۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۳۳۰۷۶

تحرکات در پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی و شکایت در لاهه

تحرکات در پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی و شکایت در لاهه
ائتلاف الفتح در پارلمان عراق از تحرکاتی با هدف تصویب قانونی برای اخراج آمریکایی‌ها از این کشور و شکایت از واشنگتن در دادگاه بین‌المللی کیفری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «احمد الکنانی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق سفارت آمریکا در بغداد را یک پایگاه نظامی آمریکایی دانست.

در اعتراض به تجاوز هوایی آمریکا به مقرهای الحشد الشعبی در استان الانبار عراق و شهادت و مجروحیت بیش از ۸۰ رزمنده عراقی، صدها معترض عراقی مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند و با به آتش کشیدن چندین نقطه از سفارت آمریکا و بر افراشتن پرچم عراق و الحشدالشعبی بر فراز دیوارهای سفارت، خواستار اخراج نظامیان آمریکایی از کشورشان شدند.

وی در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» توضیح داد: توییت دونالد ترامپ مبنی بر انتقال تجهیزات کشنده و نیروی نظامی به سفارت آمریکا در عراق، اعتراف رسمی و آشکار او به این امر است که سفارت آمریکا در بغداد صرفاً سفارتخانه نیست بلکه یک پایگاه نظامی با بیش از سه‌هزار کارمند و نظامی و فرودگاه‌هایی که در تصاویر [هوایی] از سفارتخانه نیز دیده می‌شود.

وی افزود که پارلمان و دولت عراق باید موضعی جدی درباره حاکمیت عراق اتخاذ کنند. آمریکا هیچ مدرکی دال بر این مسئله که حمله به پایگاه K1 در کرکوک کار نیروهای الحشد الشعبی بوده، در دست ندارد و حتی منتظر نتایج تحقیقات در این‌باره نشد. اختلافات جاری میان گروه‌های سیاسی موجب شد تا دخالت خارجی در کشور سهل باشد و به همین دلیل نیز آمریکا به خود اجازه داد که تجاوز هوایی اخیر علیه الحشد الشعبی در الانبار را مرتکب شود.

«حنین قدو» دیگر نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز از وجود مطالبات در پارلمان برای ارائه دادخواست قضایی علیه آمریکا در دادگاه بین‌المللی «لاهه» به دلیل بمباران‌های مکرر مقرهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی در عراق، خبر داد./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات