۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۴۸۵۹۰

انجمن خودروسازان دوباره خواستار قیمت‌های جدید خودرو شد!

انجمن خودروسازان دوباره خواستار قیمت‌های جدید خودرو شد!
در حالی که آمار از کاهش ۱۳ درصدی تولید خودرو در سال گذشته خبر می‌دهد، خودروسازانی که زمانی وعده کنترل قیمت در حاشیه بازار را می‌دادند وبحث آزاد‌سازی قیمت‌ها را پیگیری می‌کردند، اکنون با افزایش اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه به دنبال اعلام قیمت‌های جدید خودرو از سوی دولت هستند و از نبودشان در ستاد تنظیم بازار گله می‌کنند.
به گزارش خبرگزاري رسا، با آغاز سال جدید، خودروسازان باز هم درخواست‌های جدیدی دارند و مانند گذشته تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار را مطرح می‌کنند تا شاید در سال ۹۹ شانس با آن‌ها یار باشد و بتوانند رکورد‌های قیمتی جدیدی برای خودرو‌های تولید‌شان ثبت کنند.

براساس آمار، در سال ۹۸ تولید انواع خودرو در کشور به ۸۳۱ هزار و ۳۳۴ دستگاه رسید که نسبت به سال ۹۷ با افت ۱۳ درصدی همراه بوده‌است. تولید انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو به ۳۷۲ هزار و ۵۹۱ دستگاه رسید که نسبت به سال ۹۷ افت ۵/ ۱۲ درصدی را به همراه داشته‌است. در این مدت تولید سواری توسط گروه ایران خودرو با کاهش ۱/ ۱۲ درصدی به ۳۶۵ هزار ۱۵۸ دستگاه رسید. همچنین تولید وانت توسط این گروه خودروسازی با افت ۴/ ۲۶ درصدی به ۶هزار و ۹۶ دستگاه رسید و تولید ون نیز با کاهش ۷/ ۹۰ درصدی به ۵۳ دستگاه رسید.

همچنین طی سالی که گذشت ۴۱۴ هزار و ۵۷۸ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی سایپا به تولید رسید که نسبت به سال ۹۷ با افت ۳/ ۱ درصدی همراه بوده‌است. در این مدت تولید سواری توسط سایپا با کاهش ۸/ ۵ درصدی به ۳۶۱هزار و ۷۷۵ دستگاه رسید. همچنین تولید وانت با رشد ۲/ ۵۹ درصدی به ۵۱ هزار و ۹۲۵ دستگاه رسید. در عین حال، طی سال ۹۸ فقط چهار دستگاه ون توسط گروه سایپا به تولید رسید و تولیدات این بخش با افت ۲/ ۹۳ درصدی همراه بوده‌است.

افت ۶ /۱۷ درصدی تولید خودروسازان طی اسفند ۹۸
همچنین تولید انواع خودرو در اسفند ۹۸ نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با افت ۶/ ۱۷ درصدی همراه بود و به رقم ۶۷ هزار و ۳۸۴ دستگاه رسید. در این مدت تولید سواری با کاهش ۷/ ۲۱ درصدی به ۶۰ هزار و ۸۷۸ دستگاه رسید.

طی اسفند ۹۸ تولید خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو با کاهش ۱ /۲۰ درصدی به ۳۱ هزار و ۳۲۵ هزار دستگاه رسید. تولید سواری توسط این گروه خودروسازی نیز طی اسفند ۹۸ با کاهش ۷/ ۲۰ درصدی به ۳۰ هزار و ۵۸۰ دستگاه رسید.

در مورد وضعیت گروه صنعتی سایپا طی اسفند ۹۸ نیز باید به کاهش ۳/ ۲۲ درصدی تولیدات اشاره کنیم به طوری که در این ماه ۳۰ هزار و ۱۱۴ دستگاه انواع خودرو توسط سایپا به تولید رسید. تولید سواری توسط این گروه خودروسازی نیز طی اسفند سال گذشته با کاهش ۴/ ۲۹ درصدی به ۲۵ هزار و ۶۲۸ دستگاه رسید. این آمار حاکی از آن است که خودروسازان نتوانستند وعده‌های وزیر صنعت را مبنی بر افزایش تیراژ تولید و کاهش قیمت‌ها عملی کنند و در کنترل قیمت در حاشیه بازار نیز شکست خوردند، اما همچنان به دنبال افزایش قیمت هستند و خواسته‌هایشان را از کانال انجمن خودروسازان پیگیری می‌کنند.

سال گذشته سال پرتنشی برای خودروسازان و متقاضیان خودرو بود، از یک سو به دلیل تحریم‌ها، تأمین قطعات خودرو برای خودروسازان با مشکل مواجه شده‌بود و از سوی دیگر برای تأمین نقدینگی مورد نیازشان به پیش‌فروش خودرو اقدام کرده‌بودند که توان تولید و تحویل به موقع خودرو‌ها را نداشتند. در چنین شرایطی شیوع کرونا و عدم ارسال قطعات خودرو از چین نیز از بهمن ماه سال گذشته مزید بر علت شد و در دو ماه پایانی سال، تولید به شدت افت کرد. در کنار تمام این مشکلات و توزیع قطره چکانی خودرو به بازار، قیمت‌ها در بازار آزاد دو تا سه برابر افزایش یافت و ارزان‌ترین خودرو کشور با عبور از ۶۰ میلیون تومان رکورد زد.

اکنون در این آشفتگی بازار و قیمت‌ها روز گذشته انجمن خودروسازان با طرح افزایش قیمت‌ها در کف کارخانه، از روانه‌شدن سرمایه‌ها به سمت بازار خودرو اظهار نگرانی کرده‌است. دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیار زیاد است باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، گفت: باید در اسرع وقت نسبت به اعلام قیمت‌های جدید خودرو اقدام کرد. احمد نعمت‌بخش با اشاره به قانون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید که براساس آن انجمن‌ها باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند، اظهار داشت: با وجود این قوانین دعوتی از انجمن خودروسازان برای حضور در جلسات ستاد تنظیم بازار که به منظور بررسی قیمت خودرو برگزار می‌شود، صورت نگرفته‌است.

وی با بیان اینکه خودروسازان با قیمت‌های دستوری هزاران میلیارد تومان ضرر کرده‌اند، افزود: به اعتقاد ما سازمان حمایت یا شورای رقابت باید در اسرع وقت نسبت به تعیین فرمول منطقی تعیین قیمت خودرو که شامل افزایش هزینه‌های تولید به همراه محاسبه سود حداقلی برای تولیدکنندگان است، اقدام کنند تا خودروسازان با ضرر بیشتر روبه‌رو نشوند.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیار زیاد است باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، گفت: اگر این موضوع اجرایی شود به طور حتم اختلاف قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. در حال حاضر پول‌های سرگردان مردم به سمت بازار خودرو می‌رود و در طرح‌های فروش مردم به سختی امکان خرید پیدا می‌کنند. به گفته نعمت‌بخش اگر قیمت خودرو اصلاح شود خودروسازان با ضرر تولید نکرده و ضمن پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان در روند تولید محصولات با کیفیت قدم‌های مؤثر‌تری را خواهند برداشت./1360/
ارسال نظرات