۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۶۳۵۲۰۶

نگاهی اجمالی به مدرسه بزرگ همدان

نگاهی اجمالی به مدرسه بزرگ همدان
مدرسه علمیه زنگنه همدان از موقوفات شیخ علی خان زنگنه است که وقف نامه این مدرسه به سال هزار و ۱۰۰ هجری قمری باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، در کنار شلوغی بازار و مرکز شهر همدان مدرسه ای وجود دارد که دارای پیشینه ای کهن است، مدرسه علمیه زنگنه همدان یکی از مدارس علمیه سطح یک حوزه و نامی آشنا برای اهل علم به شمار می رود.

این مدرسه علمیه از موقوفات شیخ علی خان زنگنه است که وقف نامه این مدرسه به سال هزار و 100 هجری قمری باز می گردد.

مدرسه علمیه زنگنه با سه هزار و پانصد متر مساحت و بیش از صد حجره و شش مدرس(کلاس درس) به همراه مسجد مدرسه علمیه پذیرای طلاب علوم دینی در شش پایه تحصیلی است.

نگاهی اجمالی به مدرسه بزرگ همدان

گفتنی است نام دیگر این مدرسه علمیه، مدرسه بزرگ است که در سال هزار و سیصد و 17 هجری شمسی و در زمان رضا شاه پهلوی این مدرسه از سوی رژیم زمان تصرف شده و کاربری آن به دبیرستان پنج کلاسه تبدیل شده بود که بعدها به کاربری اصلی خود یعنی تحصیل علوم دینی بازگشت.

کتابخانه این مدرسه با بیش از 7 هزار جلد کتاب دارای آثار نفیسی است که هم اکنون همه کتاب های این کتابخانه اعم از خطی و سنگی و دیگر کتب از سوی کتابخانه مرکزی همدان فهرست شده است.

مرتضی متولی زنگنه متولی مدرسه علمیه زنگنه با اشاره به درآمدهای جاری این مدرسه بیان داشت: هم اکنون 145 مغازه در همدان جزء موقوفات زنگنه به شمار می رود و این درآمد خرج طلاب علوم دینی و مسایل جاری مدرسه می شود.

نگاهی اجمالی به مدرسه بزرگ همدان

وی ادامه داد: سرقفلی این مغازه ها به مردم تعلق دارد و مغازه داران مبلغ پایینی را به عنوان اجاره به دفتر متولی می دهند.

متولی مدرسه علمیه زنگنه گفت: از دیگر موقوفات مدرسه علمیه زنگنه بخشی از زمین های کشاورزی روستاهای حسن قشلاق، خوشاب اولیا و سفلی، هارون آباد و دو مزرعه ملاقیدی و چم لو است.

وی در پایان با اشاره به نظارت شرعی بر موقوفات مدرسه ابراز کرد: همانطور که در وقف نامه آمده ناظر شرعی بر موقوفات شیخ علی خان زنگنه حاکم شرع زمان است و هم اکنون این وظیفه بر عهده نماینده ولی فقیه در استان و مدیر حوزه علمیه همدان است./979/پ210/ب1

هادی شاملو
ارسال نظرات