۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۵۱۹۹۴

توضیحات امام‌جمعه آبادان درباره انتشار یک عکس +‌ عکس

توضیحات امام‌جمعه آبادان درباره انتشار یک عکس +‌ عکس
رفتم همان‌جا در سایه ماشین روی زمین دراز کشیدم تا مقداری استراحت کنم و چشم‌هایم را هم بستم و آن طرف خط، همچنان با فرماندار صحبت می‌کردم و منتظر بودم برای تغسیل میت بعدی صدایم بزنند.

به گزارش خبرگزاري رسا، در مهلکه کرونا، بین اخبار و تصاویری که هر روز مخابره می‌شود، بعضی خبرها و تصویرها متفاوت‌ترند و همین تفاوت، خاص‌شان می‌کند؛ آنقدر که در حافظه تاریخی این دوره کرونایی، ماندگار شود؛ یکی از این تصاویر که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، یک تصویر ساده از مردی است که در سایه یک سواری سفیدرنگ روی زمین درازکشیده؛ مردی با پوشش مخصوص؛ همان لباس‌های ضدکرونایی و دستکش و چکمه، با محاسنی سفید و البته موبایل‌به‌دست با چشمانی بسته! تصویری که با یک توضیح کوتاه منتشر شده است؛ امام‌جمعه آبادان بعد از تغسیل اموات کرونایی در حال استراحت.

البته این اولین‌بار نیست که از حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور، امام‌جمعه دغدغه‌مند آبادان، تصویری منتشر می‌شود که او را در یک بحران اجتماعی در کنار مردم نشان می‌دهد؛ حداقل در آبادان هنوز خیلی‌ها ماجرای سیل سال گذشته یادشان هست و به چشم خودشان دیده‌اند که امام‌جمعه شهرشان برای ترمیم سیل‌بند اروندکنار درست در کنار مردم شهر ایستاده و آستین همت بالا زده بود. اما همین بهانه کافی است تا پای صحبت‌هایش بنشینیم و از او بپرسیم ماجرای این عکس چه بود؟!

از همان اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از دغدغه‌های مهم مردم، بحث غسل و انجام آداب شرعی متوفیان کرونا بود؛ دغدغه‌ای که مورد توجه حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور هم قرار گرفت. او درهمین رابطه به ما می‌گوید: «این موضوع برای ما یک تکلیف و وظیفه شرعی بود و همان‌طور که این روزها کادر درمانی برای نجات جان مبتلایان به کرونا جان خودشان را به خطر انداخته‌اند و به وظیفه‌شان عمل می‌کنند، ما هم به واسطه وظیفه‌مان باید این آداب شرعی را انجام می‌دادیم. از طرف دیگر موضوع مهم این بود که وقتی مؤمنی از دنیا می‌رود واجب است که غسل داده شود و این واجبات باید اجرا شود.

اتفاقا یکی از افرادی که به خاطر کرونا از دنیا رفت، پدر شهیدی بود که از نمازگزاران ثابت نمازجمعه ما بود. واقعا حیف نبود که ما تکلیف شرعی‌مان را نسبت به ایشان که هم متدین بودند هم پدر شهید، انجام ندهیم؟! از طرف دیگر بحث دغدغه خانواده متوفی‌ها هم مطرح بود. مردم نگرانی داشتند که اموات‌شان چطور به خاک سپرده می‌شود و این نگرانی هم واقعا بجا بود. اما به‌خاطر دستورالعمل‌های بهداشتی مبنی بر احتمال سرایت بیماری بعد از فوت، در روزهای اول، متوفی‌ها تیمم داده می‌شدند تا این‌که بعد از این‌که حضرت آقا در پاسخ به استفتایی درباره انجام غسل و کفن بر میتی که بر اثر ویروس کرونا فوت کرده، فرمودند: باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام شود، انگیزه ما برای تغسیل متوفیان بیشتر شد.»

 مثل دفاع مقدس
شاید همین انگیزه و خلوص حجت‌الاسلام ابراهیمی است که باعث می‌شود حکایت تغسیل متوفیان کرونا به یک مکان ویژه در آبادان برسد؛ به بیمارستان صحرایی امیرالمؤمنین که یادگار روزهای دفاع مقدس است: «ما از همان روزهای اول در آبادان خیلی تلاش کردیم مکانی را پیدا کنیم که بتوانیم متوفی‌ها را بعد از غسل به خاک بسپاریم اما در روزهای اول این اتفاق نیفتاد و عده‌ای با تیمم به خاک سپرده شدند. این موضوع اما همچنان دغدغه ما بود تا این‌که با پیگیری‌های نماینده مقام معظم رهبری در آبادان و هماهنگی دوستان‌مان در سپاه، بیمارستان صحرایی امیرالمؤمنین در اختیار ما قرار گرفت.»

 تغسیل در یک مکان مقدس
حال و هوای یک گوشه از این بیمارستان که یادگار روزهای جنگ است، در همان بازدید اول، تاثیر خودش را روی امام‌جمعه آبادان گذاشت؛ جایی که می‌گفتند محل تغسیل شهدا مخصوصا شهدای شیمیایی در آن دوران بوده و حالا قرار بود برای تغسیل متوفیان کرونا مورد استفاده قرار بگیرد: «این فضا یک فضای متبرک بود که احساس کردم برای تغسیل متوفیان کرونا که در یک غربت خاص و با سختی از دنیا رفته‌اند مناسب است و حتما حکمتی در این موضوع بوده؛ درنهایت با هماهنگی‌های انجام‌شده این فضا در اختیار ما قرار گرفت و در مرحله بعدی دوستان‌مان از شهرداری وارد شدند و آنجا را جهت شست‌وشوی متوفی‌ها آماده کردند. بعد هم با بازدید نماینده‌های بهداشت و در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی از نیمه شعبان اجازه استفاده از این مکان صادر شد و من از سه نفر از طلبه‌های مدرسه امام‌صادق(ع) که دوستان خوب خودم بودند دعوت کردم که برای تغسیل متوفی‌ها آماده باشند. برای تغسیل متوفیان خانم هم از شش نفر از خواهران حوزه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) دعوت کردیم و حضوری مسائل شرعی و آداب غسل و کفن را به آنها آموزش دادیم و آنها هم خیلی شجاعانه و جسورانه وارد میدان شدند و این وظیفه شرعی را نسبت به متوفیان زن برعهده گرفتند.»

 داستان یک عکس
حالا رسیده‌ایم به حکایت آن عکس و انتشارش در فضای مجازی؛ عکسی که امام جمعه آبادان درباره‌اش می‌گوید:« ما نماز ظهر را خوانده بودیم که اولین متوفی را آوردند که مرد خیلی سنگین وزنی بود و ما با لباس‌های ضدآب و دوجداره، چکمه‌های بلند و دستکش و ماسک‌های مخصوص جبهه، بالای سر میت حاضر شدیم و شروع کردیم به تغسیل ایشان. اما به خاطر یکسری موانع، آداب غسل کمی طولانی شد و دو بار مجبور شدیم کفن را عوض کنیم. از طرف دیگر هوا هم واقعا گرم بود و با آن لباس‌ها ما هرچه به پایان کار نزدیک می‌شدیم بیشتر نفس کم می‌آوردیم، آن‌قدر که لحظات آخر دیگر رمق نداشتیم.»

 بعد از پایان تغسیل این متوفی و تا رسیدن پیکر متوفای بعدی، امام‌جمعه آبادان از فرصت استفاده کرد تا برای انجام هماهنگی‌های لازم با فرماندار تماس بگیرد و این حکایت همان تلفن همراه توی عکس است: «من همین طور که داشتم با تلفن صحبت می‌کردم، دیدم که نفسم به سختی بالا می‌آید، چشم گرداندم دیدم سایه‌ای هم نیست و تنها سایه‌ای که به چشمم آمد، کنار یک ماشین بود.

رفتم همان‌جا در سایه ماشین روی زمین دراز کشیدم تا مقداری استراحت کنم و چشم‌هایم را هم بستم و آن طرف خط، همچنان با فرماندار صحبت می‌کردم و منتظر بودم برای تغسیل میت بعدی صدایم بزنند. در این فاصله احتمالا یکی از افرادی که آنجا بود، شاید یکی از اقوام متوفی‌ها که برای بردن متوفی‌شان در این مکان حاضر شده بودند، این عکس را گرفته. من خودم اصلا خبر نداشتم، تا این‌که دو روز بعد این عکس را در فضای مجازی دیدم.»

 جهادی‌ای که همه را به میدان آورد
در آزمون کرونا، گروه‌های مختلفی پای کار آمده‌اند و آبادان هم از این قاعده مستثنا نیست؛ حضوری که فصل مشترکش بهبود شرایط فعلی است و امام جمعه آبادان درباره‌اش می‌گوید: «یکی از حرکت‌های قشنگی که در دل این بحران کرونا در کشور ما شکل گرفت، همین بحث ورود گروه‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا بود. الان در آبادان، هم بچه‌های بسیج، هم بچه‌های معاونت فرهنگی منطقه آزاد، هم بچه‌های شهرداری و آتش نشانی، هم نیروهای مردمی و جهادی همگی در کنار هم حضور دارند و میدان را خالی نگذاشته‌اند و خوشبختانه همکاری همه نهادها و مجموعه این فعالیت‌ها در آبادان باعث شده بیماری تا اندازه زیادی کنترل شود. از نظر من این حضور خودش یک نوع جهاد است؛ جهادی که در دنیا نمونه‌اش نیست چون این آدم‌ها داوطلبانه پای کار آمده‌اند، به‌خصوص جوان‌ها که صحنه‌های زیبایی از حضورشان خلق کرده‌اند.»

 جوان‌هایی که هرکدام یک حججی‌اند
جوان‌هایی که امام جمعه آبادان از آنها صحبت می‌کند، همان‌هایی هستند که قبلا هم در صحنه‌های مختلف دیگر، خودشان را نشان داده‌اند، همان‌ها که در خشکسالی دو سال پیش آبادان، در سیل سال گذشته‌اش و بحث آبگرفتگی معابر و ... یک گوشه کار را گرفتند تا مشکل حل شود؛ جوان‌هایی که امام جمعه آبادان درباره‌شان می‌گوید:«من اعتقادم این است که بیشترین شناخت را نسبت به جوان‌ها خود حضرت آقا دارند و بقیه هنوز این جوان‌ها را نشناخته‌اند.

من وقتی صحنه‌های مختلف حضور این جوان‌ها را در بحران‌های مختلف می‌بینم، بیشتر ایمان می‌آورم که این اعتقاد و نوع نگاه حضرت آقا متفاوت‌تر از همه مسؤولان کشورمان است و ایشان این جوان‌ها را بیشتر شناخته‌اند و قطع به یقین اگر اتفاقی برای کشور بیفتد که ما به حضور جوان‌ها در جبهه‌های جنگ برای دفاع از کشور نیاز داشته باشیم، همه جوان‌ها برای دفاع از کشورمان، یک شهید حججی می‌شوند. ما در همین استان خوزستان شهیدی داریم به نام عارف کاید خورده که تنها فرزند خانواده بود، اما با رضایت آنها به سوریه رفت و شهید شد، یا شهید احمد مکیان را داریم که کمتر از یک سال بعد از ازدواجش با گروه‌های فاطمیون به سوریه اعزام و شهید شد. ما از این شهید مکیان‌ها، شهید کایدخورده‌ها و شهید حججی‌ها در کشورمان زیاد داریم و این‌که حضرت آقا می‌فرماید از این جوان‌ها استفاده کنید، به خاطر اعتمادی است که به اینها دارد.»

ماه رمضان؛ فرصت همدلی بیشتر
به تقویم کشورمان کمتر از یک هفته تا شروع ماه مبارک رمضان زمان باقی است و با وجود شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های آن در سطح جامعه، این بار نگاه‌ها به این ماه مبارک متفاوت‌تر است؛ موضوعی که مورد توجه امام جمعه آبادان هم قرار می‌گیرد و درباره اش به ما می‌گوید: «مردم ما در این ماه مبارک هم قطعا جلوه‌هایی به یاد ماندنی از حضور را از خودشان نشان خواهند داد؛ من مطمئنم همه در کنار هم تلاش می‌کنند تا با توجه به شرایط کرونایی این روزهای جامعه و وضعیت اقتصادی مردم، چالش کمتری در جامعه به‌خصوص برای اقشار آسیب پذیرتر به‌وجود بیاید.
به همین دلیل از همه دعوت می‌کنم تا هرکسی در حد توانش، به اندازه مهارتش، هر کاری از دستش برمی‌آید انجام دهد و به قولی در این ماه مبارک، مردم بیشتر هوای هم را داشته باشند تا چرخ زندگی آنهایی که از تبعات ویروس کرونا به شغل و کار و زندگی‌شان آسیب وارد شده، روی غلتک بیفتد.»/1360/

ارسال نظرات