۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۴۳۶۹۸

توصیه های بهداشتی و معنوی علمای خراسان شمالی برای مقابله با کرونا

توصیه های بهداشتی و معنوی علمای خراسان شمالی برای مقابله با کرونا
شماری از ائمه جمعه و علمای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری رسا توصیه های بهداشتی و معنوی برای مواجهه و مقابله با ویروس کرونا ارائه داده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،حدود سه هفته است که کرونا مهمان ناخوانده زندگی مردم ایران شده است. حجم اخبار و شایعات دروغین و جعلی برای التهاب آفرینی در میان مردم ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر حکایت از یک حرکت سازماندهی شده در تشدید فشار حداکثری بر مردم دارد. ملت صبور و شکور ایران، اما نشان داده است که مانند همیشه با توکل بر خدا و توسل بر معصومین و تبعیت از فرمایشات، ولی امر و رعایت بایسته‌های مقابله با این ویروس منحوس، بر این تهدید نیز غلبه کرده و از آن فرصت‌ها خواهد ساخت.

این روز‌ها بار‌ها شنیده ایم و دیده ایم و خوانده ایم که «کرونا ویروس» بسیار کم خطرتر از همه ویروس‌های مشابه است. تنها نکته متفاوت، سرعت انتقال و فراگیری آن است.

درباره این که آیا کرونا یک ویروس طبیعی است یا تولید شده و دست ساخت انسان است، نقل‌های بسیاری بر سر زبان‌ها است. گروهی بر این باورند کرونا ویروسِ جدید، بخشی از بیو تروریسم آمریکا برای فلج کردن اقتصاد چین، به عنوان رقیب اصلی آمریکا است. گروهی نیز کرونای جدید را ویروسی می‌دانند که در حال آزمایش در آزمایشگاه‌های چین از کنترل پژوهشگران خارج شده و منتشر گردیده است.

آن چه که مهم است و تا حدی مشکوک به نظر می‌رسد سرعت انتشار و رسانه‌ای کردن این موضوع در جهان و تبدیل آن به خبر نخست دنیا است که تقریبا تا کنون حدود ۱۰۰ کشور را درگیر کرده و سایه هایی از هراس را بر سر مردم جهان انداخته است. مهمتر آن که دشمن در صدد بر آمده است، با سوء استفاده از وضعیت موجود اقدامات خود در راهبرد فشار حداکثری را تکمیل کند. اقداماتی که بیش از هر چیز دارای ابعاد روانی و رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

حقیقت این است که جبهه انقلاب و فرماندهان قرارگاه‌های فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها که ائمه محترم جمعه هستند باید با کمک گرفتن از ظرفیت‌های مردمی و دستگاهی هر منطقه، میدان کنونی را، عرصه همگانی «جهاد سلامت» و «دفاع از سلامت» مردم را وجهه همت والای خود سازند.

خدا رحمت کند شهید بزرگ مقاومت اسلامی سردار شهید سلیمانی را که در وصیت نامه خود نوشت؛ من بار‌ها تجربه کرده ام، فرصت‌هایی که از دل تهدید‌ها بیرون می‌آید بسیار بیشتر از فرصت‌هایی است که از دل فرصت‌ها بیرون می‌آید.

موقعیت دشوار کنونی برای مردم ما، اگر چه سخت و رنج آور است، اما قطعاً و در دوران بعد از مهار نسبی کرونا، به یاری خداوند توانا، ثمرات زیادی خواهد داشت.

به یقین در شرایط کنونی رعایت توصیه‌های بهداشتی و درمانی یک تکلیف الهی و یک رسالت عمومی است که اگر به خوبی انجام شود، انتشار و شیوع این بیماری کنترل و راه مقابله با آن سریع‌تر صورت می‌گیرد. در این گزارش بر آن شدیم تا نظر برخی از علما و روحانیان خراسان شمالی را در مورد راه‌های مقابله با این ویروس منحوس جویا شویم که مشروح آن در ادامه آمده است.

 

 

فعلا کارنشود/توصیه های بهداشتی و معنوی علمای خراسان شمالی برای مقابله

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی:

رعایت توصیه‌های بهداشتی بهترین راه برخورد با ویروس کرونا است

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمغعه بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  اظهار کرد: الآن کشور ما در حال مبارزه با ویروس کرونا است که همه عالم را گرفته و کشور ما را هم فراگرفته است و یکی از بهترین راه‌های برخورد با این ویروس این ست که همه خودکنترلی داشته باشیم، در منازل خود مانده و کمتر در جمعیت ظاهر شویم.

وی افزود: باید تا می‌توانیم نسبت به رعایت بهداشت و ضدعفونی و ملاحظاتی از این قبیل اهتمام داشته باشیم و با مسؤولان بهداشت و درمان همکاری کنیم تا از این امتحان هم به‌خوبی عبور کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: درواقع این ویروس یک آزمون است؛ زیرا ما همواره در امنیت و سلامتی بوده‌ایم و شاید قدر آن را به‌درستی نشناخته‌ایم؛ اما این ویروس خود یک تلنگر است به این‌که قدر امنیت، سلامتی و نعمت‌های خدادادی را بدانیم.

وی با بیان اینکه نعمت سلامتی و امنیت گران‌بها است و وقتی انسان اندکی گرفتار می‌شود قدر آن را می‌داند، خاطرنشان کرد: این‌ها همه برای آن است که بیدار شویم و از سختی‌ها و گرفتاری درس بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: از همه مدافعان سلامت که شبانه‌روز در جبهه سلامت با این ویروس مبارزه کرده و از شیوع بیشتر آن پیشگیری می‌کنند قدردانی کرده و از همه نهادها و سازمان‌ها و مسئولین می‌خواهیم همکاری کنند تا این خطر را از سر ایران اسلامی دور کنیم.

وی تصریح کرد: باید همه با هم در جبهه مبارزه با این ویروس اتحاد داشته باشیم تا به‌زودی از این مرحله عبور کرده و حالت زیبای تجمعات و اتحاد خود را در نماز جمعه، نمازهای جماعات و جلسات بار دیگر شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: روشن است که کروناویروس پدیده ناگواری است که جنبه جهانی پیدا کرده است؛ ازاین‌رو باید برای مهار ویروس منحوس همه کمک و همکاری کنند.

وی تصریح کرد: نهادها و سازمان‌ها و ادارات و بخش تولید با وزارت بهداشت و درمان و مردم و بازاریان با مشتریان درزمینهٔ تأمین اقلام بهداشتی همکاری کنند تا از این مرحله به سلامت عبور کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: گران‌فروشی در این شرایط نوعی فساد و ظلم مضاعف است، مقام معظم رهبری فرمودند هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری یک حسنه است در نقطه مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری یک سیئه است.

وی افزود: همچنین خدا قوت جانانه می‌گوییم به مدافعان سلامت، پزشکان، پرستاران و خانواده‌های آنان که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند.

 

 

فعلا کارنشود/توصیه های بهداشتی و معنوی علمای خراسان شمالی برای مقابله

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

اهتمام توأمان به بهداشت فردی و معنوی راهکار مقابله با کرونا است

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، بر ضرورت رعایت و اهتمام ویژه به نکات و توصیه‌های بهداشتی و معنوی در این ایام تأکید کرد.

وی با بیان اینکه این روزها مردم ما در کشور دغدغه‌های مهمی در بحث ویروس کرونا دارند، افزود: در این زمینه چند نکته به ذهن می‌رسد که همه باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشیم و دقت کنیم.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: در آیه 80 سوره شعراء می‌خوانیم: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفِینِ»؛ یعنی خدا کسی است که هنگامی که بیمار می‌شوم او شفایم می‌دهد.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: از نشانه‌های خداوند این است که اگر انسان مبتلا به مریضی بشود شفا دست خداوند است؛ اما باید نکات بهداشتی و اصول بهداشت فردی را هم رعایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ آیینی به اندازه اسلام بر بهداشت فردی و شستن دست‌ها و مرتب بودن اوضاع بهداشتی انسان‌ها تأکید نکرده است، به عنوان نمونه می‌بینیم اسلام درزمینهٔ غذا خوردن به شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا سفارش کرده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: این روزها که کشور در حال مقابله با این ویروس منحوس است، اهمیت رعایت نکات بهداشتی که از مراجع سلامتی کشور توصیه می‌شود بیش از پیش است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشیم و علاوه بر آن اطرافیان، فرزندان، خانواده، همکاران و سایران را هم به رعایت این مسائل و موارد ترغیب کنیم تا هر چه سریع‌تر این موضوع کنترل و مهار شده و سلامتی جامعه اسلامی تضمین شود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: البته در کنار رعایت بهداشت فردی، آنچه همیشه ایام لزوم داشته و برای سلامت روح و روان خود باید اهمیت ویژه‌ای به آن بدهیم رعایت بهداشت معنوی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: برای مقابله و مواجهه با ویروس کرونا باید افزون بر رعایت نکات و توصیه‌های بهداشت فردی، به بهداشت معنوی هم اهتمام داشته باشیم.

 

فعلا کارنشود/توصیه های بهداشتی و معنوی علمای خراسان شمالی برای مقابله

حجت‌الاسلام محمد موسوی:

زیارت اهل قبور در روزهای آخر سال به زمان دیگری موکول شود

حجت‌الاسلام محمد موسوی، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به اهمیت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: مردم تلاش کنند همکاری لازم با مسؤولان بهداشت را داشته باشند و از رفت‌وآمد در بازار، حضور در زیارتگاه، مساجد، به‌ویژه زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال جلوگیری کنند زیرا احتمال آلودگی بسیار زیاد است.

وی افزود: ازاین‌رو انتظار می‌رود مردم از حضور در زیارتگاه، مساجد، به‌ویژه زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال جلوگیری کنند تا احتمال گسترش بیشتر ویروس کرونا کاهش یابد.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت بهداشت و عمل به توصیه‌های بهداشتی ضروری است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب ابراز داشت: عمل به دستورات بهداشتی یک فریضه واجب است بنابراین تردد و تجمع در مجامع عمومی و صله‌رحم جایز نیست.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان آلودگی در زیارت اهل قبور به‌ویژه در پنج‌شنبه آخر سال وجود دارد شهروندان تلاش کنند در این مکان‌ها تردد نداشته باشند.

گفتنی است، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان شمالی تا روز دوشنبه به 34 نفر رسیده که از این تعداد یک نفر فوت کرده است، بر این اساس در بجنورد 18 نفر، شیروان 3 نفر، مانه و سملقان 3 نفر، گرمه 2 نفر و اسفراین 8 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

بنا به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی رشد ناگهانی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان به علت افزایش ترددهای غیرضروری مردم و حضور در اجتماعات است و اگر در این هفته این ترددها کنترل و ممنوع شود حتماً در روزهای آینده آمار مبتلایان بیشتر خواهد شد.

 

 

فعلا کارنشود/توصیه های بهداشتی و معنوی علمای خراسان شمالی برای مقابله

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

اعلام آمادگی هیئات مذهبی خراسان شمالی برای مقابله با کرونا

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، اظهار داشت: جمعی جوانان هیئات مذهبی این استان آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی همه‌جانبه به مردم برای مقابله با بیماری کرونا اعلام داشتند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا و بر اساس تکلیف شرعی، هیئات مذهبی استان خراسان شمالی آمادگی دارند از همه توان خود برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی استان و به‌منظور مشارکت مردمی و خدمت‌رسانی جهت مهار کرونا ویروس استفاده کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: خدمات شایسته جوانان مذهبی در قالب گروه‌های جهادی برای کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان و دیگر بلایای طبیعی بر کسی پوشیده نیست و این قشر دلسوز در این‌گونه حوادث همواره کنار مسئولان کشور ایستاده و خدمت‌رسانی‌های بدون منتی داشته و در این مسیر بسیار موفق عمل کردند.

وی در ادامه افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از بدو شیوع ویروس کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان، نسبت به آموزش مسئولان هیئات مذهبی و هیئت امناء مساجد و بقاع متبرکه اقدام کرد و درهمین راستا پوسترها و تراکت‌هایی آموزشی برای پیشگیری از این ویروس در اماکن مذهبی نصب‌شده است.

حجت‌الاسلام خادمی تأکید کرد: از هیئت‌امنای مساجد و مسؤولان هیئات مذهبی خواسته‌شده است در صورت امکان و جهت حفظ سلامتی آحاد ملت مؤمن، متدین و تا حد امکان فعالیت برنامه‌های مذهبی را در مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه، تکایا، منازل و اماکن عمومی تا فروکش شدن ویروس کرونا، تعطیل کنند و اگر تعطیلی هیئت، بنا به ضرورت مقدور نیست، موارد و نکات بهداشتی که وزارت بهداشت بر آن تأکید دارد، رعایت کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به روایت «اِدْفَعُوا أَمْوَاجَ‏ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاء» اظهار کرد: دعا سلاح مؤمن است و امیرالمؤمنین (ع) دراین‌باره می‌فرماید: پیش از آن‌که بلا بر شما وارد شود، با دعا، بلا را دفع کنید.

 

حجت‌الاسلام محمد غلامی:

دعای هفتم صحیفه سجادیه راهگشا و گره‌گشای گرفتاری‌ها است

حجت‌الاسلام محمد غلامی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به توصیه رهبری مبنی بر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه در مواجهه با بیماری کرونا، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای، همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند در رابطه با ویروس جدید: «دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت».

وی با اشاره به علت توصیه حضرت امام خامنه‌ای به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه (ع)، افزود: در صحیفه سجادیه و در مطلع دعا آمده است: «وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ (علیه‌السلام) إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ، أَوْ نَزَلَتْ بِهِ مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکرْبِ»؛ دعای آن حضرت هنگامی که برایشان امر مهمی پیش می‌آمد یا رنج و مصیبتی بر ایشان وارد می‌شد و هم‌چنین هنگام سختی‌ها و تنگناها.

حجت‌الاسلام غلامی اضافه کرد: در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز این دعا بعد از دعای توسل و قبل از دعای «الهی عظم البلاء» است و در فهرست مفاتیح این عنوان نوشته شده است: دعای «یا من تحل به عقد المکاره».

وی ادامه داد: مرحوم شیخ عباس در توضیح این دعا می‌نویسد: کفعمی در مصباح دعایی نقل کرده و فرموده سید بن طاوس این دعا را برای ایمنی از سلطان و بلاء و ظهور اعداء و خوف و فقر و تنگی سینه ذکر کرده و آن از ادعیه صحیفه سجادیه است پس هرگاه ترسیدی از ضرر آنچه ذکر شد بخوان آن را این است دعا: یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ... .

حجت‌الاسلام غلامی ادامه داد: مرحوم سید بن طاووس در کُتب ارزشمند خود این دعا را در دو موضع سفارش کرده است؛ یکی در روز سوم ماه مبارک رمضان «فمن ذلک دعاء الیوم الثالث من شهر رمضان» «یا مَنْ تُحَلُ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ...».

وی اضافه کرد: دیگری با نقل این روایت: یَسَع بن حمزة القمی می‌گوید: عمرو بن مَسعَدة، وزیر معتصم عباسی مرا فراخواند و به من گفت: پرونده سنگینی در مورد تو داریم و دستور داد مرا دستگیر و زندانی کنند. من که از این پیشامد بسیار ترسیده بودم، مخفیانه نامه‌ای به محضر امام هادی (ع) نوشته از ایشان استمداد کردم. ایشان هم در جواب نامه دعای «یا مَنْ تُحَلُ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ...» را نوشته و چنین مرقوم فرمودند: نترس و نگران نباش، خدای متعال را با این دعا بخوان تا به زودی نجات یابی که آل محمد (ص) هنگام گرفتاری‌ها، توطئه دشمنان، فقر و تنگدستی، تنگناها و پریشانی‌ها این دعا را می‌خوانند./9314//302/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
نقش رسا در انعکاس نظرات علمای استانی طیب الله داره. دستتان درد نکند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
چه بسا این ابتلائات گوناگون و فراگیر زمینه ساز امر فرج و به نوعی آماده سازی دنیا برای حرکت به سوی منجی واقعی باشد .
1
0