۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۲۶۹۹۱

گزارشی از مواضع ضد استکباری مورالس

گزارشی از مواضع ضد استکباری مورالس
مورالس در طول ریاست جمهوری خود در بولیوی، در برابر زیادی خواهی استکبار جهانی ایستادگی می کرد و به حمایت از کشورهای ضد امپریالیسم می پرداخت.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: استعفای «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی در این هفته واکنش های مثبت و منفی بسیاری را در پی داشت، اما نکته ای که در زندگانی مورالس وجود دارد، ضد امپریالیستی بودن و در واقع یک چپ گرای معتقد به آرمان خود است، براین اساس طی گزارشی درپی بررسی برخی از مواضع رییس جمهور مستعفی بولیوی هستیم که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

گزارشی از مواضع ضد استکباری مورالس

ایستادگی در برابر مداخله آمریکا در ونزوئلا

«اوو مورالس» همیشه از کشورهای که در برابر آمریکا ایستادگی می کردند، حمایت می ساخت و در واقع یکی از دوستان و هم فکران چاوز رییس جمهور اسبق ونزوئلا و از هم فکران مادورو رییس جمهور فعلی این کشور محسوب می شود.

رییس جمهور مستعفی بولیوی در اردیبهشت 1398 و پس از آنکه «خوان گوایدو» رییس جمهور خودخوانده ونزوئلا اعلام کودتا کرد، از «نیکلاس مادورو» اعلام حمایت و در پیامی در توئیتر نوشت: «ما قدرتمندانه تلاش برای کودتا در ونزوئلا توسط جناح راست که در راستای منافع خارجی‌هاست محکوم می‌کنیم.»

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که مادورو در برابر این حمله جدید از سوی امپریالیست پیروز بیرون خواهد آمد.

تقابل با آمریکا

«اوو مورالس» همواره در دوران ریاست جمهوری خود با توجه به روحیه ضد امپریالیستی که داشت با اقدامات آمریکا به مبارزه بر می خواست و به صورت آشکار حتی در برخی مواقع این کشور را تهدید و سفارت آنها را تا مرزتعطیلی می کشاند که یکی از مواضع قاطع این رییس جمهور مستعفی بولیوی را در نشستی که با حضور متحدان سنتی بولیوی در منطقه در تیر ماه 1392 برگزار شد، مشاهده می کنیم.

وی در این نشست که در منطقه کوشابامبا برگزار شد، اعلام کرد: «ما بررسی خواهیم کرد و در صورتی که لازم باشد سفارت آمریکا را در بولیوی تعطیل خواهیم کرد. ما به سفارت آمریکا نیازی نداریم.»

مورالس گفت: «دست من برای تعطیل کردن سفارت آمریکا نمی لرزد، ما شان و حاکمیت خودمان را داریم، بدون آمریکا ما از نظر سیاسی و دمکراسی احساس بهتری داریم.»

مورالس در سال 2008 سفیر آمریکا را از بولیوی اخراج کرد و در ابتدای سال 2009 نیز موسسه مبارزه با مواد مخدر آمریکا را به مداخله در امور سیاسی بولیوی متهم و از این کشور اخراج کرد.

در حال حاضر مسؤولیت انجام وظایف سفارت آمریکا را در لاپاز کاردار این کشور به عهده دارد.

مورالس اسرائیل را تروریستی می دانست

مورالس با اشاره به تجاوز رژیم اشغالگر صهیونیستی به نوار غزه، گفت: اسرائیل به حق زندگی انسانها احترام نگذاشته و مرتکب جرم بشری می شود.

مورالس حمله اسرائیل به غزه در سال ۲۰۰۹ را نسل کشی دانست و بیان داشت: من می خواهم اعلام کنم، بولیوی باتوجه به موارد وخیم نقض حقوق بشر در غزه روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع می کند. 

