۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۴۹۰۱۵

خون‌بازی برای حفظ ریاست

خون‌بازی برای حفظ ریاست
کرونا اقتصاد آمریکا را متوقف نکرد و درواقع چرخ‌دهنده‌های آن را شکست. برای ترامپ این بزرگ‌ترین تهدید در عمر سیاسی‌اش و برای آمریکا بزرگ‌ترین تهدید پس از بحران دهه ۳۰ قرن ۲۰ میلادی است.

به گزارش خبرگزاري رسا، باوجود پنهان‌کاری دولت دونالد ترامپ در اعلام تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و آمار مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس، داده‌های به‌دست‌آمده حکایت از مقام نخست این کشور در تعداد مبتلایان و همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از عوارض ویروس کووید-۱۹ دارد. اطلاعات درباره کرونا در آمریکا برگرفته از آماری است که دانشگاه جان هاپکینز به‌صورت روزانه و آنلاین منتشر می‌کند. یافته‌های این دانشگاه نشان می‌دهد تا روز جمعه ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین‌ماه) ۶۷۸ هزار و ۲۱۰ نفر در آمریکا به این ویروس مبتلا شده و ۳۴ هزار و ۶۴۱ نفر نیز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در بزرگی تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر‌های ناشی از آن، همین بس که کشور دوم در لیست مبتلایان به کرونا، در تعداد مبتلایان فاصله نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری و در مرگ‌ومیر ناشی از آن، فاصله ۱۵ هزار نفری با آمریکا دارد.

با وجود آمار بالای مبتلایان و تعداد تلفات ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا، دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه ادعا کرده که استراتژی دولتش باعث شده «صد‌ها هزار نفر را از مرگ به‌دلیل کرونا» نجات دهد. این ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در تضاد با گفته‌های مقامات درگیر با این ویروس در ایالات مختلف و حتی کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی است. اکثر آن‌ها در یک موضوع اشتراک‌نظر دارند و آن «بی‌تدبیری» دولت دونالد ترامپ در مبارزه با ویروس کرونا است، چراکه باوجود اطلاع از شیوع این ویروس، اقدامات پیشگیرانه و حتی درمانی برای مهار آن در دولت ترامپ بسیار کند و ناکارآمد بود.

ترامپ و دولتش چه کردند؟

در گام نخست مقابله با ویروس کرونا، انتظار می‌رفت مسئولان بهداشتی دولت ترامپ، به اندازه لازم کیت‌های تشخیص کرونا داشته باشند. اما آن‌ها علاوه‌بر اینکه کیت تشخیص ویروس به اندازه کافی نداشتند، که حتی کیت‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا معیوب هم بودند. در گام دوم، دونالد ترامپ تلاش کرد تا به ویروس بی‌اعتنایی کند.

ترامپ دو هفته پس از اینکه در ۲۵ فوریه (۶ اسفند) مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا زنگ هشدار را به صدا در‌آوردند که بر اثر این ویروس زندگی روزمره می‌تواند به‌شدت مختل شود، در برابر انتقاد نسبت به بی‌توجهی دولت به این ویروس کشنده، در توئیتر شخصی‌اش به مقایسه کرونا و آنفلوآنزا پرداخت و نوشت: «سال گذشته ۳۷هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای معمولی مردند و سالانه به‌طور متوسط بین ۲۷ تا ۷۰هزار نفر (به این شکل می‌میرند)، ولی جایی تعطیل نشده و زندگی و اقتصاد پیش می‌رود.» او نوشت: «تا این لحظه، ۵۴۶ مورد تاییدشده ویروس کرونا و ۲۲ مورد مرگ وجود دارد. در این مورد فکر کنید.»

برای ترامپ بیش از همه چیز اقتصاد آمریکا مهم بود و بر همین اساس باوجود گسترش شیوع بیماری، از اعلام وضعیت اورژانسی خودداری می‌کرد و به‌جای آن مردم را به شاخص صعودی بورس حواله می‌داد. همه چیز زمانی تغییر کرد که ویروس کرونا به جان شاخص بورس هم افتاد و ترامپ را ناچار کرد تا وضعیت اورژانسی در کشور اعلام کند. پس از این اتفاق بود که در ایالات متحده وضعیت اورژانسی اعلام شد و مدارس و کسب‌وکار‌ها تعطیل و اقتصاد آمریکا نیز متوقف شد.

ترامپ متهم است که کشور را با تاخیر معنادار و در میانه بحران، تعطیل اعلام کرده و به‌جای کمک به مردم، بخش اعظمی از بسته حمایتی ۲۲۰۰ میلیارد دلاری کنگره را به شرکت‌های آمریکایی هدیه داده است. او با این وجود چندین بار اعلام کرد دوست دارد هرچه زودتر کشور به وضع سابق بازگردد. یکی از روز‌های موردعلاقه ترامپ برای بازگشایی اقتصاد آمریکا، روز عید پاک بود. او گفت دوست دارد تا روز عید پاک کشور از تعطیلی خارج شود.

انتقادات به عملکرد ضعیف و غیرمسئولانه دونالد ترامپ حتی از این هم جدی‌تر شده است. رابرت رایش، وزیر کار دولت بیل کلینتون و استاد دانشگاه برکلی در یادداشتی وضع فعلی را حاصل تصمیمات اشتباه دونالد ترامپ و انحلال مجموعه‌هایی دانست که سال‌ها در زمینه مقابله با ویروس‌های ناشناخته به ایفای نقش می‌پرداختند. او نوشته که ترامپ در سال ۲۰۱۸، مجوز انحلال «دفتر آمادگی در برابر بیماری‌های همه‌گیر» در شورای امنیت ملی را به‌راحتی صادر کرد و در سال۲۰۲۰ بودجه وزارت «بهداشت و خدمات انسانی آمریکا» و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در این کشور را کاهش داد. وظیفه دفتر آمادگی در برابر بیماری‌های همه‌گیر این بود که دستور‌العمل «بیماری‌های همه‌گیر» را بعد از اینکه رهبران جهان نتوانستند به‌خوبی با بیماری ابولا در سال۲۰۱۴ مقابله کنند، دنبال کند. ترامپ در اولین سال ریاست‌جمهوری خود از وجود چنین دستور‌العملی مطلع شد. اگر او به این دستور‌العمل گوش کرده بود، دو ماه پیش دولت وی تجهیزات را برای پزشکان آمریکایی فراهم می‌کرد.

بی‌توجه به هشدار‌ها

با این حال، اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد ترامپ پیش از آنکه کرونا به وضعیت غیرقابل مهار در آمریکا برسد، گزارش‌هایی درباره آن دریافت کرده است. کرونا در دسامبر۲۰۱۹ در چین شیوع پیدا کرد و در اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۰ (دی‌ماه) کاخ سفید گزارش‌هایی را دریافت کرد که نسبت‌به ظهور یک بیماری همه‌گیر احتمالی اعلام هشدار کرده بود. در هجدهم ژانویه۲۰۲۰ (۲۸ دی‌ماه) الکس آذر، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نیز با ترامپ صحبت و تاکید کرد همزمان با خروج دیپلمات‌های آمریکایی از ووهان چین احتمال انتقال این ویروس وجود دارد. دو روز بعد، شیوع ویروس کرونا در آمریکا و کره جنوبی تایید شد. در همین راستا، روز پنج‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، در اواخر فوریه هنگامی که دونالد ترامپ از آمریکایی‌ها می‌خواست تا از کروناویروس هراسی نداشته باشند، زنگ هشدار‌هایی در یک واحد اطلاعاتی کمترشناخته شده واقع در یک پایگاه ارتش ایالات متحده در شمال واشنگتن به صدا درآمده بود. کارشناسان اطلاعاتی، متخصصان پزشکی و علمی در «مرکز ملی اطلاعات پزشکی» بی‌سروصدا کاری را انجام می‌دادند که برای ده‌ها سال انجام داده‌اند؛ نظارت و پیگیری تهدیدات بهداشت جهانی که ممکن است برای سربازان آمریکایی در خارج از این کشور و آمریکایی‌های داخل این سرزمین خطرناک باشد.

به گفته یک مقام آمریکایی، در تاریخ ۲۵فوریه (۶ اسفند) این واحد اطلاعاتی پزشکی هشدار داده بود کروناویروس می‌تواند ظرف ۳۰روز از یک بحران احتمالی به یک بحران قریب‌الوقوع و یک بیماری همه‌گیر تبدیل شود. این هشدار ۱۵روز قبل از آن بود که سازمان بهداشت جهانی شیوع بیماری کروناویروس را که به‌سرعت در حال گسترش بود، همه‌گیر جهانی اعلام کند. در زمان اعلام اخطار، تعداد کمی از عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده گزارش شده بود. در همان روز، ترامپ که در دهلی‌نو هند بود، توئیت کرد: «کروناویروس در ایالات متحده بسیار تحت‌کنترل است.» با این‌حال اندکی پس از آن کروناویروس در سراسر جهان گسترش یافت و بیش از دو میلیون تن را به بیماری کووید-۱۹ مبتلا کرد و جان بیش از ۳۴ هزار نفر را در ایالات متحده گرفت.

