۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۳۳۰۱۱
گام به گام با واکنش ها به تجاوز اخیر آمریکا؛

اشتباه راهبردی آمریکا و فرصتی طلایی برای مردم عراق

اشتباه راهبردی آمریکا و فرصتی طلایی برای مردم عراق
آمریکایی ها با تجاوز به پایگاه های حشد الشعبی و شهادت تعدادی از جوانان این کشور، به اشتباهی راهبردی دست زد که به زودی پاسخش را خواهد دید.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: خبر حمله جنگنده‌های اف-۱۵ ارتش آمریکا در یکشنبه‌شب به چند مقر گردان‌های حزب‌الله مرتبط با سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در مرز سوریه با واکنش مختلفی از سوی مسؤولان و مردم کشورهای مختلف مواجه شد که طی گزارشی به طور مختصر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

ایران

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از پرستاران سراسر کشور، موج تنفر از امریکا در منطقه به‌ویژه در عراق را واکنش طبیعی مردم نسبت به جنایت‎های امریکا برشمردند و با اشاره به اظهارات رییس جمهور امریکا در مقصر دانستن ایران به عنوان عامل اصلی قضایای روز سه شنبه عراق و تهدید ملت ایران، تأکید کردند: اینگونه سخنان، بی ربط و غیرمنطقی است، چرا که مردم منطقه به‌شدت از آمریکا متنفرند. همه بدانند جمهوری اسلامی به‌دنبال جنگ نیست اما با هرکس که منافع، مصالح، عزت، عظمت و پیشرفت ملت ایران را تهدید کند، بدون ملاحظه مقابله و ضربه سختی به او وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به قضایای اخیر عراق خاطرنشان کردند: حمله امریکا به حشدالشعبی در واقع گرفتن انتقام داعش بود زیرا آن نیرویی که داعش را زمین گیر کرد و از بین برد، بسیج مردمی عراق بود. من و دولت و ملت ایران، جنایت امریکا در حمله به حشدالشعبی عراق را به‌شدت محکوم می کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی هیجان ضد امریکایی در بغداد و سراسر عراق را نتیجه طبیعی جنایتهای امریکا برشمردند و افزودند: رییس جمهور امریکا در مطلبی گفته ما این مسائل را از چشم ایران می بینم و به آن پاسخ خواهیم داد. اما باید به آنها گفت اولاً غلط می کنید زیرا این موضوع ربطی به ایران ندارد. ثانیاً باید منطقی باشید و بفهمید که علت اصلی این قضایا چیست. البته آنها منطقی نیستند.

ایشان گفتند: امریکایی‌ها باید بفهمند که مردم منطقه همچون عراق و افغانستان، از آنها به دلیل جنایت هایشان متنفرند و این تنفر یک جا خود را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به جنایت‌های آمریکا به‌ویژه دستگاه خبیث بلک واتر در عراق و در افغانستان و کشتار هزاران دانشمند عراقی و همچنین مردم عادی، خاطرنشان کردند: نتیجه حرکت های سیاسی و امنیتی امریکا و ظلم به مردم منطقه و غارت منافع، و تکبر در مقابل آنها، چنین تنفری است.

رهبر انقلاب اسلامی سفر مقام‌های امریکایی به برخی کشورهای منطقه بدون اجازه آن کشورها و حضور در پایگاههای خود را نمونه دیگری از رفتارهای تحقیرآمیز علیه کشورها و ملتهای منطقه و زمینه ساز موج نفرت و عصبانیت دانستند و تأکید کردند: جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مقابله کند، صریح این کار را انجام خواهد داد اما همه بدانند ما به منافع و مصالح کشور و به عزت و عظمت و پیشرفت ملت ایران به‌شدت پایبند هستیم و در مقابل هرکس که بخواهد آن را تهدید کند، بدون ملاحظه وارد خواهیم شد و به او ضربه خود را وارد خواهیم کرد.

«مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به اتهامات واهی مقامات آمریکایی علیه ایران در پی تحولات عراق عنوان کرد: هدف اتهامات واهی آمریکا علیه ایران، انحراف افکار عمومی از خشم آحاد ملت عراق از کشتار سبعانه اخیر عراقی‌ها و فراتر از آن اشغال ١٧ ساله این کشور از سوی آمریکا که منجر به قتل بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم بیگناه این کشور شده می‌باشد.

وی افزود: بسیج مردمی عراق (و شاخه‌های آن) گروهی کاملا عراقی است که تحت نظارت دولت قانونی، مشروع، منتخب و دارای حق حاکمیت عراق و قوانین آن عمل می‌‌کند.

عراق

دفتر حضرت آیت‌ الله سید علی سیستانی مرجع شیعیان عراق در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: مرجعیت عالی دینی تجاوز مجرمانه که جمعی از نیروهای رسمی عراق را هدف قرار داد و منجر به شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از آن‌ها شد را محکوم می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: مرجعیت بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق و عدم تجاوز به آن به بهانه پاسخ به اقدامات غیر قانونی برخی طرف‌ها تأکید می‌کند و این تنها نهادهای رسمی عراق هستند که باید با این گونه اقدامات مقابله کرده و اقدامات لازم را برای عدم تکرار آن اتخاذ کنند.

مرجعیت عراق تأکید کرد که نباید عراق به محل تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و محلی برای دخالت دیگران در امور داخلی‌اش تبدیل شود.

ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشدالشعبی عراق گفت: پاسخ ما به نیرو‌های آمریکایی کوبنده خواهد بود و اجازه نخواهیم داد خون شهدا و مجروحان هدر برود. گردان‌های حزب‌ا... عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کردند؛ کلاغ‌های شوم و شرور آمریکایی در تجاوزی آشکار، فرزندان مدافع وطن را در مرز‌های غربی هدف قرار دادند که این اقدام تجاوزی آشکار به حق حاکمیت حکومت و کرامت انسانی ملت عراق است.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، لحظاتی پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح درباره این اقدام خلاف موازین بین‌المللی شد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز گفت که با اعضای ائتلاف بین المللی در مورد آینده حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به بیانیه وزارت خارجه عراق و احضار سفیر آمریکا به این وزارت خانه، تاکید کرد که این بیانیه نشانگر محکومیت و تقبیح شدید حمله آمریکایی ها به نیروهای عراقی است و ما نمی‌توانیم این گونه تجاوزها را بپذیریم. حمله مکرر به مقرهای بسیج مردمی نشان‌ دهنده نقض حاکمیت عراق است.

محمد محیی سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق در گفت‌وگو با شبکه روسی «RT» با اشاره به اینکه واشنگتن عراق را به عرصه تسویه‌حساب‎های منطقه‌ای خود تبدیل کرده، گفت: آمریکا زمانی که بخواهد گروه یا مجموعه‌ای عراقی را هدف قرار دهد آن را به ایران نسبت می‌دهد. آمریکا زمانی که عراق را در سال ۲۰۰۳ اشغال کرد، یک کشور را اشغال کرد و اکنون نیز حق ملت عراق است که با این اشغالگری با مقاومتی که واشنگتن آن را ایرانی توصیف می‌کند، مقابله کند.

سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق با غیرقانونی خواندن حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورش گفت: آمریکایی‌ها، فرزندان عراقی را که با داعش مقابله کرده‌اند، وابسته به ایران می‌دانند. توافقنامه‌های راهبردی امضاء شده میان بغداد و واشنگتن، به آمریکا اجازه نمی‌دهد که پایگاه‌های نظامی دائمی در عراق احداث کند یا برای تجاوز به خاک کشورهای دیگری از خاک عراق استفاده کند. همچنین این توافقنامه‌ها به آمریکا اجازه نداده که گروه‌های حاضر در خاک عراق را هدف قرار دهند.در حالی که در 29 دسامبر جاری، این اتفاق در شهرستان القائم در استان الانبار روی داد.

وی افزود: آمریکا تلاش دارد که این امر را القاء کند که به دستور و اجازه دولت عراق در خاک این کشور حضور دارد. اما واشنگتن با توسل به نیروی نظامی خود، حضورش در عراق را تحمیل کرده و به دنبال اهداف و منافع سیاسی خود است.

محمد محیی تاکید کرد که واشنگتن پس از آنکه از قدرت الحشد الشعبی آگاه شد، طرحی تحت عنوان «آینده عراق» در مرحله پساداعش ترسیم کرد که مهمترین بند آن، مقابله با نفوذ و قدرت ایران و الحشد الشعبی بود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» درباره نشست فوق‌العاده رهبران این گردانها برای بررسی نحوه پاسخگویی به نیروهای آمریکایی پس از بمباران مواضع الحشد الشعبی در الانبار، تصریح کرد: در این نشست سازوکار برای پاسخ مناسب به نیروهای آمریکایی پس از حمله به مقرهای الحشد الشعبی در القائم و بازنگری در توافق امنیتی امضاء شده میان عراق و ایالات متحده آمریکا بررسی شد.

سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق افزود: موضع گردانهای حزب‌الله درباره این تجاوز شفاف است. باید پاسخی مناسب و در سطحی مطلوب به این تجاوز داده شود. حمله یکشنبه شب آمریکا، وقیحانه و نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌رود.

حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق ضمن حضور در جمع تشییع‌کنندگان پیکرهای شهدای تجاوز هوایی روز یکشنبه آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی در استان الانبار حضور یافت، در جمع تحصن‌کنندگان مقابل سفارت آمریکا، با اشاره به نقش این سفارت در منحرف کردن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی در عراق از مسیر خود و خرابکاری عناصر نفوذی گفت: سفارت آمریکا، مکان توطئه‌چینی علیه عراق است و حمایت از جوکر و خرابکاران است.

«سعد شاکر الخزعلی» نماینده پارلمان عراق در واکنش به اعتراضاتی که مقابل سفارت آمریکا در بغداد انجام شد، آن را «آغاز پایان پروژه آمریکایی-صهیونیستی-سعودی در عراق» دانست و با اشاره به شعار «به امر مردم، تعطیل شد» که روی دیوار سفارت آمریکا نوشته شد، در توییترش اظهار داشت: مردم و بسیج مقدس مردمی [عراق] در حقیقت سفارت شرارت و جور را بستند. جوکرهای آمریکایی مدارس علم و دانش را [در جریان اعتراضات اخیر] بستند اما الحشد الشعبی و فرزندانش، مدارس مزدوری و خواری را تعطیل کردند.

سعد الخزعلی در توییتی دیگر نوشت: «به اذناب سفارت آمریکا و جوکرهایش تسلیت می‌گویم که لانه شومشان به دستور ملت و مقاومت دلاور بسته شد».

آمریکا

استفان والت تحلیلگر و نظریه پرداز آمریکایی در پیامی توئیتری ضمن استفاده از هشتگ عراق نوشت: ترامپ مانند یک شطرنج‌باز است که فکر می کند رقیبش هرگز فرصت حرکت دادن یک مهره را پیدا نمی‌کند برای همین او از واکنش به حرکات احمقانه خودش دائما غافلگیر می‌شود.

«اسکات اندرسون» دیپلمات سابق سفارت آمریکا در عراق در گفت‌وگو با برنامه "ما وراء الخبر" شبکه الجزیره حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در عراق که واکنش خشم ملت عراق و حمله آنها را به سفارت آمریکا در پی داشت، اقدام اشتباه دولت ترامپ خواند و اظهار داشت: حمله به نیروهای الحشد الشعبی اشتباهی بود که دولت دونالد ترامپ بدون محاسبه کردن عواقب آن مرتکب شد.

این عضو ارشد موسسه بروکینگز افزود: این اقدام آمریکا موضع آن را در برابر ایران در عراق تضعیف می‌کند اما بعید است دولت عراق تصمیم بگیرد از رابطه با آمریکا دست بکشد.

در واکنش به خشم و ترس توأم آمریکا از حمله روز گذشته مردم عراق به سفارت آمریکا در بغداد هم اندرسون گفت: سفارت آمریکا در بغداد از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است، زیرا از بزرگ‌ترین سفارتخانه‌های آمریکا در جهان از نظر بزرگی و شمار کارکنان آن به شمار می‌رود. شمار دیپلمات‌های سفارت آمریکا در عراق به حدود یک هزار نفر می‌رسد و چند برابر این تعداد هم نیروهای امنیتی را شامل می‌شود.

ارسال نظرات