گزارشی از مواضع ضد استکباری مورالس

حمایت از ایران

روابط ایران و بولیوی از سال ۲۰۰۷ آغاز شد. عمده دلیل شروع این دور از روابط را می‌توان روی کار آمدن اوو مورالس در سال ۲۰۰۶ به عنوان هشتمین رییس‌جمهور بولیوی دانست که تمایلات ضد امپریالیستی داشته و جهت‌گیری جدید در تاریخ سیاست خارجی بولیوی را نشان داده بود. همچنین پس از ملی کردن صنعت نفت بولیوی و قطع ارتباط با آمریکا بود که لزوم برقراری ارتباط با کشوری فرامنطقه‌ای احساس کرد و ایران همان حامی و مدافع بولیوی در مقابل آمریکا بود. از طرف دیگر در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روابط ایران با کشورهای نظیر بولیوی را مستحکم کرد. ایالات متحده آمریکا برای انقطاع روابط دو کشور همواره مبادرت به فشارهای دیپلماتیک به بولیوی کرد اما نتوانست نتیجه دلخواه را کسب کند. از عمده دلایل ایجاد و توسعه این روابط را می‌توان سرمایه‌گذاری ایران در صنعت و انرژی این قبیل کشورها دانست.

در دوران دولت نهم جمهوری اسلامی ایران و دهم چندین توافق‌نامه همکاری به امضا رسید که به موجب آنها ایران به سرمایه‌گذاری در بولیوی و اعطای چندین وام چند صد میلیون دلاری مبادرت ورزید. برخی از این قراردادها موجب مخالفت چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گشت.

رییس جمهور بولیوی هیچ گاه از حمایت ایران دریغ نمی ورزید به طوری که در خرداد 1398 طی توییتر نوشت: «ما تهدیدات جنگ و ویرانی آمریکا علیه ایران و تلاش‌های واشنگتن در استقرار نیرو در خاورمیانه را محکوم می‌کنیم. امپریالیسم همواره به دنبال این است که صنایع نظامی کار کند.

حمایت از سوریه

«اوو مورالس» در دوران ریاست جمهوری خود از بشار اسد رییس جمهور سوریه در برابر کشورهای متجاوز به این کشور و جریان تروریستی داعش حمایت می کرد به طوری که حتی به تجاوز موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه واکنش نشان می داد و حملات آنان را جنون‌آمیز توصیف می کرد.

اوو مورالس افزود: بولیوی در موضعی شرافتمندانه و برای دفاع از صلح و ملت‌های جهان، حمله جنون‌آمیز ترامپ را به ملت برادر سوریه، به شدت محکوم می کند.

موارلس تصریح کرد: دیروز، سلاح توهمی کشتار جمعی را برای حمله به عراق بهانه کردند و امروز با همان بهانه واهی، به حملات موشکی اقدام می کنند.

گزارشی از مواضع ضد استکباری مورالس

گفتنی است که  انتخابات سراسری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ برگزار شد. رای‌دهندگان در این انتخابات ۱۳۰ عضو مجلس نمایندگان بولیوی و ۳۶ سناتور این کشور را انتخاب کرده و همچنین به رییس ‌جمهور و معاون رییس‌جمهور رای دادند.

بدنبال اختلاف نظری که درخصوص شفافیت نتایج از سوی دیوان عالی اعلام شد، رییس ‌جمهور فعلی اوو مورالس پیروزی خود را در دور اول با آرا ۴۷٫۰۷٪ و کسب بیش از ده امتیاز اعلام کرد. این میزان رای برای انتخاب مجدد مورالس بدون رأی‌گیری دور دوم، کافی بود. اما برخی از جریانات و مردم بولیوی به بهانه تقلب در نتایج انتخابات از ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی به خیابان ها آمدند و تظاهرات گسترده ای بر گزار کردند ولی این تظاهرات ها متاسفانه به خشونت کشیده شد به طوری که تعدادی از ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیده‌ شد.

مورالس اتهامات تقلب انتخاباتی را تکذیب کرد و از دولتهای خارجی دعوت کرد تا روند انتخابات را تحت نظارت داشته باشند و قول داد در صورت مشاهده هرگونه تقلبی، اقدام به برگزاری مرحله دوم انتخابات خواهد کرد.

 کارلوس مسا نفر دوم رقابت انتخاباتی خواستار ادامه اعتراضات تا زمان برگزاری مرحله دوم شد و اظهار داشت: تقلب صورت گرفته در انتخابات را اثبات خواهد کرد.

«برنی سندرز» سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در توئیتی نوشت: بسیار نگران آنچه هستم که به نظر می رسد کودتا در بولیوی است و ارتش بعد از چند هفته ناآرامی سیاسی، به منظور برکنار کردن اوو مورالس از قدرت مداخله کرد.

ارسال نظرات