اتهام‌زنی به دیگران

دونالد ترامپ در وضعیت سختی قرار گرفته است. تدابیر او، نزدیک به ۳۵ هزار نفر را به کام مرگ برده و اقتصاد را نیز زمین‌گیر کرده است. اتهام سنگین بی‌کفایتی در مواجهه با کرونا به دونالد ترامپ که می‌تواند آینده سیاسی او در انتخابات چند ماه آینده را تحت‌تاثیر قرار دهد، باعث شده تا او مثل همیشه با ادعا‌های عجیب‌وغریب، علاوه‌بر برداشتن بار بی‌کفایتی از دوش خود و دولتش، با فرافکنی و اطلاعات غیرواقعی، تقصیر را بر گردن دیگران بیندازد. اگر ترامپ مسئولیت این وضعیت اسفناک را بپذیرد، یعنی او شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را چند ماه زودتر پذیرفته است. این پوپولیست آمریکایی، اما نمی‌خواهد چنین شود و به‌همین دلیل هرکس و هرچیزی را که می‌تواند، به‌عنوان مقصر وضع موجود معرفی می‌کند. او کمک ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را تعلیق کرد تا این سازمان را متهم به همدستی با چین در کتمان واقعیت کرونا کند. از سوی دیگر او که آمار مرگ‌ومیر را ساخته دست دموکرات‌ها می‌خواند و به آن بی‌توجهی می‌کرد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را متهم کرد و در توئیترش با انتشار ویدئویی از اظهارات پلوسی نوشت: «نانسی پلوسی احمق... خیلی بعد از آنکه من مرز با چین را بستم، از همه خواست به محله چینی‌ها سفر کنند.»

براساس گفته‌های وی، او مسئول مرگ بسیاری است. او یک سیاستمدار درجه‌سوم و بی‌کفایت است! او حتی گفته دولتش در تلاش است تا مشخص کند آیا کروناویروس از یک آزمایشگاه در ووهان چین سرچشمه گرفته است یا خیر و البته در کنار این متهمان، تعریف از عملکرد خود و دولتش را نیز فراموش نکرده است. به گزارش فارس، دونالد ترامپ عصر پنج‌شنبه (به‌وقت واشنگتن) در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که به کمک استراتژی دولت وی در مقابله با ویروس کرونا، جان صد‌ها هزار نفر حفظ شد. وی افزود افزایش تست ابتلا به کرونا اجازه خواهد داد تا اقتصاد به‌تدریج بازگشایی شود و از مرحله‌ای به مرحله دیگر برویم و آمریکا از مرحله اوج شیوع ویروس کرونا عبور کرده است. پس از این سخنرانی، به دستور ترامپ دستورالعمل فدرال که بر اساس آن به فرمانداران اجازه می‌دهد رویکرد سه‌مرحله‌ای حساب‌شده‌ای برای بازگشایی ایالت‌هایشان اتخاذ کنند، رسانه‌ای شد. ترامپ گفت که به هر ایالت اجازه داده خواهد شد تا متناسب با شرایطش طرح بازگشایی اقتصاد خود را به‌پیش ببرد. با این‌حال مقامات بهداشتی این کشور هشدار داده‌اند درصورتی‌که قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر اقدامات پیشگیرانه رعایت نشوند، شمار قربانیان کرونا در این کشور ممکن است به ۲۰۰هزار نفر برسد.

چرا ترامپ دروغ می‌گوید؟

همه‌چیز نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ درمقابله با ویروس کرونا با یک بی‌تدبیری غیرقابل وصفی مواجه بوده است. ترامپ در دوماه گذشته به‌قدری اطلاعات اشتباه به مردم آمریکا داد که حتی برخی رسانه‌ها ناچار شدند سخنرانی‌های او را پوشش ندهند. ترامپ البته در گفتن دروغ و اطلاعات غیرواقعی بدون رقیب است. واشنگتن‌پست نوشته که داده‌های بانک اطلاعاتی نشان می‌دهد تا سوم آوریل (جمعه ۱۵ فروردین) دونالد ترامپ در ۱۱۷۰ روز کاری خود در کاخ‌سفید، ۱۸ هزار دروغ یا ادعای گمراه‌کننده گفته و به‌عبارت دیگر، در طول شبانه‌روز او بیش از ۱۵ ادعا گمراه‌کننده کرده است. اما این‌بار قضیه کمی متفاوت است و دروغ‌ها و ادعا‌های بی‌اساس ترامپ، آمریکا را به‌شدت درگیر خود کرده است. او حالا با عوارض دروغ‌ها، ادعا‌ها و بی‌تدبیری‌هایی که در ادامه تصمیمات او در انحلال دفتر «آمادگی در برابر بیماری‌های همه‌گیر» در شورای امنیت ملی است، مواجه شده. این سلسله بی‌تدبیری‌ها در حال حاضر متمرکز بر یک حوزه مهم برای ترامپ شده؛ حوزه‌ای به‌نام اقتصاد.

ترامپ نشان داده اقتصاد آمریکا از جان مردم این کشور هم برایش مهم‌تر است. او که در روز‌ها و هفته‌های ابتدایی انتشار اخبار مرتبط با خطرناک‌بودن شیوع کرونا، آن را در کشورش «حقه‌ای دیگر از دموکرات‌ها» و تلاشی برای تعطیلی بخش‌هایی از اقتصاد آمریکا برای تضعیف موقعیت او در انتخابات ۲۰۲۰ می‌خواند، اکنون با یک کشور تعطیل روبه‌رو است. این اتفاق همان چیزی است که ترامپ از آن هراس داشته و دارد. کمتر از هفت‌ماه دیگر قرار است در آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود و نارضایتی از وضعیت اقتصادی، به‌طور مستقیم روی آرای ترامپ اثر خواهد گذاشت. به همین دلیل او تلاش می‌کند به هر شکل ممکن، کارخانه را باز و اقتصاد را به گردش دربیاورد. تاکنون شمار افرادی که در پی بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در آمریکا شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند همچنان روبه‌افزایش است و براساس آمار اعلام‌شده از مرز ۲۱ میلیون نفر گذشته است. بخش زیادی از این افراد اقشار ضعیفی هستند که در کسب‌وکار‌های کوچک فعال بودند و اکنون اخراج شده‌اند.

در تازه‌ترین آماری که روز پنجشنبه از سوی اداره کار آمریکا منتشر شد، آمده است ظرف یک‌هفته گذشته پنج‌میلیون و ۲۰۰ هزار درخواست جدید برای دریافت حقوق بیکاری در ایالات متحده به ثبت رسیده که این میزان برای چهارمین هفته متوالی رکوردی تاریخی محسوب می‌شود. پیش‌بینی‌ها درباره اقتصاد آمریکا حکایت از یک رکود بی‌سابقه دارد. جان ویلیامز، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا پیش‌بینی کرده است «احتمالا یکی، دو سال یا چندسال طول می‌کشد اقتصاد آمریکا بعد از پشت‌سر گذاشتن بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا به‌قدرت کامل خود بازگردد و وضعیت کنونی، شرایطی است که اقتصاد‌ها برای مدتی کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند.» دفتر بودجه کنگره نیز تخمین‌زده طرحی که ماه گذشته در کنگره به‌منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا تصویب شد، کسری بودجه فدرال را در یک‌دهه آینده به‌میزان حدود ۱.۸ تریلیون دلار افزایش خواهد داد.

کرونا اقتصاد آمریکا را متوقف نکرد و درواقع چرخ‌دهنده‌های آن را شکست. برای ترامپ این بزرگ‌ترین تهدید در عمر سیاسی‌اش و برای آمریکا بزرگ‌ترین تهدید پس از بحران دهه ۳۰ قرن ۲۰ میلادی است. ترامپ برای ادامه فعالیت اقتصادی آمریکا همچنان از حربه همیشگی خود، یعنی دروغ استفاده می‌کند، اما به‌نظر جز معدودی از هواداران او، این دروغ‌ها گوش شنوایی ندارد چراکه براساس نظرسنجی‌ها، نزدیک به ۸۱ درصد مردم می‌خواهند قرنطینه در کشور تا زمان فروکش‌کردن گسترش کرونا ادامه یابد./1360/

ارسال نظرات