۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۵۰۸۶۱
شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان؛

نتایج و آثار یاد خدا و غفلت و فراموشی

نتایج و آثار یاد خدا و غفلت و فراموشی
آیت الله شیرازی در تبیین دعای روز هفتم ماه رمضان به صفات روزه دار و نمازگزار حقیقی اشاره کرد و ضمن تأکید بر دوری از خطا و لغزش، از آثار و نتایج یاد خدا و غفلت از او گفت.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علميه مشهد مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللَّهُمَّ اَعِنّي فيهِ عَلى صِيامِهِ وَ قِيامِهِ، وَ جَنِّبني فيهِ مِن هَفَواتِهِ وَاثامِهِ، وَ ارْزُقني فيهِ ذِكْرَكَ بِدَوامِهِ، بِتَوْفيقِكَ يا هادِيَ المُضِّلينَ» بیان داشت: امام معصوم(عليه الصلوة والسلام) در اين روز عرضه مى دارد: خداوندا! در این روز مرا بر روزه گرفتن و اقامه نماز یاری کن و از لغزش‌ها و گناهان دور ساز و ذکر دائم (که تمام روز به یاد تو باشم) نصیبم فرما، به حق توفیق و بخششت ای رهنمای گمراهان عالم!

صیام و قیام حقیقی
آیت الله شیرازی بیان داشت: در حالی که هفت روز از میهمانی خدا می گذرد و توفیق صیام و قیام را داشتیم از خداوند متعال می خواهیم به ما کمک کند در استمرار بر انجام این فرائض موفق باشيم. ابتدا به وظیفه عمل کردیم و حال از خودش توفیق دوام آن را مسألت می نماييم.

وی افزود: البته همانطور كه بارها گفته شده مراد از صیام و قیام فقط صرف امساك و ترك طعام امساک و یا خم و راست شدن در نماز نیست بلکه به معنای واقعی باید اهل آن بود و توفیق این را از خدا خواست. روزه دار واقعی اهل گناه و آزار و اذیت دیگران و ظلم و جور و حق خوری نیست بلکه دستگیری از نیازمندان، اخلاص در عمل، دوری از گناه و مواظبت بر اعمال و رفتارش دارد. نمازگزار واقعی هم سعی بر انجام حسنات و دوری از منکرات دارد، در نماز حضور قلب و توجه به ذات احدیت و خشوع و خضوع دارد و به اين ترتيب سعى در كسب رضای الهی دارد.

استاد عالی حوزه بیان داشت: امروز هم همچون روز گذشته از خداوند متعال مدد مى جويیم تا ما را از لغزش و گناه دور کند چرا كه این لغزش و گناه توفیق قیام و صیام حقیقی را از ما می گیرد و چنانکه قبلاً بیان شد مشکلات دیگری را برای انسان به وجود می آورد، بنابراین پیوسته باید از پيشگاه خداوند در انجام واجب و ترک حرام کمک طلبید.

وی ادامه داد: وقتی قیام و صیام حقیقی داشتیم و از لغزش و گناه دوری کردیم آن زمان قلب و جان لیاقت ذکر و یاد خدا را دارد. این خیلی ارزشمند است که انسان مدام به یاد خدا باشد و در جای جای زندگی اش رنگ و بوی او باشد.

آثار و نتایج ذکر خدا

آیت الله شیرازی بیان داشت: در این روز از خداوند می خواهیم که توفیق دوام ذکر و یادش را به ما عطا کند. در آیات كريمه قرآن مجيد و روایات ائمه اطهار(عليهم الصلوة والسلام) ذکر الهی و یاد خدا امری دارای ارزش والا و مهم توصیف شده است چنانکه در آیه شريفه ٤٥ سوره مباركه عنکبوت بیان شده و در فرمایش پیامبر اكرم(صلّى الله عليه وآله وسلّم) که در كتاب شريف بحارالانوار و ديگر كتب شريفه حديث نقل شده که برترین عمل شما ذکر و ياد خداوند متعال است.

استاد حوزه علمیه افزود: این ارزشمندی یاد خدا و ذکر او را می توان از آثار آن هم دریافت چنانکه فلاح و رستگاری، حیات ونورانیت دل، دورشدن از نفاق و صفات رذیله، دوری از شیطان و وسوسه نفس، آرامش و اطمینان قلبی و یاد کردن متقابل خدا از بنده به عنوان مواردی از آثار یاد خداست كه در آیات و روایات نيز بیان شده است.

وی در پایان گفت: البته موانعی هم ممکن است ما را از یاد خدا غافل کند که دنیازدگی و شهوت رانى به همه انواعش از ابرز آن موارد است و حاصل آن زندگی سختی است که در انتظار انسان غافل از ياد خدا خواهد بود چنانکه حضرت حق در آیه 124 سوره مباركه طاها فرموده است هر کس از یاد من روی گرداند دچار زندگی بسيار سخت و پيچيده اى می شود. در ادامه کوری در روز قیامت و در جای دیگر مجالست و همنشینی با شیطان به عنوان نتایج فراموشی و غفلت از یاد خدا مطرح شده که امیدواریم به برکت این دعا در این روز، ما مشمول اين مسئله نباشيم./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
خدا اگر اراده کند با یک ویروس بسیار کوچک کمر مستکبران عالم را خواهد شکست و نابود می کند.
0
0