۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۵۰۱۶۶
پژوهشگر آینده پژوهی مطرح کرد؛

گرایش به مفاهیم و فرقه های معنویت گرا در پساکرونا

گرایش به مفاهیم و فرقه های معنویت گرا در پساکرونا
حجت الاسلام کوهی با بیان اینکه حوزه های علمیه باید توصیف درستی از جهان پساکرونا داشته باشد، به تبیین و تشریح بحث گرایش به مفاهیم و فرقه های معنویت گرا در پساکرونا پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد کوهی پژوهشگر آینده پژوهی در نشست علمی مجازی «آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پسا کرونا» که در خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان این که اتفاقات مهم و گسترده ای الان در حال اتفاق افتادن است، گفت: این اتفاقات ما را با یک گسست نسبی همراه کرده و بسیاری از برنامه ریزی های قبلی را مختل کرده است.

وی افزود: شیوع کرونا یک اتفاق مهم در سی چهل سال اخیر بوده و موجب تغییراتی شده است و احتمال جدی این است که این اتفاق گسترده و دامنه داری باشد و اتبلای ما به آن حداقل یکی دو سال دیگر به طول بیانجامد که در این صورت پیامدهای گسترده تر دارد و تحولات اساسی در زندگی بشر خواهد داشت.

حجت الاسلام کوهی در ادامه عنوان کرد: حتی اگر بگوییم دائره تأثیرات کرونا را کوتاه تر تا حد چند ماه بدانیم و بعد از آن به وضعیت عادی یا نسبتا عادی برخواهیم گشت، با این حال باز هم آمدن و رفتن گستردگی اتفاقی مثل کرونا می‌ تواند تغییرات گسترده ای داشته باشد.

وی با اشاره به این که حتی در دوره موقت بعد از این نمی توانیم به زندگی چند ماه قبل برگردیم، یادآور شد: در گوشه همه برنامه ها این است که اگر کرونا بیاید چه خواهد شد؟ به همین جهت سبک زندگی آموزشی و پژوهشی و غیر آن را مجبوریم متناسب با شرایط کرونایی تنظیم کنیم تا بتوانیم قابلیت مقابله مؤثر را داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: کرونا در همه سناریوها در نوع برنامه ریزی و سبک زندگی و تغییراتی گسترده ایجاد کرده است و می‌ تواند فعلا و این روزها گریبان گیر ما باشد؛ اما ما در این نشست می‌ خواهیم بر یک آینده بلند مدت تر تمرکز کنیم و با این که بررسی کنیم با فرض تأثیرات بلند مدت کرونا چطور می‌ توانیم با آنها برخورد کنیم؟ چون حوزه های علمیه و مسائل دینی هم با آن درگیر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سؤال اساسی این است که در این فضا چگونه باید برخورد کنیم؟ آیا رسالت و هدف و مأموریت های ما تغییر پیدا می‌ کند؟ آیا کرونا روی فعالیت های طلاب و ارتباطی که با جامعه گرفته می‌ شود تأثیر گذار است؟ آیا نقش دین متفاوت و جدید خواهد بود تا حوزه های علمیه متناسب با آن تغییر مسیر بدهند؟ این ها سؤالات مهمی است که در رابطه با آینده حوزه های علمیه در جهان پساکرونا مطرح است.

حجت الاسلام کوهی با بیان این که برای ورود به این عرصه باید توصیف درستی از جهان پساکرونا داشته باشیم، خاطرنشان ساخت: ما با درک نیروهای بلند مدت می‌ توانیم تغییر کرونا بر آنها را درک کنیم که از جمله آن کلان روندهای گسترده است که این کلان روندها دنیای آینده را می‌ سازند، از میان کلان روندها که حوزه های علمیه را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهد معنویت گرایی است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در این شرایط از یک سوی مفاهیم و فرقه های معنویت گرایی به میدان آمده اند و توانسته اند جذب گسترده ای از هواداران خود داشته باشد، همچنانکه جزو ده رده کتاب های پرفروش دنیا کتاب هایی است که مباحث مرتبط با بحث غیب و معنویت را ارائه داده است، همچنین رویکرد دین های سنتی هم در حال عوض شدن است و یک نوعی از گرایش به احساسات درونی و معنوی مشاهده می‌ شود.

این پژوهشگر مباحث آینده پژوهی یادآور شد: اما مسأله ما این است که این روند کلانی که در حال رخ دادن است در دوران پساکرونا چگونه خواهد بود؟ این روند آیا جهش پیدا کرده و گسترده تر می‌ شود؟ متوقف می‌ شود یا اصلا تغییر جهت می‌ دهد؟ این ها تعیین کننده آینده کار حوزه های علمیه است./1330/ج

ارسال نظرات