۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۴۴۳۲۰
در واکنش به سخنان مولوی عبدالحمید عنوان شد؛

وظیفه عالم دین کاستن از درد مردم با تعمیق معنویت است نه ملامت

وظیفه عالم دین کاستن از درد مردم با تعمیق معنویت است نه ملامت
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در واکنش به سخنان مولوی عبدالحمید، گفت: وظیفه عالم دین این است که با تعمیق معنویت درد مردم را بکاهد نه اینکه ملامت کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جلالی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در واکنش به سخنان مولوی عبدالحمید گفت: در سیل گلستان شیعه و سنی با هم بودیم و کسی نگفت گناه عامل بلا است. وظیفه عالم دین این است که با تعمیق معنویت درد مردم را بکاهد نه ملامت.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به آیه وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ گفت: همه مسلمین به آیات قرآن کریم اعتقاد راسخ دارند و لذا در مواقع سختی و شدائد دمیدن در آتش تفرقه هنر نیست.

وی افزود: در بحبوحه¬ی ابتلای جامعه به مصیبت، انحصار مصائب به عذاب الهی حاصلی جز ناامیدی ندارد و اگر از طرف علما طرح شود نتیجه ای جز دین گریزی ندارد. حال آنکه قرآن کریم میفرماید: هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالا شَدِیدًا لذا از عالم علوم اسلامی انتظار می¬رود با دقت در استنادات، قرائت صحیح و مناسبی داشته باشند و این از ابتدائیات مقابله با بحرانی است که جامعه ی بشری درگیر آن است.

وی افزود: سابقه ی علمای مسلمان در تاریخ حاکی از تسلی خاطر و ایجاد امید در کوران اضطرار جامعه است؛ هماهنگونه که حضرت علی علیه السلام میفرمایند: پیامبر اسلام طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ بوده است و این الگو باعث شد تا طلاب جهادی بدون ملامت به یاری سیلزدگان اهل سنت بشتابند و امروز در مناطق اهل سنت هیآت مذهبی در حال خدمت رسانی باشند.

وی ادامه داد: البته در حوادث گوناگون انقلاب اسلامی با وحدت دشمن شکن دشمنان و تفرقه افکنان را مایوس کرد. در سیل گلستان شیعه و سنی با هم بودیم و کسی نگفت گناه عامل بلا است. در کرمانشاه و سیستان و بلوچستان نیز همین تجربه را داریم و نگاه امتی حاکم بود. در این میان نیز وظیفه عالم دین این است که با تعمیق معنویت درد مردم را بکاهد نه اینکه ملامت کند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: ویروس کرونا شیعه و سنی نمی¬شناسد و همه ی کشورهای منطقه غرب آسیا را در برگرفته است. لذا علمای بلاد می تواند با حضور میدانی و عمق بخشیدن به اندیشه های دینی و اخلاقی دردی از آلام مردم جامعه را برطرف کنند نه اینکه با استناد به شایعات، استفاده ی ابزاری از بلایا کنند و به تسویه حساب های فرقه ای مشغول شوند.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام ابتلاء مسلمین به این ویروس همچنان که جمعی از طلاب، با اخلاص و از خود گذشتگی و جان بر کف مشغول التیام بخشی به مشکلات هستند از شما و طلاب اهل سنت هم انتظار می رود که وارد میدان شده و التیامی بر درد مردم باشید نه اینکه مشغول دعواهای کلامی باشید.

وی افزود: هر زمان در مناطق اهل سنت کشور مصیبتی وارد شد، برادران شیعه بدون نگرش های فرقه ای به یاری برادران سنی شان شتافته اند و هیچ گاه بلا را به عذاب الهی ارتباط نداده و از آن بهره برداری مذهبی و تبلیغی نکرده اند.

جلالی در خاتمه گفت: از همه علمای اهل سنت دعوت می کنم تا با وحدت رویه در مواجهه ی با این ویروس، نگاه پدرانه به امت اسلامی داشته باشیم و با حضور پررنگ تر در ریشه کن کردن این بلا متحد شویم.

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات