۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۶۴۷۵۷۳
حجت الاسلام والمسلمین ربانی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

عوامل پیدایش و زمینه های گرایش به جریان های منحرف و مدعی مهدویت

عوامل پیدایش و زمینه های گرایش به جریان های منحرف و مدعی مهدویت
عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت در تشریح عوامل پیدایی و زمینه های گرایش به جریانات مدعی مهدویت، گفت: گم کردن صاحب اصلی، فقر، جهل به معارف و بی مبالاتی از آن جمله آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین جریان های منحرف مدعی مهدویت پرداخت و اظهار داشت: در رابطه جریان های انحرافی مسأله مهمی که وجود دارد این است که این ها چگونه به وجود می آیند و علت پیدایی آن ها چیست؟

وی ابراز داشت: به صورت کلی می‌شود گفت همیشه در مقابل آن ارزش های اصیل و گوهرهای گرانبها یک سری بدلیات و عرصه های باطل و انحرافی به وجود می آید و این یک امر پذیرفته شده است که همیشه در کنار روشنایی ها، ظلمت هایی یا در مورد درها و جواهرات، یک خر مهره های ضد ارزشی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که حتی در مورد خود خداوند نیز بدلیات زیادی در طول تاریخ درست شده است، گفت: تا جایی که شما می بینید از سنگ و چوب و حیوان تا انسان های زیادی همین امروز در جهان به عنوان خدا پرستش می شوند، بنابراین در مهدویت به عنوان حوزه ای که بسیار ارزشمند و مؤثر است و حیات و نور و روشنایی است برای یک سری شیادان و دشمنان انسان ها یک فرصت و بازاری به وجود آمده است.

وی با اشاره به عوامل پیدایی جریان های منحرفی نظیر مدعی بصری خاطرنشان کرد: فکر می کنم یکی از آنها بی پناهی و بی صاحب بودن است، طبیعتا هرکجا افراد از صاحب شان جدا می شوند به دام گرگ ها و دشمنان گرفتار می شوند که فرقی نمی‌کند این افراد بی صاحب از چه درجه علمی برخوردار باشند یا در خانه های مبارکی رشد و نمو پیدا کرده باشند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: چیزی که خیلی روی آن توصیه داریم این است که اجازه ندهیم افراد در جامعه از صاحب و مولای خودشان جدا بشوند که در غیر این صورت یک سری افراد به وجود می آیند و عده ای را فریب می دهند، این مسأله مخصوصا در این دوره ها که خیلی فضا آلود است و مطالعات گمراه کننده و شبهه ناک مجال خوبی است که طرف را به اشتباه بیاندازند.

وی جهل به معارف و ارزش هایی دینی را از دیگر عوامل پیدایی این گروه ها دانست و تصریح کرد:به تعبیر رهبر معظم انقلاب بصیرتی که لازم است گاهی وجود ندارد و چه بسا طرف دارای یک سری دانش هایی هست و چه بسا حوزوی هم باشد ولی جاهل از شناخت نوری است که می‌تواند انسان را از پیچ ها و عقبه ها عبور بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیان کرد: در این جا نکته بعدی فقر است، همچنانکه یکی از عوامل اصلی پیدایش بهائیت فقری بود که بعد از آن زمان بعد از جنگ ایران و شوروی و آثار جنگ جهانی پیدا شده و جامعه دچار یک فقر وحشتناکی شده بود و مردم دنبال پناه و گشایشی بودند و به همین دلیل این گروه کار خود را آغاز کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: مسأله دیگری که در این جا باید به آن اشاره کنیم، رعایت نکردن احتیاط ها و تقوایی است که اساتید ما در حوزه علمیه خیلی روی آن تأکید داشته اند؛ برخی از گزارش هایی که به دست ما می رسد معمولا کسانی که درگیر این جریانات شده اند افرادی بوده اند که به حدود ها و تحفظات چندان توجهی نمی کردند و یک سری باورهایی که باید با دقت و احتیاط مطرح می کردند، بنابراین دقت در این امور موجب می‌شود که جوانان و مردم  عزیز ما بیمه شده و در دام این گروه های شیطانی گرفتار نشوند./1330/ج

ارسال نظرات