۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۵۴۲۸۳
ضرورت ریشه یابی داستان قتل دختر تالشی؛

کمبود محبت مشکل بسیاری از دختران و جوانان است

کمبود محبت مشکل بسیاری از دختران و جوانان است
حجت الاسلام حیدری با تصریح بر این که ماجرای قتل دختر تالشی نیازمند ریشه یابی است، کمبود محبت، عشق و عدم درک فرزندان را دلیل بروز چنین حوادثی دانست.

حجت الاسلام محمدجواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ماجرای قتل دختر تالشی کمبود محبت، عشق و عدم درک فرزندان و جفای در حق آنان را موجب بروز چنین حوادثی دانست و ادامه داد: در پرونده ای، دختری ۱۵ ساله به همراه مردی ۳۵ به دلیل مخالفت خانواده دختر، برای دریافت اجازه عقد از دادگاه، اقامه دعوا کرده بودند.

وی ادامه داد: قاضی دادگاه در ابتدا دختر را فراخواند و حرف هایش را شنید و پس از آن، خواستگار را فراخواند و با پرخاش و تندی و حتی تهدید به او فهماند که تا پایان حکم اگر بفهمد هرگونه ارتباطی به هر شکل با دختر داشته، عواقب وحشتناکی خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: قاضی پرونده سپس  مادر دختر را صدا کرد و از او پرسید آیا شده پدر دختر نوازشش کند و شب ها برایش قصه بخواند یا با او حرف بزند تا بخوابد؟ زن گفت به هیچ عنوان اجازه نمی دهم، چه معنی دارد پدر به دختر دست بزند؛ قاضی باردیگر پرسید آیا شما این کار را انجام می دهی؟ مادر گفت این کار را نمی کنم؛ قاضی گفت از چه سنی دیگر دخترت را حمام نمی کنی؟ مادر گفت از کودکی به او آموختم خودش حمام کند؛ و چند سوال دیگر نظیر این سوال ها پرسید و جواب هایی شبیه این جواب ها گرفت.

وی افزود: قاضی پدر را احضار کرد و پرسید با این ازدواج مخالف هستند که پاسخ دادند بله؛ قاضی گفت برای سه ماه آینده وقت تعیین می کنم اما در این مدت باید به دستوراتی که می دهم عمل کنید و هر شب پدر باید دختر را نوازش کند با او حرف بزند تا بخوابد، مادر هم باید مدام او را نوازش کند و حتی گاهی او را به حمام ببرد؛ پس از سه ماه دختر به همراه پدر و مادر در شعبه حضور یافت و اعلام کرد که دیگر تمایلی به ازدواج ندارد و ماجرا به اتمام رسید؛ قاضی در پایان بیان کرد این دختر بچه عاشق نبود و شوهر نمی خواست نیاز به نوازش و لمس و توجه داشت.

حجت الاسلام حیدری خاطرنشان کرد: حال من با شما دوباره قصه ای را مرور می کنم، رومینا دختری سیزده ساله بود و پدر رومینا با داس در حالی که دختر خواب بود گردنش را برید؛ رومینا و رومیناها نه عاشقند و نه مشکل ناموسی دارند این دخترها به توجه و احترام و لمس و نوازش نیاز دارند که از پدر و مادر دریافت نمی کنند و برای رفع مشکل به سمت بیرون از خانواده می روند؛ رومینا که رفت اما ما یاد بگیریم که دخترهای مان نیاز به توجه و عشق و لمس و نوازش پدر و مادرهای شان دارند و با گفتن اینکه رومینا عاشق بود، نگوییم کودک همسری چاره درد است، نگوییم این بچه خودش هم مشکل اخلاقی داشت و چرا به دنبال آن مرد رفت و در موارد دیگر بدانیم با این جملات ماهم داس برداشته و گلوی رومینا و رومیناها را می بریم.

وی با تصریح بر این که کمبود محبت، مشکل بسیاری از دختران و جوانان امروز است، اظهار کرد: نه تنها مشکل بسیاری از دختران و جوانان کمبود محبت و ارتباط دوستانه پدر و مادر و خانواده با ایشان است بلکه مشکل بسیاری از بزهکاران و حتی جانیان و قاتلان کمبود محبت و بی توجهی و تحقیر است اما متاسفانه متولیان و مدیران زمانی متوجه می شوند که کار از دستشان در رفته است.

استاد حوزه علمیه قم با طرح سؤالی مبنی بر راه حل مشکلات خانوادگی، تببین کرد: با محبت، منطق، احترام و شرح صدر بسیاری از مشکلات خانواده و جامعه حل می شود./1324/ت302/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
به مطلب بسیار دقیقی اشاره کردید و باید خانواده ها را آگاه کرد که ریشه بسیاری از مشکلات در ضعف تربیتی خانواده ها است
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
سخت گیری بیش از حد دخترو از راه به در میکنه
3
0
حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
البته این موضوع را نباید فراموش کرد که اوضاع اقتصادی خانواده در این بین نقش بسزایی را دارد بعضی از والدین آنقدر درگیر تامین هزینه های زندگی هستند که واقعا وقتی برای سایر مسائل ندارند و جا دارد مسئولین در این خصوص چاره اندیشی کنند بیکاری و تورم واقعا جامعه را فلج کرده است.
0
0
تقی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
یکی از عواملی که منجر به تصمیم برای ازدواج می‌شود، تنهایی و کمبود محبت است.

همه انسان‌ها به محبت نیاز دارند، اما افرادی که مشکلات جدی‌ در حوزه عاطفی خانواده‌شان دارند، ممکن است که همین ضعف‌شان را تنها معیار برای ازدواج قرار دهند و اگر این مساله تنها معیار باشد، ممکن است ملاک‌های منطقی دیگری که برای ازدواج لازم است را نبینند.

بنابراین کمبود محبت، از این جهت ضرر دارد که افراد دچار آن، ممکن است در معیارهای ازدواج‌شان به بیراهه بروند و دچار خطا شوند.
محبت کردن مساله‌ای جدا از ویژگی‌های زندگی مشترک است.

در زندگی مشترک، هم اسلام و هم روان‌شناس‌ها اذعان دارند محبتی که ابراز نشود، تاثیرگذاری و ارزش ندارد. معتقدیم که ابراز محبت، نشان دهنده نپختگی دو طرف نیست، بلکه زوج‌ها در زندگی مشترک باید یاد بگیرند که به یکدیگر محبت کنند و عشق بورزند.

معمولا افراد بعد از ازدواج در بیان احساس مثبت‌شان، کوتاهی می‌کنند و فکر می‌کنند که طرف مقابل هم محبت او را می‌فهمد. در این موارد، ابراز محبت کلامی با عملکرد فرد باید یکی باشد.

ابراز علاقه و محبت به صورت علنی بین والدین و فرزندان و همین طور والدین باهم، یکی از اساسی‌ترین بخش‌های زندگی اجتماعی است.


والدین به فرزندانشان به صورت واضح بگویند که آن‌ها را دوست دارند، هر چند که از بعضی رفتارهای آن‌ها خوشحال نمی‌شوند. اگر فرزندی بداند که والدینش او را دوست دارند اما از برخی رفتارهایش ناراضی‌اند، مطمئنا درصدد اصلاح خودش بر می‌آید.

فرزند بعد از ازدواج و در زندگی مشترک هم این رفتار را ادامه می‌دهد و همین امر به تداوم زندگی‌اش کمک می‌کند.
3
0
سحر
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
بسیار جامع و عالی
سپاسگزار
تقی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
رفتار‌های دوران نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و دیگر دوران‌های زندگی، چه اجتماعی باشد و یا ضد‌اجتماعی، همگی در‌نتیجه‌ی تجربیات گذشته‌ی مربوط به دوران کودکی بوجود می‌آید. به همین علت ضروری است پدران و مادران بر روی رفتار خود نظارت و مدیریت داشته باشند چراکه در‌اثر غفلت، با فرزندِ کج‌رفتار مواجه می شوند. بر همن اساس والدین برای آنکه در مسیر تربیت و پرورش فرزندان عملکرد بهتری داشته باشند می‌توانند از کمک کارشناسان روانشناس نیز برای ارائه الگودهی مناسب و مطلوب به فرزندانشان بهره ببرند.
3
0
تنها راه حل مشکل دختران بنا بر واقعیت و روایت ذیل
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
وَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ [اَلنَّهَاوَنْدِيِّ] عَنْ صَالِحِ بْنِ رَاهَوَيْهِ عَنْ أَبِي حُوَيْدٍ مَوْلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ، إِنَّ رَبَّكَ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ وَ يَقُولُ لَكَ: إِنَّ اَلْأَبْكَارَ مِنَ اَلنِّسَاءِ بِمَنْزِلَةِ اَلثَّمَرِ عَلَى اَلشَّجَرِ، فَإِذَا أَيْنَعَ اَلثَّمَرُ فَلاَ دَوَاءَ لَهُ إِلاَّ اِجْتِنَاؤُهُ وَ إِلاَّ أَفْسَدَتْهُ اَلشَّمْسُ وَ غَيَّرَتْهُ اَلرِّيحُ. وَ إِنَّ اَلْأَبْكَارَ إِذَا أَدْرَكْنَ مَا يُدْرِكُ اَلنِّسَاءُ فَلاَ دَوَاءَ لَهُنَّ إِلاَّ اَلْبُعُولَةُ وَ إِلاَّ لَمْ يُؤْمَنْ عَلَيْهِنَّ اَلْفِتْنَةُ.... الحديث. - وَ قَدْ رَوَاهُ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ بِهَذَا اَلسَّند .

کلیات حدیث قدسی ; ج ۱ ص ۲۸۸
باز هم شيخ صدوق از پدرش از قاسم بن محمد بن على بن ابراهيم [نهاوندى] از صالح بن راهويه از ابو حيّون غلام حضرت رضا عليه السلام از امام رضا عليه السلام نقل كرده كه حضرت فرمود: جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد و گفت: اى محمد، خداوند بر تو سلام مى‌گويد و مى‌فرمايد: كه بكارت زنها مانند ميوه‌اى است در روى درخت. وقتى كه ميوه رسيد، چاره‌اش چيدن است و گر نه خورشيد آن را فاسد مى‌كند و باد هم مى‌پوساند. وقتى كه دختران باكره به حد رشد رسيدند، چاره آنها فقط‍‌ شوهر كردن است و گر نه از فتنه و فساد در امان نيستند. شيخ صدوق اين حديث را در كتاب عيون الاخبار، با همين سلسله سند نقل كرده است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
حاج آقا واقعا شما هم دختر ۱۵ و ۱۳ ساله را بچه می پندارید ؟!
بلوغ یعنی چه ؟
کمند زنانی که در سنینی کمتر از این ازدواج کرده ، بلا فاصله بچه دارشده ، و فرزندان برومندی را تربیت کرده اند ؟
چشممان را بروی واقعیت ببندیم و به اراجیف کارشناس نما توجه کنیم ؟!
اگر کسی در دانشگاه متن درسی غلطی را توسط استاد بی بهره یا کم بهره از آموزه های حیات بخش اسلام تلقی کرده ، حوزوی منشرب از نورانیت کتاب و سنت چرا ؟
شیخ بزرگوار امثال شما می بایست پرچم اسلام را بدست بگیرید و توهمات دانش نما را با استفاده از تعلیمات منطبق بر واقعیات عینی ، بزدایید ، نورانیت دانش حقیقی را جایگزینش کنید
4
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
حاج آقای تراشیون که کارشناس کودک و نوجوان هستند می گفتند ، پسرها می بایست بیشتر با پدرشان محشور باشند ، از این طریق زندگی مردانه را یاد بگیرند ، و دخترها هم با مادر زندگی مادرانه بیاموزند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کسی که گرسنه است با دادن آب سیر نمی شود ، درست است که هر دوی غذا دادن و آب دادن محبتند ، اما نیاز و نوع نیاز مهم است
بالغانی _ اعم از دختر و پسر _ که از هر سو و با ابزارهای مختلف تهییج و تحریک شهوانی و غریزی می شوند ، دشوار است با نوازش والدینشان مشکلشان حل شود
و همین است که قولا و عملا ، دین در پی رفع مشکل از طریق ازدواج است
پیامبر صلی اللّٰه علیه و آله دختر خودش را در چه سنی به ازدواج می دهد ؟
مگر آنان الگوهای ما نیستند ؟
مگر ما در همین نسل قبل و حتی برخی از نسل کنونی ثمرات شیرین الگوگیری را ندیده و حس نکرده ایم ؟
پس بدون روی دربایستی روشهای مبتنی بر جهل مرکبی که اتیکت علم به آن زده اند ، به کناری نهیم و رویه واقع نگر و سعادت آفرین اسلام ناب را سرلوحه بدانیم
امثال حضرت شیخ سعی فرمایند بجای روایت از قاضی ، به سمت سرمنشأ اشتباه روند ، همت خود را در راه اصلاح متن تدریسی دانشگاه قرار دهند
اسلامی کردن دانشگاه ، ضرورتش امروزه از هر وقت دیگری ضروریت و فوریت می نماید
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
عجیب آن است که در روزگاری که مجموعه عوامل هم بلوغ زودرس هم زود ادراکی ، در پی دارند ، برچسب موهن کودک گویی ، فراوان دیده می شود !
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
بجای خرجهای بیخود و غیر ضرور دوران کودکی و خردسالی ، برای آینده نزدیکشان فکر و عمل داشته باشیم
خانواده هایی که از آغاز برای پسرشان زمینی و لو کمی پرت ، تهیه می بینند ، و برای دخترشان شروع به تهیه جهیزیه می کنند ، دوستان حقیقی بچه هایشان هستند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
برخی از توصیه های افراطی تزریق عاطفه و محبت فراوان ، نتیجه اش می شود بچه هایی که شکننده و نازک بار می آیند
و حاضر به مسئولیت پذیری و پذیرش مشکلات زندگی آینده خودشان نمی شوند ، در مشاجرات با همسر آینده سریع مسیر طلاق را در پیش می گیرند ...
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
« پس از سه ماه دختر به همراه پدر و مادر در شعبه حضور یافت و اعلام کرد که دیگر تمایلی به ازدواج ندارد و ماجرا به اتمام رسید؛ قاضی در پایان بیان کرد این دختر بچه عاشق نبود و شوهر نمی خواست نیاز به نوازش و لمس و توجه داشت. »
این عدم تمایل یکی از دو حالت دارد
یک . واقعا دختر با تزریق محبت و عاطفه ، دیگر احساس نیاز به ازدواج نداشته
آیا منصرف کردن مسیر طبیعی فعالیت غریزه جنسی راهکار مناسبی است ؟
ما روش مثلا روزه گرفتن و ... برای مبارزه با غلیان شهوانی در شرایطی که امکان ازدواج نیست ، داریم
اما تلقین غلط و دروغ بچه انگاری بسیار بد است
ببینید یتیمی که بدون پدر به بلوغ رسید را می فرمایند « لا یتم بعد البلوغ » یعنی دیگر بچه نیست ، نبایستی به دید بچه بودن مورد نگاه قرار گیرد
عنایت دارید که ازدواج مشروط به رشد فکر اقتصادی نیست ، لذا اگر طرف در معامله کلاه سرش می رود ، از معامله ممنوع است ، اما از نکاح منعی ندارد
دو . بیان عدم تمایل مصلحتی بوده باشد
این احتمال ، احتمال قوی ای است
چرا که بچه انگاری چیزی خلاف واقعیت ، به تبع آن خلاف نظر طرفین ماجرا بوده است
هم دختر خودش را کودک نمی داند
و هم والدین نمی توانند بدین توهین تن در دهند
لذا بعید نیست ، که برای راحت شدن از دستور العمل غلط و مبتنی بر معیار غلط را بدین وسیله از سر خود باز کرده باشند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
شرع مقدس اسلام بالغان را دارای همه تکالیف و حقوق از جمله حق تسریع در ازدواج می داند
قانون نیز
منتهی قانون تمهیداتی جهت مصالح نوبالغان دختر در نظر گرفته تا ازدواج در کمال اطمینان و با احتیاط انجام بپذیرد
0
0
درخواست عاجل ازریاست محترم قوه قضائیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
از رئیس محترم قوه قضائیه تقاضا می شود ، نسبت به :
یک . روشن نمودن اذهان قضات محترم در رابطه با معیارشرعی و قانونی زن و مردی ، و مغایرت آن با معیار نادرست غربی و بین المللی ، تلاش وافر و کامل داشته باشند
دو . مهمتر از مورد قبل این که ، مصرانه از صدا و سیما بخواهد تا در زمینه تشریح مستوفای معیار بلوغ ، و تبیین مکرر آن همت جدی به خرج دهد
صدا و سیما در خبرهایی که از دیگر نقاط جهان مخابره می کند ، می بایست در کنار نقل خبر ، توضیحی بیاورد تا نشان دهد ، که کودک نامیدن بالغان دیگر اماکن ، بر اساس قاعده الزام و مانند آن است ، نه معیار خودی

قوه قضائیه هم از بعد نظارتی که طبق قانون اساسی بدان موظف است ، چنین اختیار و امکانی دارد
و مهمتر آن که ، بیان معیاری خلاف معیار دینی ، اضلال و اغوای عمومی است
پس هم به عنوان برخورد با جرم ، و هم به عنوان پیشگیری از وقوع جرم ، که از وظایف ذاتی و مصرح قانونی این قوه است ، تکلیف روشنی دارد .
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
برخی از انواع محبت پیامبر صلی اللّٰه علیه و آله نسبت به حضرت زهراء سلام اللّٰه علیها ، را در رفتار دیگر ائمه علیهم السلام نسبت به دخترانشان نشنیده ایم
می دانیم که اگر روشهای فوق جزو سنن عام و همگانی بود ، خواه ناخواه می بایست در زندگی ائمه هم تجلی می یافت
مثلا در روایات بوسیدن گلوی فاطمه ، و یا سینه وی یا چهره اش را شاهدیم ، اما در این گونه موارد از سایر ائمه بخصوص در سنین بعد از ازدواج چیزی سراغ ندارم
پس در این گونه موارد دشوار است ، بخواهیم از باب تاسی وارد شویم ، نسبت به والدین توصیه کنیم که دختران توسط پدر آن هم در سنین مذکور مورد نوازش و محبت (از نوع گلوبوسی یا سینه بوسی یا چهره بوسی ) قرار گیرند
0
0