۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۵۱۸۰۷
استاد حوزه علمیه:

بلا و گرفتاری میدان امتحان مؤمن است

بلا و گرفتاری میدان امتحان مؤمن است
استاد حوزه علمیه با تبیین آسیب منحصر دانستن معاصی به‌عنوان علت بحران کرونا، گفت: بلایا برای ظالم تنبیه، برای مؤمن آزمایش، برای انبیا ترفیع درجه و برای اولیا تکریم است.

حجت‌الاسلام مهدی مکرمی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به برخی شبهات و سؤالات مطروحه درباره کرونا، به تبیین آسیب منحصر دانستن معاصی به‌عنوان علت بحران کرونا پرداخت.

وی افزود: در معارف و فرهنگ اسلامی، فلسفه نزول بلا سه بخش و عبارت است از تنبّهی و انابه‌ای، امتحانی و استکمالی و عقوبتی و تأدیبی؛ یعنی مسئله گناه تنها یک بخش علل ابتلائات است و اساساً هیچ‌کس جز معصوم نمی‌تواند دلیل قطعی نزول بلا را معین کند.

حجت‌الاسلام مکرمی ادامه داد: به‌علاوه اینکه ممکن است یک بلیه چند هدف را دنبال کند؛ زیرا به فرمایش امیرالمؤمنین (ع) «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کرَامَةٌ»؛ یعنی بلایا و گرفتاری‌ها، برای ظالم تأدیب و تنبیه، برای مؤمن آزمایش، برای انبیا ترفیع درجه و برای اولیا تکریم است.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در این واقعه، درجات مردم ما از ابعاد مختلف ارتقا پیدا کرده و خواهد کرد.

وی در ادامه همچنین با اشاره به آسیب معرفی پدیده کرونا از علائم ظهور، اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای هم هستند که اتفاقاتی از قبیل شیوع کرونا را از علائم ظهور و نزدیک شدن زمان ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) معرفی می‌کنند که این نیز صحیح نیست و در عداد آسیب‌های مهم جامعه دینی است.

حجت‌الاسلام مکرمی گفت: هرچند در مجموعه روایات داریم که در آخرالزمان فساد، مشکلات، بلیات، اضطراب‌ها و اضطرار مردم به منجی الهی زیاد می‌شود اما این به این معنا نیست که در هر رخداد ناگواری بگوییم الآن وقت ظهور است.

وی افزود: درست است که آرزوی همه ما این است که امام زمان (عج) همین جمعه ظهور کنند اما این دلیل نمی‌شود که با نگاه ناقص به روایات مهدوی، امید کاذب در جامعه ایجاد کنیم که پیامد آن چیزی جز بی‌اعتمادی به کارشناسان دینی و بالاتر از آن تردید در اصل ظهور نیست.

به گفته حجت‌الاسلام مکرمی وظیفه ما تعیین زمان ظهور نیست، بلکه وظیفه ما عمل به تکالیف و وظایف نسبت به آموزه متعالی انتظار فرج است./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات