۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۳۵۲۵۴

گام پنجم به برکت خون سردار سلیمانی به‌خوبی برداشته شد

گام پنجم به برکت خون سردار سلیمانی به‌خوبی برداشته شد
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گام پنجم کاهش تعهدات برجامی در حالی اعلام شد که سردار سلیمانی به شهادت رسید و لذا گام خوبی برداشته شده و ایران دیگر محدودیتی در تولید، غنی‌سازی و حوزه‌های دیگر نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» شبکه رادیویی گفت‌وگو صدای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: گام پنجم کاهش تعهدات برجامی در حالی اعلام شد که سردار سلیمانی به شهادت رسیده بود و بنا بر اعلام مسئولان این موضوع باعث شد که قدری بیشتر بر گام پنجم کار شود؛ بنابراین گام خوبی برداشته شده و جمهوری اسلامی دیگر محدودیتی در تولید، غنی‌سازی و حوزه‌های دیگر نمی‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته محدودیت‌های نظارتی و پروتکل الحاقی که فراتر از برجام وجود داشت، هنوز در بخش‌هایی از آن جمهوری اسلامی ملزم به آنهاست، یعنی هنوز جمهوری اسلامی بخش‌هایی از برجام را اجرا می‌کند، اما درباره سایر بخش‌ها گفته شده که قرار نیست محدودیتی داشته باشیم.

وی افزود: البته گفتن و عمل کردن در گام پنجم باید با هم همراه باشد، گفتن تنها و عمل نکردن کار خوبی نیست، اصولا در دنیا عمل می‌کنند و حرفی درباره آن نمی‌زنند. گاهی اوقات در این چند سال گذشته سخنانی گفته شده اما به آن عمل نشد. این رویکرد بر عکس رویه‌ای است که در دنیا مرسوم است. به هر حال قدمی بود که باید برداشته می‌شد و پاسخی به جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی بود و نیاز است که این قدم‌ها ادامه پیدا کند. 

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به عبارتی اگر متوجه شدیم طرف مقابل فشارها را افزایش داد، تسلیم نشویم، بلکه قدم بعدی می‌تواند خروج از NPT باشد، زیرا NPT هم برای ما شبیه برجام بود، لذا قدم‌های بعدی هم در این حوزه باید برداشته شود.

وی افزود: درباره فعالیت‌های هسته‌ای هنوز یک سری محدودیت‌های نظارتی در قالب برجام وجود دارد و ممکن است برخی بگویند چون ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، پس محدودیت‌های نظارتی برجام را اجرا کنیم. این سخن در ظاهر ممکن است حرف جالبی باشد، اما همان‌طور که می‌دانید ذیل محدودیت‌های نظارتی حتی چند دانشگاه ما بازرسی شد ولی هیچ نیازی نبود که این اتفاق بیفتد.

ایزدی گفت: اگر شما اجازه دهید به بخش‌های نظارتی آژانس که بنا به سابقه تاریخی سرویس‌های امنیتی غربی در آن نفوذ کردند، به همه جای کشور سر بزنند و حتی دانشگاه شما را هم بازرسی کنند، در نهایت روحیه تحقیق را از پژوهشگران در حوزه هسته‌ای می‌گیرند به این معنی که در محیط‌های دانشگاهی استاد و پژوهشگر نیاز به تحقیق در حوزه‌های حساس ندارد، ولی اگر اهل تحقیق باشد، در حوزه‌های غیرحساس تحقیق می کند و اگر فشار بر استاد زیاد باشد به صورت اتوماتیک این استاد به سمت تحقیق در حوزه‌های غیرحساس می‌رود.

این تحلیل‌گر تحولات بین‌الملل عنوان داشت: اتفاقا نیاز کشور به تحقیق و پژوهش در حوزه‌های حساس است تا غیرحساس، لذا همین نوع نظارت‌ها نیز به علم در کشور لطمه می‌زند و قطعا نیاز نیست که این اتفاق بیفتد و لازم نیست که ما هیچ‌کدام از بخش‌های برجام را به صورت دقیق اجرا کنیم، بنابراین اگر قرار است ذیل NPT باشیم، همین محدودیت‌هایی که ذیل NPT برای کشور مشخص شده، باید اجرا شود نه محدودیت‌های برجام. /1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات