۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۳۹۴۵۹
صالحی:

بیانیه گام دوم انقلاب نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی است

بیانیه گام دوم انقلاب نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی است
وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب را نطقه عطفی برای انقلاب دانست و گفت: اگر در معنویت پیشرفت کنیم اما اقتصاد قوی و مستقل نباشد تمدن اسلامی شکل نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، سیدعباس صالحی در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که صبح امروز در سالن همایش های غدیر به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با گرامی داشت ایام الله دهه فجر و چهلمین روز شهادت شهید قاسم سلیمانی و همراهانش بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را نقطه عطفی برای انقلاب اسلامی دانست و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب هم به آینده نگاه دارد و هم گذشته.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گام دوم انقلاب سه دوره تاریخی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و تمدن نوین اسلامی را برای انقلاب بیان می کند.

وی با بیان این که برای دوره انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب سه شاخصه مطرح شده است، اظهار کرد: نخستین مشخصه برای انقلاب اسلامی، آغازی بر ای عصر جدید است و نباید آن را مختص جغرافیا و مختص منطقه ای خاص بدانیم و در صورت داشتن چنین تصویری، برداشت های ما از انقلاب اسلامی در مراحل بعدی تغییر خواهد کرد.

وی با تصریح بر این که انقلاب اسلامی می خواهد دین و دنیا را باهم به پیش برد، بیان کرد: برخی انقلاب ها فقط به دنیا یا برخی فقط به دین توجه داشته اند اما انقلاب اسلامی به هر دو توجه دارد؛ مشخصه سوم انقلاب اسلامی نیز شعارهای ابدی آزادی، اخلاق معنویت، عدالت، استقلال، عقلانیت و عزت است.

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بررسی چگونگی وارد شدن از انقلاب به جمهوریت را ضروری دانست و اظهار کرد: نخستن راهبرد برای انتقال از انقلاب به جمهوریت ترکیب جمهوریت و اسلامیت است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه  گام دوم بیان می کنند«ترکیب جمهوریت و اسلامیت فقط با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه بزرگ امام خمینی(ره) به دست آمد» که چنین موردی نشان دهنده ساختار همسازانه جمهوریت و اسلامیت و تجربه ای جدید است.

وی افزود: راهبرد دوم نیز ترکیب جوشش انقلابی و نظم سیاسی است زیرا انقلاب های فراوانی پس از به ثمر رسیدن، مسیر جوشش را ادامه دادند و به نظم سیاسی نرسیدند که بهار عربی از نمونه های آن است در مقابل نیز انقلاب هایی به سمت نظام سیاسی حرکت کرده اند ولی جوشش انقلابی را از دست داده اند اما انقلاب اسلامی ترکیب جوشش انقلابی و نظام سیاسی را با هم پیش برد و به مرحله دوم یعنی جمهوری اسلامی رساند.

صالحی ترکیب قدرت و اقتدار با رحمت را از راهبردهای انقلاب اسلامی نامید و افزود: در تاریخ، انقلاب های فراوانی یا به جبر اقتدارگرایانه انقلابی صرف رسیده اند یا این که هرج و مرج آن را نابود کرده است اما ترکیب اقتدار و رحمت، کار انقلاب اسلامی است چنانچه رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند «انقلاب اسلامی از آغاز تا امروز نه بی روح بود و نه منفعل و مردد» و در حوزه خارجی نیز هیچ زمانی اولین گلوله را شلیک نکرده ایم.

وی با اشاره به دوره دوم انقلاب اسلامی یعنی جمهوری اسلامی بیان کرد: آیا جمهوری اسلامی تغییر حیثیت انقلاب اسلامی است یا ادامه راه آن؟ برخی معتقد هستند زمانی که انقلاب اسلامی وارد جمهوریت  شد بخش مهمی را از دست داد اما رهبر معظم انقلاب می گویند جمهوری اسلامی ادامه انقلاب اسلامی است یعنی ما جمهوری اسلامی را مورد جدیدی نمی دانیم بلکه دوره تکاملی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جمهوری اسلامی در مدت عمر خود، دستاوردهای متنوعی در ابعاد مختلف اعم از ذهنی و درونی همچنین عینی، داشته است که از ابعاد ذهنی می توان به گسترش بینش سیاسی آحاد جامعه اشاره کرد.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب در کنار ذکر محسنات نقدهایی نیز بیان می کنند، تبیین کرد: به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب در حوزه پیشرفت علمی، تعبیرات محکمی بیان می کنند اما در بحث عدالت می گویند فاصله ژرفی میان آنچه شده و آنچه باید باشد، وجود دارد همچنین نقدهایی نسبت به مسؤولان همانند غلفت از منابع انسانی و کم توجهی به شعار انقلاب را بیان می کنند.

عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: باید اعتبارسنجی صورت گیرد که دستاوردهای انقلاب بیشتر است یا نقص ها؛ ادبیات بیانیه گام دوم انقلاب نشان می دهد رویش های انقلاب بیش از ریزش ها است عباراتی همانند «دستان امین و خدمت گزار بیش از مفسدان است» و «دستاوردهای مبارزه با بی عدالتی در این چهار دهه با هچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست» نشان می دهد باید بخش پر لیوان را مشاهده کرد.

وی در ادامه به دوره تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: تمدن اسلامی یا مدنیت اسلامی را با چه تفسیری تعریف می کنیم؟ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب تعریف مشخصی را ارائه می کنند اما از بیانات دیگر ایشان هم فهمیده می شود که پیشرفت همه جانبه باید در سه ساحت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرهنگی  صورت گیرد که پیشرفت ساحت اقتصادی را، اقتصاد مستقل و مبارزه با فساد و عدالت محوری می دانند.

صالحی اضافه کرد: پیشرفت سیاسی، شامل استقلال و آزادی همچنین عزت ملی و پیشرفت حوزه فرهنگی و اجتماعی، اخلاق و معنویت یا وجدان اخلاقی و شعور معنوی همچنین سبک زنگی ایرانی اسلامی می شود؛ پیشرفت همه جانبه متوازن در مدنیت اسلامی باید در تمامی موارد بیان شده صورت گیرد تا تمدن اسلامی تشکیل شود به عبارت دیگر اگر در معنویت پیشرفت کنیم اما اقتصاد قوی و مستقل نباشد تمدن اسلامی شکل نمی گیرد و عکس آن نیز صادق است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که آیا انقلاب اسلامی از ظرفیت تمدن سازی برخوردار است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به این پرسش پاسخ می دهند و سه ظرفیت منابع انسانی همانند جوانان، منابع مادی مانند معادن و ظرفیت جهانی را بیان می کنند.

صالحی روانشناختی، معرفت شناختی، فناوری و منابع انسانی را از موتورهای پیشران به سمت تمدن نوین اسلامی دانست و افزود: اگر می خواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم باید تمامی موتورهای پیشران با یکدیگر روشن شوند؛ مهم ترین بحث روانشناختی، ایجاد امید، مهم ترین بحث در معرفت شناختی، علم و آگاهی همچنین دانایی و توانایی، و مهم ترین بحث فناوری، تبدیل نرم افزار ظرفیت به قدرت و بحث منابع انسانی، جوانان هستند./1324/

مصطفی رستمی
ارسال نظرات