۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۳۵۰۹۹
پایان توحش داعش در سامرا؛

با عملیات حشد الشعبی ، شمال بغداد از وجود تروریست ها پاکسازی شد

با عملیات حشد الشعبی ، شمال بغداد از وجود تروریست ها پاکسازی شد
سازمان بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) از پاکسازی مناطق جنوب سامرا از لوث وجود عناصر وابسته به داعش خبر داد.

به گزارش خبرگزاري رسا، به گزارش پایگاه خبری سومریه نیوز سازمان بسیج مردمی عراق از پاکسازی برخی مناطق در جنوب سامرا از لوث وجود عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش خبر داد. بسیج مردمی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در چارچوب عملیات جاری برای تعقیب و نابودی هسته‌های تروریستی داعش، برخی مناطق جنوب سامرا از حضور این تروریست‌ها پاکسازی شدند. این سازمان افزود: نیرو‌های لشکر ۴۱ بسیج مردمی و پلیس فدرال عراق بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی دست به جستجوی دقیق در مناطق جنوب سامرا و منطقه یثرب و السعلوه اقدام کردند. سازمان بسیج مردمی عراق هدف از این عملیات را تقویت امنیت و ثبات منطقه و گرفتن فرصت بازسازی دوباره گروه‌های تروریستی اعلام کرد.

در همین راستا، مبارزه این نیروی مردمی با تروریسم در جنوب موصل همچنان ادامه داد. فرماندهی عملیات حشد الشعبی در استان نینوا، طی بیانیه‌ای، نتایج عملیات سوم «علی ولی الله» در منطقه «جزیرة الحضر» در جنوب موصل را اعلام کرد. در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی عراق (واع) منتشر شد، آمده است: با تکیه بر تلاش‌های اطلاعاتی دقیق در بخش حفاظت اطلاعات فرماندهی عملیات و تیپ‌های ۴۴ و ۲۵ و اداره مبارزه با مواد منفجره در سازمان حشد الشعبی، عملیات نظامی گسترده‌ای برای پاکسازی بقیه مناطق جزیره الحضر در جنوب موصل انجام شد.

بر اساس این بیانیه، طی این عملیات، سه مخفیگاه جدید داعش و دو موتورسیکلت نابود شد و نیروهای عراقی موفق شدند با کمک بخش مهندسی با وجود مین ‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی تروریست‌ها، در مسیر پیشروی کنند و منطقه را پاکسازی کنند.

با این وجود، عناصر داعش کماکان در برخی نقاط عراق حضور نه چندان فعال دارند و هر از گاهی عملیات تروریستی در برخی از مناطق این کشور از جمله الانبار و نینوا و دیالی انجام می‎دهند به ویژه که گزارش‌هایی درباره تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها در مرز مشترک عراق و سوریه و تلاش واشنگتن برای احیای مجدد گروه تروریستی داعش با نامی جدید منتشر می‌شود. نخستین عملیات علی ولی الله در اول شهریور گذشته در استان نینوا و جزیره الحضر آغاز شده بود و طی آن، مناطق زیادی از این منطقه پاکسازی شد. عملیات دوم علی ولی‌الله، دوم دی‌ماه، برای پاکسازی بخش‌هایی از جزیره الحضر آغاز شد که تیپ‌های ۴۴ و ۲۵ فرماندهی عملیات نینوی نیز در این عملیات شرکت داشتند. سومین عملیات موسوم به «علی ولی الله» در نینوا، از روز (۲۱ دی) در جنوب موصل و با هدف پاکسازی جزیره الحضر از بقایای داعش آغاز شده بود.

بنظر می رسد نیروهای مسلح عراق و دولت این کشور در دو جبهه در حال حذف و اخراج تروریسم هستند. از یکسو نیروهای مردمی این کشور در حال مبارزه با بازماندگان داعش و از سویی دیگر، دولت پیشبرد امور در عراق رایزنیها برای اخراج نیروی تروریستی ارتش آمریکا را آغاز کرده است. در همین راستا، «حسن المسعودی» عضو جریان حکمت در پارلمان عراق یکی از اهداف سفر نخست وزیر عراق به اربیل را متقاعد کردن کُردها برای پایان دادن به حضور آمریکا در عراق دانست. به گزارش پایگاه خبری المعلومه، المسعودی در اظهاراتی به تلویزیون عراق گفت: عبدالمهدی تلاش کرد شرکای کُرد را به ضرورت برخورد با حضور بیگانگان در خاک عراق متقاعد کند. عضو پارلمان عراق تغییر نظر کُردها درباره حضور ائتلاف آمریکایی در عراق بسیار دشوار خواند و گفت: «کُردها اصلا موافق نیستند درباره موضوع اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق بحث کنند و مصلحت عراق را در به تعویق افتادن این قضیه تا اطلاع ثانوی می‌بینند.

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق روز شنبه در دیدار با عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در اربیل ضمن تاکید بر حفظ حاکمیت ملی عراق گفت: هر تصمیمی که دولت مرکزی بغداد اتخاذ کند، تصمیم ماست. تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای بیگانه از این کشور، ادامه برقراری روابط با کشورها به صورتی که امنیت و حاکمیت عراق را حفظ کند و مبارزه با تروریسم از دیگر محورهای گفت‌وگو میان دو طرف بود.

با وجود این اقدامات، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» از ادامه فشارهای آمریکا به عراق و علنی‌شدن تهدیدهای آن علیه دولت این کشور پرده برداشته است. وال‌‌استریت ژورنال نوشت، وزارت خارجه آمریکا این هفته به دولت عراق هشدار داده است که بغداد در صورت اقدام دولت عراق به اخراج نیروهای آمریکایی، ممکن است از دسترسی به حساب‌های بانکی مهم محروم شود. این روزنامه به نقل از دو مسئول عراقی نوشت، وزارت خارجه آمریکا هشدار داده است که ایالات متحده ممکن است حساب بانک مرکزی عراق را در بانک فدرال رزرو در نیویورک به حال تعلیق درآورد؛ اقدامی که می‌تواند اقتصاد شکننده عراق را نابود کند.

در نتیجه باید بیان داشت پس از اقدام تروریستی آمریکا و تجاوز آشکار به حاکمیت عراق، تمامی نهادهای حکومتی این کشور برای اخراج ارتش تروریستی آمریکا و حذف گروههای دست نشانده همچون داعش همپیمان
شده اند. دولت پیشبرد امور در عراق پیگیر اخراج تروریستهای آمریکایی و نیروهای مسلح این کشور در حال مبارزه با داعش میباشند./1360/

منبع: حمایت
ارسال نظرات