۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۳۸۵۹۹
استاد حوزه علمیه:

خانواده‌های شهدا پیشگام استمرار رسالت شهدا در جامعه هستند

خانواده‌های شهدا پیشگام استمرار رسالت شهدا در جامعه هستند
استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: خانواده‌های شهدا باید با بصیرتی ژرف، خود را مأمور به پاسداری از خاطره شهدا و پیشگام در رسالت استمرار راه شهیدان بدانند.

حجت‌الاسلام مهدی غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت سالگرد وفات حضرت ام‌البنین (س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) به برادرش عقیل فرمودند: «اُنظُر لی امرأةً لاَتَزَوَّجَها فَتَلِدُ لی غلاماً فارساً؛ برای من همسری را انتخاب کـن که از نسل دلیرمردان عرب باشـد تا با او ازدواج کنـم و او برایـم فرزندی اسب‌سوار و شجاع به دنیا آورد.» جناب عقیل نیز در جواب حضرت گفت: «تَزوَّج فاطمة بنت حِزام بن خالد الکلابیة فانّه لیس فی العرب أشجع من آبائها؛ با ام‌البنین کلابیه ازدواج کـن. همانا در عرب شجاع‌تر از پدران او نیست».

وی افزود: سخن این دو برادر بزرگوار هنگامی عینیت یافت که زهیر بن قین در روز عاشورا وقتی پرچمی بزرگ را به دست حضرت عباس دید به ایشان گفت: «قد اِدَّخَرَکَ ابوکَ لِمِثلِ هذا الیَوم؛ همانا پـدرت تـو را بـرای چنیـن روزی ذخیره کرده بـود».

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: همچنین عینیت این حقیقت وقتی بهتر فهمیده می‌شود که امیرالمؤمنین (ع) در بحبوحه جنگ جمل، رایت جنگ یعنی مأموریت خط‌شکنی را به پسرشان محمد حنفیه سپردند. ولی محمد به حضرت گفت: «یا امیرالمؤمنین! أمَا تَری السَّهام کأنّها شابیب المَطر؟ ای امیرالمؤمنین! آیا نمی‌بینید که تیرها مثل باران می‌بارد؟» حضرت به سینه او زد و فرمود: ««َدرَکک عِرقٌ من اُمِّک» ثمّ أخذ الرایةَ منه؛ اصل و ریشه مادرت بر تو اثر گذاشته است».

وی افزود: رویدادهای فوق علاوه بر اینکه تأثیر نقش ژن و تربیت مادر در شخصیت فرزند را به خوبی بیان می‌کند، این حقیقت را نیز اشعار می‌دارد که بخش مهمی از مقامات و فضائل حضرت ابوالفضل العباس (ع) از آنِ مادر گرامی‌اش حضرت ام‌البنین (ع) است.

حجت‌الاسلام غلامی گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند: «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه ِ و أبلی بَلاءً حَسَنا و مَضی شَهیداً» و تأکید می‌کند عموی ما عباس، دارای بینشی ژرف و ایمانی راسخ بود همراه با امام حسین (ع) جهاد کرد و نیک آزمایش داد و به شهادت رسید.

وی افزود: ویژگی‌های حضرت عباس (ع) عبارت است از: بصیرت و بینش ژرف، ایمان و باور راسخ، روحیه جهاد و مبارزه در راه خدا، معیت و همراهی دائمی با ولیّ امرش، حاضر در تمام میادین سخت و قبولی در تمام این ابتلائات و امتحانات و بالاخره نترسیدن از مرگ و نیل به مقام شهادت.

حجت‌الاسلام غلامی اظهار کرد: حضرت ام‌البنین (س)، فقط ام العباس، ام عبداللّه، ام جعفر و ام عثمان نبود که خود فاطمه‌ای از شاگردان مکتب حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (س) بود و بعد از واقعه کربلا، با بصیرتی ژرف خود را مأمور به پاسداری از خاطره عاشورائیان و رسالت استمرار راه شهیدان یافت./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات