۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۳۲۲۰۸
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

حوزه های علمیه مصداق بارز سیاست ما عین دیانت ما، باشند

حوزه های علمیه مصداق بارز سیاست ما عین دیانت ما، باشند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه های علمیه مصداق بارز سیاست ما عین دیانت ما باشند، گفت: مردم از تبلیغ چهره به چهره در انتخاب مدیران کارآمد و با تقوا غفلت نکنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، امروز در مهدیه تهران گفت: متاسفانه امروز نواقص عمده ای در آموزش دین وجود دارد و همین امر سبب شده جامعه ایمانی ما شاهد چنین مشکلات جدی باشد.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه در رفع این مشکل وظیفه اساسی را بر عهده دارند، ادامه داد: البته آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز وظایفی در این زمینه بر عهده دارند که باید به آن توجه کنند؛ همین نواقص سبب شده بسیاری از افراد جامعه تصور درست و واقع بینانه ای نسبت به دین نداشته باشند و یا بعضا موجب دین گریزی و یا دین ستیزی عده ای شده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه بیان داشت: با توجه به زحمات حوزه های علمیه در تقویت ایمان و باورهای دینی جامعه کنونی ما در این زمینه دچار نقص نیست اما در بعضی از بخش های تعلیمات دینی نواقصی وجود دارد که آن نواقص ضربه های مهلکی برجامعه وارد آورده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ایمان و اعتقاد مردم را بسیار قوی و غیر قابل تزلزل بیان کرد و گفت: ما مردم مومنی داریم و هیچ شبهه ای نمی تواند ایمان مردم ایران را متزلزل کند زیرا پایه های ایمانی مردم بسیار محکم بنا شده و آنان عاشق و محب خداوند و خوبان عالم هستی هستند؛ بنابراین مردم تعلیمات دینی را به خوبی فرا گرفتند و در این زمینه انصافا نقصی وجود ندارد.

وی افزود: نقصی که در تعلیمات و تبلیغات دینی وجود دارد آن است که ما ایمان داریم اگر امام علی(ع) به حکومت می رسیدند رفاه و آسایش در جامعه حاکم و فساد و تباهی کاملا نابود می شد اما نمی دانیم این آبادانی و نابودی ظلم و ستم چگونه محقق می شد؛ حوزه های علمیه برای پاسخ به این سوال کارهای علمی انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: جامعه کنونی ما به خاطر کم کاری حوزه های علمیه و کمبود بحث در دانشگاه ها و آموزش و پرورش در یک جهل مشهود به سر می برد که این جهل زمینه ساز بسیاری از مشکلات است مثلا قرآن کریم می فرماید: اگر اهل کتاب تورات و انجیل را اقامه می کردند و عملکردن آنان طبق دستورات الهی بود نعمات الهی از آسمان و زمین بر آنان فرود می آمد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: متاسفانه در فرهنگ دینی ما سخن از مادیات نمی‌شود در حالی که در آیات و روایات به این مسأله قید شده و مورد توجه قرار گرفته است. امروز مردم ایمان دارند که با امر ظهور عدل و داد در جهان حاکم می شود اما نمی دانند این عدل چگونه محقق خواهد شد چون تعلیمات دینی کمتر به این مسأله پرداخته است.

وی افزود: امام علی(ع) می فرمایند: اگر مردم از من تبعیت می کردند و اطاعت داشتند از برکات گوارای آسمان و زمین تا روز قیامت برخوردار می شدند؛ فراوانی که حضرت به آن اشاره دارند بسیار متفاوت از رفاه نسبی است که امروز اروپاییان با داشتن خانواده متزلزل از آن برخوردار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: بزرگترین نقصی که در تعلیم آموزه های دینی وجود دارد همین مسأله است که کسی نمی‌تواند چگونگی کسب این رفاه مادی و امنیت را در سایه ایمان توضیح دهد؛ یکی از فجایع عدم پاسخ به این سوال آن است که هنگام انتخابات در جامعه ایمانی اگر کسی شعار دنیایی ضد دین سر دهد رای می آورد حتی اگر بی دین باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در همین تهران روز اربعین دو میلیون نفر هم قدم با اربعینی ها که به سوی کربلا حرکت می کنند به عشق عطشان کربلا پای پیاده مسیر 14 کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا شهرری را می پیمایند چون به عاشورا ایمان دارند اما متاسفانه برای همین مردم گفته نشده دنیای آنان را هم همین حسینی ها می توانند آباد کنند نه شعار دهنده گانی که تنها شعار دنیا سر می دهند اما توانمندی لازم را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط بین ایمان و مادیات برای مردم تبیین شود، ابراز کرد: ایمان به تنهایی کافی نیست ما نیازمند دانشی هستیم تا انسان ها بدانند کسی که ایمان دارد چگونه می تواند دنیا را آباد کند اگر این دانش در جامعه توزیع شود حتی کسانی که بی دین و کافر هستند در انتخابات به مومنان رای خواهند داد چون می دانند که مومنان دنیا را بهتر می توانند آباد کنند اما متاسفانه امروز برعکس است و به خاطر فقدان این دانش مومنان به شعارهای کفرآمیز رای می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: اکثر مردم تهران رفتار دینی دارند اما در میان همین مردم اگر کسی شعار بی دینی سر دهد انتخاب می شود چون تا به امروز حوزه علمیه توضیح نداده ایمان چگونه می تواند به ثروت، رفاه و آسایش تبدیل شود. برای سامان بخشی به اوضاع اقتصادی و معیشتی نیازمند دانشی هستیم که مردم با آن دانش آشنا شوند و بدانند در سایه ایمان چگونه می توانند به رفاه دست یابند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد اما هنوز دیانت ما عین سیاست و سیاست‌ ما عین دیانت‌مان نشده است و اقتصاد دینی نداریم حوزه ها قطعا در این زمینه مقصر هستند دیگر از مردم چه توقعی است.

وی با تاکید بر اینکه رابطه کفر و فقر باید تبیین شود، گفت: امروز کسی در جامعه نیست که از کفر بدش نیاید حتی کسی که نماز نمی خواند بدش می آید او را کافر بنامند یا در بررسی هایی که صورت گرفته 98 درصد از بدحجابان به ارزش و اهمیت حجاب معترف بوده و حجاب را قبول دارند اما نمی دانند چرا با فاصله گرفتن از خدا گرفتار زندگی سخت می شوند این چراها و سوالات باید پاسخ داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان همه مشکلات کشور را نتیجه وجود مسؤولان ضعیف و ضعف مدیریت دانست و گفت: با وجود حوزه های علمیه چرا باید مردم به مسؤولان ضعیف رای دهند پس حوزه چکار می کند؟ مگر مردم از فلان مسؤول رانت خوار شاکی نیستند پس چرا به آنان رای می دهند؟ همه اینها نتیجه تعلیمات ناقص دین توسط حوزه های علمیه است زیرا حوزه علمیه به رابطه تقوا و آبادانی دنیا نپرداخته است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مردم نمی دانند رابطه صحیح مدیریت جامعه با تقوا چیست، اگر ما حوزویان این مهم را درست توضیح داده بودیم دیگر کسی به نماینده بی تقوا و ضعیف الایمان رای نمی داد چون می دانست اگر انسان های مومن روی کار بیایند شاهد دنیایی آباد خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حل مشکلات جامعه نیازمند دانش و مدیریت صحیح مسؤولان با تقوا است، این مسؤولان ضعیف و بی تقوا هستند که ثروت کشور را به یک سوم می رسانند. مردم در انتخابات آتی به تاسی از حضرت زهرا(س) چهل روز قبل از روز رای گیری اقدام به تبلیغات چهره به چهره کنند و مردم بگویند نتیجه رای دادن به مدیران با تقوا چیست کاری که حضرت زهرا(س) انجام دادند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات