۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۵۰۷۱۳
دبیر قرارگاه رزمایش مواسات در خراسان شمالی:

توجه به مالکیت حقیقی حق‌تعالی بر اموال راهکار تسهیل سازی مواسات است

توجه به مالکیت حقیقی حق‌تعالی بر اموال راهکار تسهیل سازی مواسات است
دبیر رزمایش مواسات خراسان شمالی گفت: عده‌ای نمی‌توانند مواسات کنند؛ زیرا گمان می‌کنند این پول‌ها را خود به دست آورده‌اند و مالک آن هستند درحالی‌که خدا مالک اصلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، دبیر قرارگاه استانی رزمایش مواسات در خراسان شمالی، امروز در مراسم توزیع اقلام معیشتی رزمایش مواسات در بجنورد، بر مشارکت خیران و متمکنان در این رزمایش تأکید کرد.

وی با اشاره به راهکار تسهیل سازی مواسات، اظهار کرد: انسان طوری آفریده شده که پول را خیلی دوست دارد «إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ»؛ ازاین‌رو مواسات داشتن چندان آسان نیست. لذا یکی از دغدغه‌ها این است که چگونه انجام مواسات را برای خود آسان کنیم؟

حجت‌الاسلام آزموده گفت: جواب این است که مواسات دارای برخی مبانی است که باید به آن توجه کرد؛ لذا اگر انسان نسبت به مواسات نگرش‌های صحیح پیدا کند، این کار برایش آسان می‌شود.

وی با اشاره به برخی از این مبانی، افزود: باید خدا را مالک بدانیم، امام صادق (ع) فرمود: «الْمَالُ مَالُ اللَهِ یضَعُهُ عِنْدَ الرَّجُلِ وَ دَائِعَ وَ جَوَّزَ لَهُمْ أَنْ یأْکلُوا قَصْداً وَ یشْرَبُوا قَصْداً وَ یلْبَسُوا قَصْداً وَ ینْکحُوا قَصْداً وَ یرْکبُوا قَصْداً»؛ یعنی مال، مال خداوند است. خدای متعال اگر این مال را نزد کسی قرار می‌دهد به‌عنوان امانت است و خدا اجازه داده که از آن مال برای رفع نیاز جسمی، پوشاک و خوراکشان استفاده کنند، منتها فرموده است به اندازه.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: علت اینکه عده‌ای نمی‌توانند مواسات داشته باشند دلیلش این است که گمان می‌کنند این پول‌ها را خودشان به دست آورده‌اند و مالک آن هستند.

وی ادامه داد: این یعنی روحیهٔ قارونی پیدا کردن که چه در میان برخی مسؤولان، چه غیر مسئولین شکل گرفته است. به قارون وقتی گفتند انفاق کن، گفت: «إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِنْدِی»؛ این‌ها را با علم خودم به دست آوردم. روحیهٔ قارونی این است که فرد خودش را مالک می‌داند.

حجت‌الاسلام آزموده در ادامه با اشاره به ارجحیت مواسات علنی یا مخفیانه، اظهار کرد: جواب این پرسش که مواسات را علنی انجام بدهیم یا مخفیانه؟ این است که قرآن درباره انفاق می‌فرماید: «سِرًّا وَ عَلَانِیَهً»؛ یعنی آنجایی که پای آبروی مؤمن در میان است و باید آبرو و شخصیت افراد را حفظ کرد باید سرّی مواسات داشت.

وی افزود: اما در جایی که باید الگوسازی کرد و فرهنگ‌سازی اولویت پیدا می‌کند آشکار کردن مواسات عیبی ندارد: «إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِیَ»./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات