۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۴۶۷۲۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

تحقق جهش تولید منوط به سیاست‌گذاری درست و برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه است

تحقق جهش تولید منوط به سیاست‌گذاری درست و برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه است
امام‌جمعه بجنورد گفت: تحقق جهش تولید موردنظر مقام معظم رهبری درگرو سیاست‌گذاری درست و برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه درزمینهٔ اقتصاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تبیین شعار «جهش تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال جدید انتخاب شده است، اظهار کرد: این شعار درواقع در ادامه مجموعه شعارهای اقتصادی معظم له در سال‌های اخیر و تکمیل‌کننده آن‌ها است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری پارسال را سال رونق تولید و امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کردند، به تفاوت‌های بین این دو رویکرد مهم اقتصادی پرداخت و افزود: رونق تولید برای زمانی است که بخواهیم تولید از رکود خارج شود. درست مانند وقتی که کارخانه‌ای عملاً به تعطیلی کشیده است. مجموعه تلاش‌های انجام گرفته برای خروج این کارخانه از تعطیلی، رونق بخشی به تولید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: اما جهش تولید در زمانی است که کارخانه‌ای با تمام ظرفیت یا حداکثر ظرفیت در حال کار است لکن با چند اقدام اساسی و چند تغییر اصلی می‌توان ظرفیت این مرکز تولیدی را به دو برابر یا بیشتر افزایش داد. مثلاً از ظرفیت فناوری نوین و نیروی دانشور و باانگیزه استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: رونق تولید نوعی حرکت برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و بررسی‌های لازم برای شناخت بهتر مسیر است اما جهش تولید هم‌افزایی و مشارکت جدی‌تر بر مبنای تلاش‌های انجام گرفته برای رونق اقتصادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: رونق تولید در سطح ملت - حاکمیت نوعی همراهی و تعامل بود؛ یعنی مردم باید رونق تولید، کالای ایرانی را بیشتر خرید می‌کردند و تولیدکنندگان نیز تولید خود را کیفیت می‌بخشیدند و مدیران نیز تسهیلات بیشتری را فراهم می‌کردند. به تعبیری سهم مردم و تولیدگران از مسئولان بیشتر بود اما در جهش تولید به خاطر این‌که ریل‌گذاری باید عوض شود و تحول به وجود بیاید سهم مسئولان بسی بیشتر و سنگین‌تر است.

وی تصریح کرد: در رونق تولید سطح برنامه‌ای و عملیاتی غلبه داشت اما در جهش تولید باید سهم سیاست‌گذاری درست، برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه بر چرخه قبل افزوده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در دانش اقتصاد کالاها را به سه قسم کالای واسطه‌ای مانند کنجاله دام، سویا و...، سرمایه‌ای مثل ماشین‌آلات و ابزار اصلی تولید و مصرفی مانند کالای دست مردم تقسیم می‌کنند، در حال حاضر مشکل اصلی این است که سهم کالاهای واسطه‌ای در واردات ۶۰ درصد است، در حالی که این نوع کالاها به‌نوعی مصرفی هستند و مستهلک می‌شوند.

وی افزود: در جهش تولید باید به سمتی خیز برداریم که سهم کالاهای سرمایه‌ای کاهش یابد وگرنه هم بازار قاچاق افزایش می‌یابد؛ اما تولید به‌صرفه و صلاح نیست و هم مصرف‌کننده کالای مصرفی را بسیار گران‌تر و دیرتر دریافت می‌کند./9314//310/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات