۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۶۵۵۰۰۶
یادداشت سردبیر؛

توقع بیجا ممنوع!

توقع بیجا ممنوع!
اگر واقعیات میدانی و توان تاثیرگذاری مجلس را دقیق و صحیح تبیین کنیم و از هیجان زدگی سیاسی بپرهیزیم می‌توانیم توقعات معقول و منطقی در جامعه از مجلس ایجاد کنیم.

پس از 4 سال عذاب آور و عبور از مجلسی که بیشتر به یک نمایش کودکانه شبیه بود، با همت جریانات انقلابی مجلسی شکل گرفته است که می تواند امید به آینده ای روشن و بهتر برای ایران اسلامی را رقم بزند اما به نظر می رسد اشتباهات و کم تحملی ها مهم ترین آسیبی است که از روزهای آغازین گریبان گروه ها و شخصیت های سیاسی انقلاب را گرفته و صد البته که جریانات ضد انقلاب نیز با پررنگ کردن آن برای خود خوراک رسانه ای تولید می کنند.

جریان انقلاب لازم است ضمن مراقبت در ایجاد تصویر از مجلس و فعالیت های آن به شدت هوشمندانه واقعیات کنونی جامعه و توان مجلس را نشان دهد و از هیجان زدگی های رسانه ای بپرهیزد.

ایجاد توقعات بیش از اندازه برای جامعه نسبت به تغییر وضعیت اقتصادی و معیشتی یا تحلیل های عجولانه در باب رفتار سران فکری و مدیریتی مجلس کنونی بدون در نظر گرفتن اقتضائات درون مجلس خطایی عظیم است که می تواند عاملی برای تکرار اتفاقات سیاسی اوایل دهه 90 شمسی و انشقاق میان جریانات انقلابی باشد، انشقاقی که بی شک مطلوب جریانات ضد انقلاب است.

مجلس کنونی عملا در یکسال پیش رو توانی برای تاثیرگذاری بزرگ اقتصادی در کشور را ندارد چرا که بودجه کشور نهایی شده است و هرگونه طرح جدید بودجه ای یا مالی را شورای نگهبان به دلیل ایجاد بار مالی جدید برای دولت رد خواهد کرد.

ایجاد این تصویر که مجلس می تواند به ناگاه تحولی شگرف در اقتصاد کشور شکل دهد نگاهی باطل است و ضروری است که درک کنیم اصلاح ساختارهای غلط و بازگشت وضعیت اقتصادی قابل قبول برای کشور یک پروسه زمان بر است و توقع ما از مجلس فعلی باید حرکت در همین مسیر باشد.

ارائه طرح های خاصی همانند مالیات بر خانه های خالی، تحقیق و تفحص های اساسی و شفاف از برخی نهادها و مجموعه های مهم تاثیرگذار در اقتصاد و همچنین تلاش برای اصلاح ساختارهای قانونی در بعد مالیات و مبارزه با قاچاق گام های مهمی است که می تواند در کوتاه مدت اجرایی و در اثرات مثبت آن در میان مدت مشاهده شود.

رفتار سیاسی نمایندگان و بزرگان مجلس کنونی نیز باید با احتیاط و بر اساس واقعیات درونی مجلس تفسیر و بازنمایی شود. اینکه برخی جریانات سیاسی مترصد هر فرصتی هستند تا نمایندگان مجلس را از قطار انقلاب پیاده کنند یا اینکه با هر انتصاب داد عده ای بلند می شود که این ها نفوذی غرب گداها در پوشش جریانات انقلابی هستند عایدی جز شکاف و انشقاق در جریان حزب الله ندارد.

واقعیات درونی مجلس و روابط اداری موجود در این نهاد پر جمعیت باعث می شود تحول و تغییر امری دفعی نباشد و زمان به عنوان مولفه مهمی در ایجاد تغییر محسوب شود. ساختار شکل گرفته در طول چند دهه و نیروهای جذب شده توسط جریانات غیر ضابطه مند باعث می شود جریان انقلاب در مجلس با مجموعه ای از نیروهای اجرایی مواجه شود که در برابر تغییرات ساختاری مقاومت می کند و از هر رفتار خلاف رویه سابق بر آشفته می شود.

واقعیات میدانی و توان تاثیرگذاری مجلس را اگر دقیق و صحیح تبیین کنیم و از هیجان زدگی سیاسی بپرهیزیم می توانیم توقعات معقول و منطقی در جامعه از مجلس ایجاد کنیم و به تبع آن از انشقاق و یاس زودرس در بدنه جریان انقلابی جلوگیری کنیم.

محمد قمین
ارسال نظرات