خالی به فهم و درک بهتر دانش‌آموز نوجوان از زندگی پیامبر کمک زیادی می‌کند.

رویکرد‌های کلی در آموزش کتاب حاضر:

این کتاب یک نوع از محصولات آموزشی کاربردی است که به‌صورت درس‌نامه برای مقطع متوسطه اول به رشته تحریر درآمده است که برای فهم دانش آموزان از وقایع زندگی پیامبر اکرم و جذاب سازی کلاس و درس شامل:

۱-انتخاب و استفاده از داستان‌های پرجاذبه سیره‌ی معصومین که بار هیجانی و کشش داستانی بیشتری دارند تا بدین ترتیب مطالب بیشتر و بهتر در خاطر متربی بماند.

۲-استفاده از تعلیق و رمزآلود بودن داستان تا توجه بیشتری جلب کند و سبب ایجاد جذابیت و تفکر شود.

۳- استفاده از روش‌های جذابی، چون مسابقه، بازی، کارگروهی و... که افزون بر اثربخشی بیشتر، فرهنگ کارگروهی را نیز به متربیان می‌آموزد.

۴- بهره گرفتن از رسانه‌های کمک آموزشی، چون فیلم، پویانمایی، کلیپ و...؛

۵- شکستن قالب انتزاعی مفاهیم و تبدیل آن‌ها به مفاهیم محسوس.

۶- به‌کارگیری حواس، مهارت‌ها و توانایی‌های دیگر متربیان.

۷- استفاده از روش‌های گوناگون اجرا در طول یک طرح درس (سخنرانی، کارگروهی، نمایش، نمایش رادیویی و...).

۸-استفاده از ایده‌های متفاوت و غیرتکراری در طرح درس‌ها.

۹- جلب نظر و مشارکت متربیان در فرآیند یادگیری (استفاده از روش‌های یاددهی فعال)

۱۰- قرار دادن متربی در موقعیت داستان‌ها و همزادپنداری یا شخصیت‌های آن به جهت هرچه بهتر نهادینه شدن مطالب

 متن اجرای نمایش، داستان، مسابقه.

مؤسسه انتشارات دلیل ما کتاب چند رسانه‌ای "و ناگهان طلوع... (درس‌نامه‌هایی از زندگانی پیامبر اکرم) " را در ۲۷۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان  می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه B، واحد ۴۴ مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۴۴۹۸۸ یا ۳۷۷۳۳۴۱۳ با پیش‌شماره ۰۲۵۳ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات